WB-57F
WB-57F
WB-57F

B-57
Lietadlo sa povodne narodilo ako Martin B-57 Canberra, strategicky bombarder a lietadlo urcene pre spionaz. Prvy let absolvovalo 20 July 1953. Do sluzby bolo nasadene v dalsom roku, teda 1954. Postupne upravami a zmenou zamerania vzniklo mnozstvo roznych verzii tohto lietadla, od bombarderov az po opticku spionaz. Neskor sluzilo na sledovanie nuklearnych testov, startov rakiet, ... .
Verzie lietadla:
B-57A, B-57B, B-57C, B-57E, B-57G, EB-57A, EB-57B, EB-57D, EB-57E, RB-57A, RB-57B, RB-57C, RB-57D, RB-57E, RB-57E, RB-57F, WB-57D, WB-57F
Celkovo volo vyrobenych viac ako 400 kusov. Do vysluzby tento stroj odisiel v roku 1983.
WB-57F
V roku 1968 NASA poskytla financne prostriedky na prestavbu modelu RB-57F na NASA 925. Vznikol tak model s oznacenim WB-57F. Lietadlo sa pouzivalo ako testovacie pracovisko, alebo platforma pre senzory "blizkeho vesmiru". Letectvo uzavrelo zmluvu s NASA pod podmienkou, ze bude mozne lietadlo rychlo prekonfigurovat na ucely narodnej bezpecnosti, inak povedane na spionazne lietadlo. Lietadlo preto bolo upravene tak, aby mohlo niest zasuvne palety vyvynute spolocnostou General Dynamics pre misie NASA aj letectva. Tieto zasuvne palety sa dali umiestnit do bombovnice lietadla a pripojit na elektricke, chladiace, ... okruhy lietadla.
Modelu RB-57F sa celkovo vyrobilo 21 kusov a prestavbou na WB-57F presli celkovo 4 kusy.
V roku 1972 letectvo nechcelo dalej znasat vysoke naklady na prevadzku tychto lietadiel a tak ich odovzadlo do ruk NASA. Vsetky 4 lietadla dostali civilne oznacenie a boli priradene k civilnemu projektu vyskumu vysokej nadmorskej vysky do Johnsonovho vesmirneho strediska, ktore ich prevadzkuje dodnes. NASA ich pouzivala napriklad aj na snimkovanie raketoplanov pocas startu aj pristatia raketoplanov.
Lietadla dostali civilne oznacenia:
N925NA (NASA 925)
- do dochodku odislo 15.9.1982 a v sucasnosti je na leteckom vrakovisku
N926NA (NASA 926)
- pouziva ho NASA po celom svete
- januar 2025 je rezervovane pre zaznam z 1. startu rakety New Glenn
N927NA (NASA 927)
- pouziva ho NASA po celom svete
N928NA (NASA 928)
- letecku licencia vyprsala 30.6.2024
- v sucansosti je uzemnene, prebiehaju opravy a predlzenie licencie
FOTO:
N925NA (NASA 925)
v roku 1987
https://www.aerialvisuals.ca/Airframe/G ... 060285.jpg
v roku 2017 uz ziel len takto
https://www.aerialvisuals.ca/Airframe/G ... 071081.jpg
N926NA (NASA 926)
lietadlo v roku 2014
https://blogger.googleusercontent.com/i ... Render.jpg
N927NA (NASA 927)
v roku 2013 bolo vytiahnute zo skladu, kde stravilo 41 rokov a vratilo sa do vzduchu
https://globalaviationresource.com/v2/w ... 08-072.jpg
sucasnost
https://cdn.plnspttrs.net/04112/n927na- ... 0501_o.jpg
N928NA (NASA 928)
foto z roku 2005
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... riment.jpg

