Falcon 9 v1.2

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11255
Reputace: 11363
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v1.2

Příspěvek od Pospíšil »

Reakce SpaceX v tomto článku: http://www.theverge.com/2017/2/2/144909 ... wsj-report

“We have qualified our engines to be robust to turbine wheel cracks,” John Taylor, a SpaceX representative, tells The Verge. “However, we are modifying the design to avoid them altogether. This will be part of the final design iteration on Falcon 9. SpaceX has established a plan in partnership with NASA to qualify engines for [crewed] spaceflight.”


"Motory byly kvalifikovány s dostatečnou robustností, aby snesly i trhliny na rotoru turbíny" řekl John Taylor ze SpaceX. "Nicméně pracujeme na úpravě konstrukce, abychom trhlinám zcela zabránili. Toto bude součástí poslední konstrukční iterace Falconu 9. SpaceX ve spolupráci s NASA připravil plán na kvalifikaci motorů pro pilotované lety".
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Falcon 9 v1.2

Příspěvek od Raul »

Podle ředitelky Shotwell byl problém s prasklinami v turbočerpadle Merlinu objeven při pozemních testech už v roce 2015 a to ve dvou typech.

Závažnější typ prasklin byl již řešen SW úpravou a také přepracovaným rotorem turbíny plynového generátoru, což bylo aplikováno už při letu CRS-9.

Druhý typ prasklin ve svárech a plášti není pro let závažný, ale NASA a letectvo přesto požádaly o konstrukční řešení i tohoto problému. Tato změna bude aplikována ještě před bezpilotní misí SpX DM-1 (F9 Block5) plánovanou na listopad.

http://www.reuters.com/article/us-space ... ium=Social
lamid
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1076
Reputace: 0
Registrován: 25.7.2013 0:22
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon 9 v1.2

Příspěvek od lamid »

Zostrih pristávaní F9
"Naše cnosti a naše vady sú neoddeliteľné ako sila a hmota, keď ich oddelíte človek prestane existovať."
Nikola Tesla

lamid58.blogspot.sk
Uživatelský avatar
laik
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 721
Registrován: 19.6.2016 8:52
Re: Falcon 9 v1.2

Příspěvek od laik »

Ahoj! Měl bych dotaz k AFDS. Jakým způsobem k destrukci rakety (snad ne)dojde?
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26984
Reputace: 2752
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Falcon 9 v1.2

Příspěvek od Dugi »

Asi myslíš AFTS (Autonomous Flight Termination System). Pokud se nepletu, tak v případě destrukce F9R Dev1 (Grasshopper 2), kde se uplatnil podobný systém, došlo k otevření ventilů nádrží, čímž se ztratil vnitřní tlak a to stačilo k destrukci nosiče. matně si pamatuju, že SpaceX k tomuhle účelu nechce používat výbušniny, ale třeba mne někdo opraví.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11255
Reputace: 11363
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v1.2

Příspěvek od Pospíšil »

Dugi píše: matně si pamatuju, že SpaceX k tomuhle účelu nechce používat výbušniny, ale třeba mne někdo opraví.
Ano, EM obecně nemá rád explosivní materiály, nicméně v případě FTS (AFTS) musel nakonec ustoupit (pravděpodobně kvůli certifikaci nosiče pro DoD náklady). Současná verze F9 má podél nádrží prvního stupně menší dávku trhaviny, které stupeň v případě iniciace v podstatě po celé délce rozpáře. Dojde k smísení pohonných látek a jejich rychlému vyhoření / expolsi.

Výhody autonomního FTS (AFTS) popisuje tento čerstvý článek, kde je systému přiřknut ještě jiný název - AFSS (Automated Flight Safety System). http://www.floridatoday.com/story/tech/ ... /98539952/
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26984
Reputace: 2752
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Falcon 9 v1.2

Příspěvek od Dugi »

Díky moc za informace! :palec nahoru:
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
laik
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 721
Registrován: 19.6.2016 8:52
Re: Falcon 9 v1.2

Příspěvek od laik »

Ano, překlep. Pardon. Autonomous Flight Termination jsem měl namysli. Díky za osvětlení!
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Falcon 9 v1.2

Příspěvek od Raul »

Pospíšil píše:
Dugi píše: matně si pamatuju, že SpaceX k tomuhle účelu nechce používat výbušniny, ale třeba mne někdo opraví.
Ano, EM obecně nemá rád explosivní materiály, nicméně v případě FTS (AFTS) musel nakonec ustoupit (pravděpodobně kvůli certifikaci nosiče pro DoD náklady). Současná verze F9 má podél nádrží prvního stupně menší dávku trhaviny, které stupeň v případě iniciace v podstatě po celé délce rozpáře. Dojde k smísení pohonných látek a jejich rychlému vyhoření / expolsi.
F9 disponuje systémem FTS nejenom v prvním stupni, ale v obou stupních. A to nejenom u současné verze F9, ale všech u verzí.
AFTS se liší jen v jeho iniciaci, ale princip je stále stejný - lineární rozbuška na vnějším plášti.
Naposledy upravil(a) Raul dne 13.3.2017 21:25, celkem upraveno 1 x.
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: Falcon 9 v1.2

Příspěvek od Jardax »

Ono to ma vice duvodu, ale hlavni dva jsou ty, ze zadny ventil nedokaze vyprazdnit nadrze dostatecne rychle, a navic by netknute telo rakety mohlo pokracovat po balisticke krivce az do dopadu.
Proto je v podstate jedina mozno dat na plast trhavinu, ktera jednak okamzite otevre obe nadrze, a zaroven je rozpare do te miry, ze uz moc daleko nedoleti, nehlede na to co s temi troskami udela vybuch uvolneneho paliva a okyslicovadla.

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“