IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2537
Reputace: 3590
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)

Příspěvek od Tjov »

tipuji že poletí dříve než "Above Orbit" (Blue Origin) dají druhý start New Glenn ... a možná i dříve než New Shepard po dvou SCRUBech s avionikou na boosteru :mrgreen:
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 567
Reputace: 707
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)

Příspěvek od MrG »

https://arstechnica.com/space/2025/09/s ... the-tiles/

Zaujimavy clanok k 10 a 11 IFT

10
- testovali sa nove nekeramicke dlazdice, oxidacia sposobila oranzove sfarbenie lode
- biela skvrna na spici lode bola sposobena eroziou podkladovej vrstvy pod dlazdicami
11
- pre dalsie lety budu medzery medzi dlazdicami na spici lode utesnene, pri IFT10 sa toto tesnenie uz testovalo, vysledky su dobre
- nazvali to "crunch wrap", Bill to prirovnal k baliacemu papieru, ktorym je omotany okraj dlazdice, po osadeni dlazdic na miesto sa precnievajuci papier odrezie
- 11. let bude v podstate kopiou toho 10. s vylepsenym utesnenim dlazdic v oblasti spicu lode
- Bill predpoklada start v oktobri
- nebude sa testovat vela novych technik, doladuju to, s cim by chceli lietat v roku 2026

2026
- zacne lietat verzia V3
- prve lety budu suborbitalne a ked vsetko pojde dobre, neskor sa prejde na orbitalne lety
- predpoklad autora clanku je orbitalny let najskor 13.
- SX aj FAA potrebuju mat istotu, ze budu vediet lod bezpecne ovladat a kontrolovat miesto kam lod pristane, alebo dopadne v pripade problemov
- dalsim velkym krokom bude navrat Starship, ten sa opatrne predpoklada niekde NET 15. IFT
- v roku 2026 planuje SpaceX uskutocnit prve testovane precerpavania paliva na orbite

Booster
- prebiehaju testy roznych naklonov boostra pri lete spat na pevninu pre zachyt
- testuju ako booster dokaze letiet, "plachtit" spat k pobreziu
- plachtenie umozni kratsi boost back manever, mensia spotreba paliva
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11617
Reputace: 12173
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)

Příspěvek od Pospíšil »

MrG píše: 10.9.2025 7:25 ...
Booster
- prebiehaju testy roznych naklonov boostra pri lete spat na pevninu pre zachyt
- testuju ako booster dokaze letiet, "plachtit" spat k pobreziu
- plachtenie umozni kratsi boost back manever, mensia spotreba paliva
Doplním info z článku, že při testech různých úhlů náběhu boosteru při návratu se ukázalo, že jeho reálné chování je lepší, než byly predikce ze simulací v CFD sw a testy modelu v aerodynamickém tunelu. Při pozemních testech model boosteru vykazoval nestabilní buffeting (nízkofrekvenční příčné oscilace), kdežto při reálném testovacím letu se choval celkem stabilně a vůbec aerodynamicky "nezlobil".
Nechápou přesně proč je tam tento rozpor mezi simulacemi a reálem, ale nemají čas se tím zabývat - funguje to dobře, lépe než předpověď, takže fajn, jede se dál, řešit další problém. Ať se s tím kdyžtak zabývají univerzity a výzkumáky, ty mají čas a kapacity tento fenomén do hloubky popsat a vysvětlit. :-D
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2537
Reputace: 3590
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)

Příspěvek od Tjov »

Tady se ukazuje síla reálných dat, kdyby jen modelovali tak upravují fungující design směrem k nefungujícímu, ale zase vycházejícímu při simulacích :mrgreen:
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11617
Reputace: 12173
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)

Příspěvek od Pospíšil »

MrG píše: 10.9.2025 7:25
...
11
- pre dalsie lety budu medzery medzi dlazdicami na spici lode utesnene, pri IFT10 sa toto tesnenie uz testovalo, vysledky su dobre
- nazvali to "crunch wrap", Bill to prirovnal k baliacemu papieru, ktorym je omotany okraj dlazdice, po osadeni dlazdic na miesto sa precnievajuci papier odrezie
- 11. let bude v podstate kopiou toho 10. s vylepsenym utesnenim dlazdic v oblasti spicu lode
Takto vypadá to utěsnění "crunch wrap". Vypadá to jako žáruvzdorný filc.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 567
Reputace: 707
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: IFT-11 Jedenáctý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15-2?/S38)

Příspěvek od MrG »

Po "pupocniku" vcera usadili na OLM1 aj "Star-stool", v ramci priprav na static fire pre Starship
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Testování“