Super Heavy (BFR)
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3968
- Reputace: 3139
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)
Viz strana 57Saturn1234 píše: ↑3.1.2021 17:51 Celé jsem to tu nečetl, takže jestli to tu už někde bylo, tak se omlouvám, ale k čemu to SpaceX vlastně bude? Super Heavy nebude schopen dosednout tak měkce? Nic jiného mě asi nenapadá.
Hlavně jde o šetření hmotnosti a pak taky pravděpodobně aerodynamické parametry při sestupu.
Re: Super Heavy (BFR)
Osobně mi přijde zachytávání za roštová kormidla jako nevýhodné, důvody jsou, že:
-musí být vystavěna relativně vysoká věž, cca 80m
-která bude muste být značně dimenzována aby navrchu zachytávala dynamickou váhu 180 tun
-zúží manévrovací prostor na cca 120 - 140°
-problematické pro následný opakovaný start po dotankování
-BFR musí být na horní části zesílena
-start musí být kvůli váze řešen na jiném místě
-časově náročnější
Pokud přistávací zařízení umístím do země tak :
- výrazně levnější konstrukce
- před dosednutím mohu manévrovat libovolně
- snadnější manipulace s BFR včetně tankování
- jednodušší pro následný start
-musí být vystavěna relativně vysoká věž, cca 80m
-která bude muste být značně dimenzována aby navrchu zachytávala dynamickou váhu 180 tun
-zúží manévrovací prostor na cca 120 - 140°
-problematické pro následný opakovaný start po dotankování
-BFR musí být na horní části zesílena
-start musí být kvůli váze řešen na jiném místě
-časově náročnější
Pokud přistávací zařízení umístím do země tak :
- výrazně levnější konstrukce
- před dosednutím mohu manévrovat libovolně
- snadnější manipulace s BFR včetně tankování
- jednodušší pro následný start
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11255
- Reputace: 11363
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)
Obslužná věž bude mít na výšku cca 150 m, možná ještě víc.
Sestava SH/SS má 120 m a pod ní cca 15 m vysoký startovací stůl. Obslužná věž musí být vyšší, protože na SH bude jeřábem usazovat SS ve svislé poloze.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Super Heavy (BFR)
Ano, já uvažoval jen nad samotnou BFR, kompletní sestava to se bavíme někde o cca 1500 - 2000 tunách, což mi pro věž přijde nesmyslné.
Připojuji velice hrubý a narychlo načrtnutý nákres přistávací - startovací části BFR ( omlouvám se, musím také pracovat )
Kde přepokládám i možnost určitého tlumení
Připojuji velice hrubý a narychlo načrtnutý nákres přistávací - startovací části BFR ( omlouvám se, musím také pracovat )
Kde přepokládám i možnost určitého tlumení
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11255
- Reputace: 11363
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)
Obrázek se nezobrazuje. Těch 1500-2000 tun je hmotnost čeho?
Hmotnost prázdné SH je odhadována na 180 tun, u Starship 150-180 tun. Dohromady cca 330-360 tun.
Jeřáb na vrcholu obslužné věže bude samozřejmě manipulovat s prázdnými stupni a to s každým samostatně.
Zachytávání přistávajícího SH bude v okamžiku, kdy bude téměř prázdný, takže dejme tomu o hmotnosti ~200 tun.
Hmotnost prázdné SH je odhadována na 180 tun, u Starship 150-180 tun. Dohromady cca 330-360 tun.
Jeřáb na vrcholu obslužné věže bude samozřejmě manipulovat s prázdnými stupni a to s každým samostatně.
Zachytávání přistávajícího SH bude v okamžiku, kdy bude téměř prázdný, takže dejme tomu o hmotnosti ~200 tun.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Super Heavy (BFR)
Nevím, jestli je to reálné - vypadá to strašně megalomansky, ale když má Musk z Tesly zkušenost s hodně silnými elektromotory, nedala by se SH nasměrovat do obrovské konstrukce ve tvaru válce s navinutými kabely, který by se fungoval jako cívka nebo sestava cívek a magnetickým polem SH zabrzdil a případně bezpečně zakotvil s vypnutými Raptory ve vzduchu pro další manévrování jeřábem ? Asi by se v ocelové konstrukci SH indukoval při brždění proud, což by mohl být zdroj problémů, ale také by se dal proud nějak šikovně využít. Přece magneticky brzdí i tramvaje a jde to
Je to šílené, ale pokud by to fungovalo, tak se stačí trefit předpočítanou rychlostí do válce a přistání je na 100% a bezpečné, dokonce by mohlo být možné pomalinku magnetickým polem FH posadit od klávesnice v řídícím středisku bezpečně zem i bez jeřábu.
