Artemis-3 (EM-3)

Vše, co souvisí s raketami SLS a loděmi Orion
JHošek
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1007
Reputace: 1136
Registrován: 18.1.2014 12:35
Re: Artemis-3 (EM-3)

Příspěvek od JHošek »

Aktualizace stavu dílů pro centrální stupeň rakety SLS

Vodíková nádrž je natřená základovou barvou. Při zahájení postřiku vnější pěnové izolace však byl v říjnu zjištěn problém s aplikačními nástroji v buňce N. Podstatou problému je nesoulad aplikační rychlosti sprejového postřiku s rychlostí otáčení nádrže v rotačním zařízení RATT (RATT je na fotografii modré zařízení na kolových dopravnících pod nádrží). Na opravě nástrojů se pracuje.
Obrázek

Kyslíková nádrž byla v říjnu v mycí buňce E vyčištěna od vnitřních nečistot. Základová barva je zatím pouze v místech, která budou po uchycení do RATT nepřístupná.
Obrázek

Motorová sekce (natřená základovou barvou s lepenou korkovou ochrannou vrstvou) byla v říjnu spojena se svým spodním dílem (natřený základovou barvou a přetřený bílou barvou).
Obrázek
JHošek
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1007
Reputace: 1136
Registrován: 18.1.2014 12:35
Re: Artemis-3 (EM-3)

Příspěvek od JHošek »

JHošek píše: 11.11.2024 17:09 Vodíková nádrž je natřená základovou barvou. Při zahájení postřiku vnější pěnové izolace však byl v říjnu zjištěn problém s aplikačními nástroji v buňce N. Podstatou problému je nesoulad aplikační rychlosti sprejového postřiku s rychlostí otáčení nádrže v rotačním zařízení RATT (RATT je na fotografii modré zařízení na kolových dopravnících pod nádrží). Na opravě nástrojů se pracuje.
Redaktor NSF Philip Sloss získal odpověď Boeingu na otázku ohledně aktuálního stavu v buňce N:
Opravy sprejového zařízení v buňce N jsou kompletní, ale opravy rotačních podpůrných nástrojů stále pokračují. Boeing očekává obnovu sprejových činností do konce roku.
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=wEeazWbEMbs&t=192s , čas 13:27
JHošek
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1007
Reputace: 1136
Registrován: 18.1.2014 12:35
Re: Artemis-3 (EM-3)

Příspěvek od JHošek »

Dne 22. dubna 2025 byla vodíková nádrž s dokončenou aplikací tepelně izolační pěny přemístěna z buňky N budovy 131 do prostoru pro konečnou montáž v budově 103 v MAF. V tomto prostoru se již nachází intertank (na fotografii vlevo), který bude spojovat obě nádrže centrálního stupně rakety SLS. Nyní týmy zahájily vybavování nádrže různými systémy, od kabeláže a senzorů až po úchyty pro vnější systémový tunel a pro vnější přívodní potrubí kapalného kyslíku.

Obrázek

Druhá fotografie z 25. dubna 2025 ukazuje kyslíkovou nádrž v buňce N. Zde bude nádrž podrobena aplikaci tepelně izolační pěny.

Obrázek
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 368
Reputace: 287
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: Artemis-3 (EM-3)

Příspěvek od Thales »

Vždycky když ty nádrže vidím, tak si říkám, že na dešťovku nebo jako sklípek na zahrádku by to bylo fajn :mrgreen: Asi uvažuju moc alternativně. Zejména po těch škrtech.
JHošek
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1007
Reputace: 1136
Registrován: 18.1.2014 12:35
Re: Artemis-3 (EM-3)

Příspěvek od JHošek »

Thales píše: 8.5.2025 9:35Asi uvažuju moc alternativně. Zejména po těch škrtech.
Škrty v rozpočtu NASA, navržené Bílým domem, se netýkají žádného z připravovaných komponentů pro misi Artemis III.

Dlouho jsme tady neměli fotografii adaptéru LVSA pro Artemis III. Fotografie z konce března 2025 zachycuje přesun dokončeného adaptéru do skladu, kde je uložen do doby, kdy nastane čas na jeho přepravu do Kennedyho vesmírného střediska.

Obrázek
JHošek
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1007
Reputace: 1136
Registrován: 18.1.2014 12:35
Re: Artemis-3 (EM-3)

Příspěvek od JHošek »

Technici v budově O&C v KSC před několika dny poprvé zapnuli modul pro posádku Orionu pro Artemis III. Počáteční zapnutí se týkalo dvou řídicích počítačů a šesti napájecích a datových jednotek, které jsou zodpovědné za řízení subsystémů Orionu. Během léta budou následovat testy zobrazovacích jednotek, ručních ovladačů a audio systémů.
Avionické systémy a řídicí jednotky servisního modulu Orionu pro Artemis III mají být zapnuty na podzim. Po počátečním zapnutí obou modulů budou technici pokračovat v jejich vybavování dalšími subsystémy a provádět další testy včetně tepelných a akustických testů. Spojení obou modulů je plánováno na rok 2026.

Pro porovnání, zapínání řídicích systémů a komunikačních a datových jednotek modulu pro posádku Orionu pro Artemis II bylo zahájeno před třemi roky, 27. května 2022. U servisního modulu nebylo přesné datum oznámeno, ale podle předchozích a následných prací byl zapnut zřejmě na přelomu podzimu a zimy 2022. Oba moduly Orionu pro Artemis II byly vzájemně spojeny 19.10.2024. Nynější plán spojení obou modulů Orionu pro Artemis III v roce 2026 by tedy znamenal zkrácení současného tříletého odstupu v přípravě Orionu pro Artemis III od Orionu pro Artemis II na dva roky.

Horní a spodní část modulu pro posádku Orionu pro Artemis III, březen 2025
Obrázek

Servisní modul Orionu pro Artemis III, březen 2025
Obrázek
JHošek
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1007
Reputace: 1136
Registrován: 18.1.2014 12:35
Re: Artemis-3 (EM-3)

Příspěvek od JHošek »

Na nádrži na kapalný kyslík pro centrální stupeň CS-3 byla v buňce N budovy 131 v MAF dokončena aplikace vnější tepelně izolační pěny. Po převezení do budovy 110 byla nádrž v tomto týdnu otočena do vertikální polohy. V jedné z tamních vertikálních integračních buněk (tipuji buňku D, z níž byla pořízena fotografie, ale v úvahu přichází i buňka A v levé části fotografie) budou technici slaňovat dovnitř nádrže, kde instalují vnitřní senzor hladiny kapalného kyslíku a ve spodní kupoli nádrže připevní první část potrubí pro odvod kapalného kyslíku k motorům. V nádrži na kapalný vodík byly tyto vnitřní instalace již dokončeny.
Zdroj: https://x.com/NASAArtemis/status/1946315858923409913

Časově vše vychází tak, že v druhém pololetí vznikne v buňce D spojením intertanku, kyslíkové nádrže a předního lemu přední sestava centrálního stupně a v buňce A spojením vodíkové nádrže a simulátoru motorové sekce zadní sestava. Obě sestavy budou následně spojeny horizontálně v budově 103 a přepraveny do Kennedyho vesmírného střediska. Simulátor motorové sekce je potřebný pro připojení zadní části stupně na kolový transportér. Po přepravě stupně člunem Pegasus do KSC bude simulátor nahrazen letovou motorovou sekcí, která v KSC již je.

Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Program Artemis“