WB-57F

Novinky o projektech Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku
Odpovědět
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 455
Reputace: 551
Registrován: 21.6.2023 8:00
WB-57F

Příspěvek od MrG »

WB-57F
Obrázek

B-57
Lietadlo sa povodne narodilo ako Martin B-57 Canberra, strategicky bombarder a lietadlo urcene pre spionaz. Prvy let absolvovalo 20 July 1953. Do sluzby bolo nasadene v dalsom roku, teda 1954. Postupne upravami a zmenou zamerania vzniklo mnozstvo roznych verzii tohto lietadla, od bombarderov az po opticku spionaz. Neskor sluzilo na sledovanie nuklearnych testov, startov rakiet, ... .
Verzie lietadla:
B-57A, B-57B, B-57C, B-57E, B-57G, EB-57A, EB-57B, EB-57D, EB-57E, RB-57A, RB-57B, RB-57C, RB-57D, RB-57E, RB-57E, RB-57F, WB-57D, WB-57F
Celkovo volo vyrobenych viac ako 400 kusov. Do vysluzby tento stroj odisiel v roku 1983.

WB-57F
V roku 1968 NASA poskytla financne prostriedky na prestavbu modelu RB-57F na NASA 925. Vznikol tak model s oznacenim WB-57F. Lietadlo sa pouzivalo ako testovacie pracovisko, alebo platforma pre senzory "blizkeho vesmiru". Letectvo uzavrelo zmluvu s NASA pod podmienkou, ze bude mozne lietadlo rychlo prekonfigurovat na ucely narodnej bezpecnosti, inak povedane na spionazne lietadlo. Lietadlo preto bolo upravene tak, aby mohlo niest zasuvne palety vyvynute spolocnostou General Dynamics pre misie NASA aj letectva. Tieto zasuvne palety sa dali umiestnit do bombovnice lietadla a pripojit na elektricke, chladiace, ... okruhy lietadla.
Modelu RB-57F sa celkovo vyrobilo 21 kusov a prestavbou na WB-57F presli celkovo 4 kusy.
V roku 1972 letectvo nechcelo dalej znasat vysoke naklady na prevadzku tychto lietadiel a tak ich odovzadlo do ruk NASA. Vsetky 4 lietadla dostali civilne oznacenie a boli priradene k civilnemu projektu vyskumu vysokej nadmorskej vysky do Johnsonovho vesmirneho strediska, ktore ich prevadzkuje dodnes. NASA ich pouzivala napriklad aj na snimkovanie raketoplanov pocas startu aj pristatia raketoplanov.

Lietadla dostali civilne oznacenia:
N925NA (NASA 925)
- do dochodku odislo 15.9.1982 a v sucasnosti je na leteckom vrakovisku

N926NA (NASA 926)
- pouziva ho NASA po celom svete
- januar 2025 je rezervovane pre zaznam z 1. startu rakety New Glenn

N927NA (NASA 927)
- pouziva ho NASA po celom svete

N928NA (NASA 928)
- letecku licencia vyprsala 30.6.2024
- v sucansosti je uzemnene, prebiehaju opravy a predlzenie licencie

FOTO:
N925NA (NASA 925)
v roku 1987
https://www.aerialvisuals.ca/Airframe/G ... 060285.jpg
v roku 2017 uz ziel len takto
https://www.aerialvisuals.ca/Airframe/G ... 071081.jpg

N926NA (NASA 926)
lietadlo v roku 2014
https://blogger.googleusercontent.com/i ... Render.jpg

N927NA (NASA 927)
v roku 2013 bolo vytiahnute zo skladu, kde stravilo 41 rokov a vratilo sa do vzduchu
https://globalaviationresource.com/v2/w ... 08-072.jpg
sucasnost
https://cdn.plnspttrs.net/04112/n927na- ... 0501_o.jpg

N928NA (NASA 928)
foto z roku 2005
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... riment.jpg
Naposledy upravil(a) MrG dne 15.1.2025 8:51, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
tonda
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 433
Reputace: 245
Bydliště: Světlá n.S.
Registrován: 5.9.2012 8:00
Re: WB-57F

Příspěvek od tonda »

Šotek........
V roku 1698......
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 455
Reputace: 551
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: WB-57F

Příspěvek od MrG »

tonda píše: 14.1.2025 14:21 Šotek........
V roku 1698......
:palec nahoru:
Opravene
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1158
Reputace: 465
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: WB-57F

Příspěvek od Alchymista »

:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1158
Reputace: 465
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: WB-57F

Příspěvek od Alchymista »

:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1158
Reputace: 465
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: WB-57F

Příspěvek od Alchymista »

Schéma zobrazuje niektorú staršiu variantu výstroje - ešte má v nose (radome) radarovú anténu, nie otočnú guľu s kamerami. Aj keď toto vybavenie môže byť výmenné.
Podobne nemá ani nápadnú skupinu antén za kabínou a výrazný kvapkovitý kryt antén nad centroplánom.

Ak je výkres dosť presný, podľa skutočného stroja, tak zachytáva stav najneskôr niekedy začiatkom 80. rokov - má nakreslenú ešte drôtovú anténu, ktorá z leteckej techniky mizne pri modernizáciách rádiovybavenia už v 60. a 70. rokoch. Tak nie... Drôtovú anténu nosí dodnes... Ktovie prečo... Je to dosť archaizmus. Drôtovky sa používali hlavne pre dekametrové pásma (krátke vlny - 3-30MHz, 10-100m).
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...

Odpovědět

Zpět na „Americká NASA“