A nakonec to vlastně není o moc šílenější než zachytávání FH mechanickými rameny Co si o tom myslíte?
Je to šílené, ale pokud by to fungovalo, tak se stačí trefit předpočítanou rychlostí do válce a přistání je na 100% a bezpečné, dokonce by mohlo být možné pomalinku magnetickým polem FH posadit od klávesnice v řídícím středisku bezpečně zem i bez jeřábu.
A nakonec to vlastně není o moc šílenější než zachytávání FH mechanickými rameny Co si o tom myslíte?
Re: Super Heavy (BFR)
Zajímavý koncept, ale obávám se, že by ty indukované proudy byly dost obrovské a usmažily by avioniku (společně se samotnou indukcí), Taky by nějaký zkrat mohl vytvořit "spalovací komoru" z té cívky.
Navíc by při vstupu do cívky asi bylo poměrně velké přetížení, vem si jak dlouho SS zpomaluje při přistání. 150 - 200 m? spíš víc. Obecně platí, že brzdná síla přímo odpovídá proudu v cívce a i rychlosti. Malé přetížení -> malé zpomalení. Pro konstantní přetížení 10g na 100m zpomalíš na 0 z 140 m/s, což je 1.4 terminální rychlost SS, ale ta brzdí břichem. Na dobrždění, ale zvážitelné z tohoto hlediska.
Další věc je, že by to museli vytahovat vrchem, nebo spodem, ale v každém případě by ta konstrukce musela mít tak 250 m (70m SH, 150m cívka, něco jeřáb a patka.)
Navíc by při vstupu do cívky asi bylo poměrně velké přetížení, vem si jak dlouho SS zpomaluje při přistání. 150 - 200 m? spíš víc. Obecně platí, že brzdná síla přímo odpovídá proudu v cívce a i rychlosti. Malé přetížení -> malé zpomalení. Pro konstantní přetížení 10g na 100m zpomalíš na 0 z 140 m/s, což je 1.4 terminální rychlost SS, ale ta brzdí břichem. Na dobrždění, ale zvážitelné z tohoto hlediska.
Další věc je, že by to museli vytahovat vrchem, nebo spodem, ale v každém případě by ta konstrukce musela mít tak 250 m (70m SH, 150m cívka, něco jeřáb a patka.)
Re: Super Heavy (BFR)
I v těch roztočených motorech je spousta železa...
Re: Super Heavy (BFR)
To máš pravdu, ale toho přetížení bych se nebál - zažehnout a tedy brzdit by musela už nad konstrukcí, aby se trefila. Tak sto metrů by pak mohlo stačit. Konstrukce by samozřejmě musela být vysoká, ale ne o moc než hodně silné rameno. Asi by nebyl problém to postavit i z obyčejného lešení, tuhost by to dostalo svázáním do kruhu. A jak jsem psal, možná by ani jeřáb nebyl nutný, třeba by se to pak dal někde ten kruh rozpojit, nějak rozevřít a se SH vyjet ven, ale to už je vysoká inženýrská - výzva pro Elonakefrazo píše: ↑4.2.2021 0:29 Navíc by při vstupu do cívky asi bylo poměrně velké přetížení, vem si jak dlouho SS zpomaluje při přistání. 150 - 200 m? spíš víc. Obecně platí, že brzdná síla přímo odpovídá proudu v cívce a i rychlosti. Malé přetížení -> malé zpomalení. Pro konstantní přetížení 10g na 100m zpomalíš na 0 z 140 m/s, což je 1.4 terminální rychlost SS, ale ta brzdí břichem. Na dobrždění, ale zvážitelné z tohoto hlediska.
Re: Super Heavy (BFR)
Dorazila možná kormidla pro booster.
Jen mi to tvarem nodpovídá skicám...
Edit: Zde vidno, že to patrně ještě není celý:
Jen mi to tvarem nodpovídá skicám...
Edit: Zde vidno, že to patrně ještě není celý: