IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)
tipuji že poletí dříve než "Above Orbit" (Blue Origin) dají druhý start New Glenn ... a možná i dříve než New Shepard po dvou SCRUBech s avionikou na boosteru 

Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)
https://arstechnica.com/space/2025/09/s ... the-tiles/
Zaujimavy clanok k 10 a 11 IFT
10
- testovali sa nove nekeramicke dlazdice, oxidacia sposobila oranzove sfarbenie lode
- biela skvrna na spici lode bola sposobena eroziou podkladovej vrstvy pod dlazdicami
11
- pre dalsie lety budu medzery medzi dlazdicami na spici lode utesnene, pri IFT10 sa toto tesnenie uz testovalo, vysledky su dobre
- nazvali to "crunch wrap", Bill to prirovnal k baliacemu papieru, ktorym je omotany okraj dlazdice, po osadeni dlazdic na miesto sa precnievajuci papier odrezie
- 11. let bude v podstate kopiou toho 10. s vylepsenym utesnenim dlazdic v oblasti spicu lode
- Bill predpoklada start v oktobri
- nebude sa testovat vela novych technik, doladuju to, s cim by chceli lietat v roku 2026
2026
- zacne lietat verzia V3
- prve lety budu suborbitalne a ked vsetko pojde dobre, neskor sa prejde na orbitalne lety
- predpoklad autora clanku je orbitalny let najskor 13.
- SX aj FAA potrebuju mat istotu, ze budu vediet lod bezpecne ovladat a kontrolovat miesto kam lod pristane, alebo dopadne v pripade problemov
- dalsim velkym krokom bude navrat Starship, ten sa opatrne predpoklada niekde NET 15. IFT
- v roku 2026 planuje SpaceX uskutocnit prve testovane precerpavania paliva na orbite
Booster
- prebiehaju testy roznych naklonov boostra pri lete spat na pevninu pre zachyt
- testuju ako booster dokaze letiet, "plachtit" spat k pobreziu
- plachtenie umozni kratsi boost back manever, mensia spotreba paliva
Zaujimavy clanok k 10 a 11 IFT
10
- testovali sa nove nekeramicke dlazdice, oxidacia sposobila oranzove sfarbenie lode
- biela skvrna na spici lode bola sposobena eroziou podkladovej vrstvy pod dlazdicami
11
- pre dalsie lety budu medzery medzi dlazdicami na spici lode utesnene, pri IFT10 sa toto tesnenie uz testovalo, vysledky su dobre
- nazvali to "crunch wrap", Bill to prirovnal k baliacemu papieru, ktorym je omotany okraj dlazdice, po osadeni dlazdic na miesto sa precnievajuci papier odrezie
- 11. let bude v podstate kopiou toho 10. s vylepsenym utesnenim dlazdic v oblasti spicu lode
- Bill predpoklada start v oktobri
- nebude sa testovat vela novych technik, doladuju to, s cim by chceli lietat v roku 2026
2026
- zacne lietat verzia V3
- prve lety budu suborbitalne a ked vsetko pojde dobre, neskor sa prejde na orbitalne lety
- predpoklad autora clanku je orbitalny let najskor 13.
- SX aj FAA potrebuju mat istotu, ze budu vediet lod bezpecne ovladat a kontrolovat miesto kam lod pristane, alebo dopadne v pripade problemov
- dalsim velkym krokom bude navrat Starship, ten sa opatrne predpoklada niekde NET 15. IFT
- v roku 2026 planuje SpaceX uskutocnit prve testovane precerpavania paliva na orbite
Booster
- prebiehaju testy roznych naklonov boostra pri lete spat na pevninu pre zachyt
- testuju ako booster dokaze letiet, "plachtit" spat k pobreziu
- plachtenie umozni kratsi boost back manever, mensia spotreba paliva
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11617
- Reputace: 12173
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)
Doplním info z článku, že při testech různých úhlů náběhu boosteru při návratu se ukázalo, že jeho reálné chování je lepší, než byly predikce ze simulací v CFD sw a testy modelu v aerodynamickém tunelu. Při pozemních testech model boosteru vykazoval nestabilní buffeting (nízkofrekvenční příčné oscilace), kdežto při reálném testovacím letu se choval celkem stabilně a vůbec aerodynamicky "nezlobil".MrG píše: 10.9.2025 7:25 ...
Booster
- prebiehaju testy roznych naklonov boostra pri lete spat na pevninu pre zachyt
- testuju ako booster dokaze letiet, "plachtit" spat k pobreziu
- plachtenie umozni kratsi boost back manever, mensia spotreba paliva
Nechápou přesně proč je tam tento rozpor mezi simulacemi a reálem, ale nemají čas se tím zabývat - funguje to dobře, lépe než předpověď, takže fajn, jede se dál, řešit další problém. Ať se s tím kdyžtak zabývají univerzity a výzkumáky, ty mají čas a kapacity tento fenomén do hloubky popsat a vysvětlit.

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)
Tady se ukazuje síla reálných dat, kdyby jen modelovali tak upravují fungující design směrem k nefungujícímu, ale zase vycházejícímu při simulacích 

- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11617
- Reputace: 12173
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)
Takto vypadá to utěsnění "crunch wrap". Vypadá to jako žáruvzdorný filc.MrG píše: 10.9.2025 7:25
...
11
- pre dalsie lety budu medzery medzi dlazdicami na spici lode utesnene, pri IFT10 sa toto tesnenie uz testovalo, vysledky su dobre
- nazvali to "crunch wrap", Bill to prirovnal k baliacemu papieru, ktorym je omotany okraj dlazdice, po osadeni dlazdic na miesto sa precnievajuci papier odrezie
- 11. let bude v podstate kopiou toho 10. s vylepsenym utesnenim dlazdic v oblasti spicu lode


---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)
Po "pupocniku" vcera usadili na OLM1 aj "Star-stool", v ramci priprav na static fire pre Starship
