Super Heavy (BFR)

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3968
Reputace: 3139
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od petrsida »

Saturn1234 píše: 3.1.2021 17:51 Celé jsem to tu nečetl, takže jestli to tu už někde bylo, tak se omlouvám, ale k čemu to SpaceX vlastně bude? Super Heavy nebude schopen dosednout tak měkce? Nic jiného mě asi nenapadá. :krčící rameny:
Viz strana 57

Hlavně jde o šetření hmotnosti a pak taky pravděpodobně aerodynamické parametry při sestupu.
Geo
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 351
Reputace: 342
Registrován: 22.10.2016 14:09
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Geo »

Osobně mi přijde zachytávání za roštová kormidla jako nevýhodné, důvody jsou, že:
-musí být vystavěna relativně vysoká věž, cca 80m
-která bude muste být značně dimenzována aby navrchu zachytávala dynamickou váhu 180 tun
-zúží manévrovací prostor na cca 120 - 140°
-problematické pro následný opakovaný start po dotankování
-BFR musí být na horní části zesílena
-start musí být kvůli váze řešen na jiném místě
-časově náročnější
Pokud přistávací zařízení umístím do země tak :
- výrazně levnější konstrukce
- před dosednutím mohu manévrovat libovolně
- snadnější manipulace s BFR včetně tankování
- jednodušší pro následný start
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11255
Reputace: 11363
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Pospíšil »

Geo píše: 5.1.2021 10:57 -musí být vystavěna relativně vysoká věž, cca 80m
Obslužná věž bude mít na výšku cca 150 m, možná ještě víc.
Sestava SH/SS má 120 m a pod ní cca 15 m vysoký startovací stůl. Obslužná věž musí být vyšší, protože na SH bude jeřábem usazovat SS ve svislé poloze.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Geo
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 351
Reputace: 342
Registrován: 22.10.2016 14:09
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Geo »

Ano, já uvažoval jen nad samotnou BFR, kompletní sestava to se bavíme někde o cca 1500 - 2000 tunách, což mi pro věž přijde nesmyslné.
Připojuji velice hrubý a narychlo načrtnutý nákres přistávací - startovací části BFR ( omlouvám se, musím také pracovat :-D )
Kde přepokládám i možnost určitého tlumení
Obrázek
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11255
Reputace: 11363
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Pospíšil »

Obrázek se nezobrazuje. Těch 1500-2000 tun je hmotnost čeho?

Hmotnost prázdné SH je odhadována na 180 tun, u Starship 150-180 tun. Dohromady cca 330-360 tun.
Jeřáb na vrcholu obslužné věže bude samozřejmě manipulovat s prázdnými stupni a to s každým samostatně.
Zachytávání přistávajícího SH bude v okamžiku, kdy bude téměř prázdný, takže dejme tomu o hmotnosti ~200 tun.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
JerryX
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 10
Reputace: 2
Registrován: 31.1.2021 23:56
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od JerryX »

Nevím, jestli je to reálné - vypadá to strašně megalomansky, ale když má Musk z Tesly zkušenost s hodně silnými elektromotory, nedala by se SH nasměrovat do obrovské konstrukce ve tvaru válce s navinutými kabely, který by se fungoval jako cívka nebo sestava cívek a magnetickým polem SH zabrzdil a případně bezpečně zakotvil s vypnutými Raptory ve vzduchu pro další manévrování jeřábem ? Asi by se v ocelové konstrukci SH indukoval při brždění proud, což by mohl být zdroj problémů, ale také by se dal proud nějak šikovně využít. Přece magneticky brzdí i tramvaje a jde to :-)

Je to šílené, ale pokud by to fungovalo, tak se stačí trefit předpočítanou rychlostí do válce a přistání je na 100% a bezpečné, dokonce by mohlo být možné pomalinku magnetickým polem FH posadit od klávesnice v řídícím středisku bezpečně zem i bez jeřábu.
A nakonec to vlastně není o moc šílenější než zachytávání FH mechanickými rameny :-D Co si o tom myslíte?
kefrazo
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 46
Reputace: 46
Registrován: 13.1.2020 14:40
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od kefrazo »

Zajímavý koncept, ale obávám se, že by ty indukované proudy byly dost obrovské a usmažily by avioniku (společně se samotnou indukcí), Taky by nějaký zkrat mohl vytvořit "spalovací komoru" z té cívky.

Navíc by při vstupu do cívky asi bylo poměrně velké přetížení, vem si jak dlouho SS zpomaluje při přistání. 150 - 200 m? spíš víc. Obecně platí, že brzdná síla přímo odpovídá proudu v cívce a i rychlosti. Malé přetížení -> malé zpomalení. Pro konstantní přetížení 10g na 100m zpomalíš na 0 z 140 m/s, což je 1.4 terminální rychlost SS, ale ta brzdí břichem. Na dobrždění, ale zvážitelné z tohoto hlediska.

Další věc je, že by to museli vytahovat vrchem, nebo spodem, ale v každém případě by ta konstrukce musela mít tak 250 m (70m SH, 150m cívka, něco jeřáb a patka.)
Uživatelský avatar
laik
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 721
Registrován: 19.6.2016 8:52
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od laik »

I v těch roztočených motorech je spousta železa...
JerryX
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 10
Reputace: 2
Registrován: 31.1.2021 23:56
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od JerryX »

kefrazo píše: 4.2.2021 0:29 Navíc by při vstupu do cívky asi bylo poměrně velké přetížení, vem si jak dlouho SS zpomaluje při přistání. 150 - 200 m? spíš víc. Obecně platí, že brzdná síla přímo odpovídá proudu v cívce a i rychlosti. Malé přetížení -> malé zpomalení. Pro konstantní přetížení 10g na 100m zpomalíš na 0 z 140 m/s, což je 1.4 terminální rychlost SS, ale ta brzdí břichem. Na dobrždění, ale zvážitelné z tohoto hlediska.
To máš pravdu, ale toho přetížení bych se nebál - zažehnout a tedy brzdit by musela už nad konstrukcí, aby se trefila. Tak sto metrů by pak mohlo stačit. Konstrukce by samozřejmě musela být vysoká, ale ne o moc než hodně silné rameno. Asi by nebyl problém to postavit i z obyčejného lešení, tuhost by to dostalo svázáním do kruhu. A jak jsem psal, možná by ani jeřáb nebyl nutný, třeba by se to pak dal někde ten kruh rozpojit, nějak rozevřít a se SH vyjet ven, ale to už je vysoká inženýrská - výzva pro Elona :-D
Uživatelský avatar
laik
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 721
Registrován: 19.6.2016 8:52
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od laik »

Dorazila možná kormidla pro booster.
Obrázek

Jen mi to tvarem nodpovídá skicám...

Edit: Zde vidno, že to patrně ještě není celý:
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“