Artemis-3 (EM-3)
Re: Artemis-3 (EM-3)
Aktualizace stavu dílů pro centrální stupeň rakety SLS
Vodíková nádrž je natřená základovou barvou. Při zahájení postřiku vnější pěnové izolace však byl v říjnu zjištěn problém s aplikačními nástroji v buňce N. Podstatou problému je nesoulad aplikační rychlosti sprejového postřiku s rychlostí otáčení nádrže v rotačním zařízení RATT (RATT je na fotografii modré zařízení na kolových dopravnících pod nádrží). Na opravě nástrojů se pracuje.

Kyslíková nádrž byla v říjnu v mycí buňce E vyčištěna od vnitřních nečistot. Základová barva je zatím pouze v místech, která budou po uchycení do RATT nepřístupná.

Motorová sekce (natřená základovou barvou s lepenou korkovou ochrannou vrstvou) byla v říjnu spojena se svým spodním dílem (natřený základovou barvou a přetřený bílou barvou).

Vodíková nádrž je natřená základovou barvou. Při zahájení postřiku vnější pěnové izolace však byl v říjnu zjištěn problém s aplikačními nástroji v buňce N. Podstatou problému je nesoulad aplikační rychlosti sprejového postřiku s rychlostí otáčení nádrže v rotačním zařízení RATT (RATT je na fotografii modré zařízení na kolových dopravnících pod nádrží). Na opravě nástrojů se pracuje.

Kyslíková nádrž byla v říjnu v mycí buňce E vyčištěna od vnitřních nečistot. Základová barva je zatím pouze v místech, která budou po uchycení do RATT nepřístupná.

Motorová sekce (natřená základovou barvou s lepenou korkovou ochrannou vrstvou) byla v říjnu spojena se svým spodním dílem (natřený základovou barvou a přetřený bílou barvou).

Re: Artemis-3 (EM-3)
Redaktor NSF Philip Sloss získal odpověď Boeingu na otázku ohledně aktuálního stavu v buňce N:JHošek píše: 11.11.2024 17:09 Vodíková nádrž je natřená základovou barvou. Při zahájení postřiku vnější pěnové izolace však byl v říjnu zjištěn problém s aplikačními nástroji v buňce N. Podstatou problému je nesoulad aplikační rychlosti sprejového postřiku s rychlostí otáčení nádrže v rotačním zařízení RATT (RATT je na fotografii modré zařízení na kolových dopravnících pod nádrží). Na opravě nástrojů se pracuje.
Opravy sprejového zařízení v buňce N jsou kompletní, ale opravy rotačních podpůrných nástrojů stále pokračují. Boeing očekává obnovu sprejových činností do konce roku.
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=wEeazWbEMbs&t=192s , čas 13:27
Re: Artemis-3 (EM-3)
Dne 22. dubna 2025 byla vodíková nádrž s dokončenou aplikací tepelně izolační pěny přemístěna z buňky N budovy 131 do prostoru pro konečnou montáž v budově 103 v MAF. V tomto prostoru se již nachází intertank (na fotografii vlevo), který bude spojovat obě nádrže centrálního stupně rakety SLS. Nyní týmy zahájily vybavování nádrže různými systémy, od kabeláže a senzorů až po úchyty pro vnější systémový tunel a pro vnější přívodní potrubí kapalného kyslíku.

Druhá fotografie z 25. dubna 2025 ukazuje kyslíkovou nádrž v buňce N. Zde bude nádrž podrobena aplikaci tepelně izolační pěny.


Druhá fotografie z 25. dubna 2025 ukazuje kyslíkovou nádrž v buňce N. Zde bude nádrž podrobena aplikaci tepelně izolační pěny.

Re: Artemis-3 (EM-3)
Vždycky když ty nádrže vidím, tak si říkám, že na dešťovku nebo jako sklípek na zahrádku by to bylo fajn
Asi uvažuju moc alternativně. Zejména po těch škrtech.

Re: Artemis-3 (EM-3)
Škrty v rozpočtu NASA, navržené Bílým domem, se netýkají žádného z připravovaných komponentů pro misi Artemis III.
Dlouho jsme tady neměli fotografii adaptéru LVSA pro Artemis III. Fotografie z konce března 2025 zachycuje přesun dokončeného adaptéru do skladu, kde je uložen do doby, kdy nastane čas na jeho přepravu do Kennedyho vesmírného střediska.
Re: Artemis-3 (EM-3)
Technici v budově O&C v KSC před několika dny poprvé zapnuli modul pro posádku Orionu pro Artemis III. Počáteční zapnutí se týkalo dvou řídicích počítačů a šesti napájecích a datových jednotek, které jsou zodpovědné za řízení subsystémů Orionu. Během léta budou následovat testy zobrazovacích jednotek, ručních ovladačů a audio systémů.
Avionické systémy a řídicí jednotky servisního modulu Orionu pro Artemis III mají být zapnuty na podzim. Po počátečním zapnutí obou modulů budou technici pokračovat v jejich vybavování dalšími subsystémy a provádět další testy včetně tepelných a akustických testů. Spojení obou modulů je plánováno na rok 2026.
Pro porovnání, zapínání řídicích systémů a komunikačních a datových jednotek modulu pro posádku Orionu pro Artemis II bylo zahájeno před třemi roky, 27. května 2022. U servisního modulu nebylo přesné datum oznámeno, ale podle předchozích a následných prací byl zapnut zřejmě na přelomu podzimu a zimy 2022. Oba moduly Orionu pro Artemis II byly vzájemně spojeny 19.10.2024. Nynější plán spojení obou modulů Orionu pro Artemis III v roce 2026 by tedy znamenal zkrácení současného tříletého odstupu v přípravě Orionu pro Artemis III od Orionu pro Artemis II na dva roky.
Horní a spodní část modulu pro posádku Orionu pro Artemis III, březen 2025

Servisní modul Orionu pro Artemis III, březen 2025

Avionické systémy a řídicí jednotky servisního modulu Orionu pro Artemis III mají být zapnuty na podzim. Po počátečním zapnutí obou modulů budou technici pokračovat v jejich vybavování dalšími subsystémy a provádět další testy včetně tepelných a akustických testů. Spojení obou modulů je plánováno na rok 2026.
Pro porovnání, zapínání řídicích systémů a komunikačních a datových jednotek modulu pro posádku Orionu pro Artemis II bylo zahájeno před třemi roky, 27. května 2022. U servisního modulu nebylo přesné datum oznámeno, ale podle předchozích a následných prací byl zapnut zřejmě na přelomu podzimu a zimy 2022. Oba moduly Orionu pro Artemis II byly vzájemně spojeny 19.10.2024. Nynější plán spojení obou modulů Orionu pro Artemis III v roce 2026 by tedy znamenal zkrácení současného tříletého odstupu v přípravě Orionu pro Artemis III od Orionu pro Artemis II na dva roky.
Horní a spodní část modulu pro posádku Orionu pro Artemis III, březen 2025

Servisní modul Orionu pro Artemis III, březen 2025