B-57
Lietadlo sa povodne narodilo ako Martin B-57 Canberra, strategicky bombarder a lietadlo urcene pre spionaz. Prvy let absolvovalo 20 July 1953. Do sluzby bolo nasadene v dalsom roku, teda 1954. Postupne upravami a zmenou zamerania vzniklo mnozstvo roznych verzii tohto lietadla, od bombarderov az po opticku spionaz. Neskor sluzilo na sledovanie nuklearnych testov, startov rakiet, ... .
Verzie lietadla:
B-57A, B-57B, B-57C, B-57E, B-57G, EB-57A, EB-57B, EB-57D, EB-57E, RB-57A, RB-57B, RB-57C, RB-57D, RB-57E, RB-57E, RB-57F, WB-57D, WB-57F
Celkovo volo vyrobenych viac ako 400 kusov. Do vysluzby tento stroj odisiel v roku 1983.
WB-57F
V roku 1968 NASA poskytla financne prostriedky na prestavbu modelu RB-57F na NASA 925. Vznikol tak model s oznacenim WB-57F. Lietadlo sa pouzivalo ako testovacie pracovisko, alebo platforma pre senzory "blizkeho vesmiru". Letectvo uzavrelo zmluvu s NASA pod podmienkou, ze bude mozne lietadlo rychlo prekonfigurovat na ucely narodnej bezpecnosti, inak povedane na spionazne lietadlo. Lietadlo preto bolo upravene tak, aby mohlo niest zasuvne palety vyvynute spolocnostou General Dynamics pre misie NASA aj letectva. Tieto zasuvne palety sa dali umiestnit do bombovnice lietadla a pripojit na elektricke, chladiace, ... okruhy lietadla.
Modelu RB-57F sa celkovo vyrobilo 21 kusov a prestavbou na WB-57F presli celkovo 4 kusy.
V roku 1972 letectvo nechcelo dalej znasat vysoke naklady na prevadzku tychto lietadiel a tak ich odovzadlo do ruk NASA. Vsetky 4 lietadla dostali civilne oznacenie a boli priradene k civilnemu projektu vyskumu vysokej nadmorskej vysky do Johnsonovho vesmirneho strediska, ktore ich prevadzkuje dodnes. NASA ich pouzivala napriklad aj na snimkovanie raketoplanov pocas startu aj pristatia raketoplanov.
Lietadla dostali civilne oznacenia:
N925NA (NASA 925)
- do dochodku odislo 15.9.1982 a v sucasnosti je na leteckom vrakovisku
N926NA (NASA 926)
- pouziva ho NASA po celom svete
- januar 2025 je rezervovane pre zaznam z 1. startu rakety New Glenn
N927NA (NASA 927)
- pouziva ho NASA po celom svete
N928NA (NASA 928)
- letecku licencia vyprsala 30.6.2024
- v sucansosti je uzemnene, prebiehaju opravy a predlzenie licencie
FOTO:
N925NA (NASA 925)
v roku 1987
https://www.aerialvisuals.ca/Airframe/G ... 060285.jpg
v roku 2017 uz ziel len takto
https://www.aerialvisuals.ca/Airframe/G ... 071081.jpg
N926NA (NASA 926)
lietadlo v roku 2014
https://blogger.googleusercontent.com/i ... Render.jpg
N927NA (NASA 927)
v roku 2013 bolo vytiahnute zo skladu, kde stravilo 41 rokov a vratilo sa do vzduchu
https://globalaviationresource.com/v2/w ... 08-072.jpg
sucasnost
https://cdn.plnspttrs.net/04112/n927na- ... 0501_o.jpg
N928NA (NASA 928)
foto z roku 2005
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... riment.jpg
Naposledy upravil(a) MrG dne 15.1.2025 8:51, celkem upraveno 2 x.
- tonda
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 433
- Reputace: 245
- Bydliště: Světlá n.S.
- Registrován: 5.9.2012 8:00
Re: WB-57F
Šotek........
V roku 1698......
V roku 1698......
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1158
- Reputace: 465
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: WB-57F

-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1158
- Reputace: 465
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: WB-57F
+ fotoséria z leteckej show
https://www.flickr.com/photos/gwmclaughlin/14442250939
https://www.flickr.com/photos/gwmclaughlin/14442250939

-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1158
- Reputace: 465
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: WB-57F
Schéma zobrazuje niektorú staršiu variantu výstroje - ešte má v nose (radome) radarovú anténu, nie otočnú guľu s kamerami. Aj keď toto vybavenie môže byť výmenné.
Podobne nemá ani nápadnú skupinu antén za kabínou a výrazný kvapkovitý kryt antén nad centroplánom.
Ak je výkres dosť presný, podľa skutočného stroja, tak zachytáva stav najneskôr niekedy začiatkom 80. rokov - má nakreslenú ešte drôtovú anténu, ktorá z leteckej techniky mizne pri modernizáciách rádiovybavenia už v 60. a 70. rokoch. Tak nie... Drôtovú anténu nosí dodnes... Ktovie prečo... Je to dosť archaizmus. Drôtovky sa používali hlavne pre dekametrové pásma (krátke vlny - 3-30MHz, 10-100m).
