Crew Dragon

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11576
Reputace: 12043
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Crew Dragon

Příspěvek od Pospíšil »

Jako SpX si klidně "obětovat" nějaký Dragon může, když bude mít dostatek jiných na splnění smluvních závazků svým zákazníkům. Jde spíš o to, že při letech z ISS vždy na zem vezou něco velmi cenného, buď posádku, nebo výsledky unikátních experimentů, na které čekají "vědečtí a průmysloví zákazníci" na zemi. Tento náklad dolů si SpX nemůže dovolit ohrozit, ten jim nepatří, oni ho jen dopravují.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2499
Reputace: 3530
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Crew Dragon

Příspěvek od Tjov »

Tak já neočekávám, že na další Cargo misi to provedou ale když si dám do kalkulačky letku dragonů a počet CRS , CCP, nějaké dva/tři Axiomy a pár potencionálně turistických ...

C206 Endeavour - 5 misí
C207 Resilience - 3 mise
C208 cargo - 5 misí
C209 cargo - 4 mise
C210 Endurance - 3 mise
C211 cargo - 2 mise
C212 Freedom - 4 mise
C213 ? Crew - nový kus

Ve hře bylo/je to certifikovat na 15 letů , což je 8x15 = 120 misí a nebo konzervativně 80 misí. Aktuálně je odlétáno včetně Crew-9 26 misí.

Nasmlouváno je 11+( 4 ??) + do toho může hodit vidle Boeing a to máme dalších 4-5 misí ?
FRAM2
Vast ? (4)
Axiom-4 - (létají tak jednou za rok, ale trochu skřípe cash-flow a placení faktur, tak je otázka jestli bude Ax-5 a kdy)
Crew-10 až Crew-14
CRS 32 až CRS 35
edit: Polaris mise 2 - ale to je asi už minulost, pokud projde Jared skrze senát


80-26-11- 4?? = 39 misí v záloze při konzervativním pohledu. Vypadá to že na plnění svých závazků a např. závazků Boeingu a jiných co zatím nedoručují mají velkou absorpční kapacitu

Edit: přesněji: 30 (45) cargo misí - 11 - 4 = 15 (30) rezerva
50 crew misí ( 75 ) - 15 - 11 = 24 (49) rezerva


Je už něco nového ohledně Cygnusu po misi NG-22 (NET 6/2025) ?
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1755
Reputace: 2173
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Crew Dragon

Příspěvek od jakubv »

tak vidle do toho chce teď hodit sám EM, který tu deorbitaci ISS myslí podle mě tak, že co se pak ušetří, tak o to si řekne pro svoji cestu na Mars.
Tak říkajíc, za vším hledej prachy...
-----------------
xx jakubv
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2499
Reputace: 3530
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Crew Dragon

Příspěvek od Tjov »

To je odvážné tvrzení, že to dělá pro transfer peněz z ISS směr Mars - je pro to nějaký relevantní zdroj ?

Osobně vidím pouze výkřik do tmy ohledně toho, že ISS je na konci služby (což víme všichni) a je čas na jiné projekty. To že si on myslí, že 2 roky jsou OK není ani postoj Potuse ani postoj NASA administrativy, ale jen jeho názor.

SpaceX naopak USA jako zemi a hlavně NASA a USSF zajistila naprostou dominanci ve Vesmíru, což Boeing, ULA, NG, Blue Origin a spol. zatím moc nezajišťují - a to kolik to stojí nechme stranou, protože to by ten příběh měl úplně jiný rozměr.
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1755
Reputace: 2173
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Crew Dragon

Příspěvek od jakubv »

ne, jen můj názor, EM se hrabe ve všech federálních výdajích, tak tam je vidět jistě tučná částka pro NASA a pod ní i pro provoz ISS.
DT chtěl už ve svém prvním volebním období na Měsíc a EM chce na Mars, tak dává smysl přesměrovat finance na tyhle chtěné projekty a cíle.
nemám k tomu žádné podklady a samozřejmě vím, že ISS je mezinárodní projekt a má trochu jiný časový plán.
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 475
Reputace: 592
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: Crew Dragon

Příspěvek od MrG »

Tjov píše: 21.2.2025 8:51 Právě že mají motorické brzdění před splashdown autorizované od NASA- je to jako safety vlastnost. Klidně by mohli nějaký CargoD takto “obětovat” a vyzkoušet to naostro než by šel třeba do muzea.
Ano, viem o tom, ze tuto moznost CrewDragon ma. Ale bolo to doplnene neskor a len ako safe riesenie ak by nahodou zlyhali padaky. A podstatne je aj to, ze pristatie by bolo do vody.
Ako som pisal, myslim si, ze sa motorickeho pristatia na pevnine s CrewDragonom nedockame tak ako to bolo povodne planovane na zaciatku projektu.

Preco ?:
- z planu o motoricke pristatie SX ustupilo este pocas vyvoja CD
- CD pravdepodobne nema doriesene nohy a to najdolezitejsie na nohach je otvor v tepelnom stite pre nohy samotne
- to bola jedna z veci, ktorych sa NASA obavala najviac a preto pozadovala zdlhave a nakladne certifikovanie
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2499
Reputace: 3530
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Crew Dragon

Příspěvek od Tjov »

jakubv píše: 21.2.2025 14:03 ne, jen můj názor, EM se hrabe ve všech federálních výdajích, tak tam je vidět jistě tučná částka pro NASA a pod ní i pro provoz ISS.
DT chtěl už ve svém prvním volebním období na Měsíc a EM chce na Mars, tak dává smysl přesměrovat finance na tyhle chtěné projekty a cíle.
nemám k tomu žádné podklady a samozřejmě vím, že ISS je mezinárodní projekt a má trochu jiný časový plán.
DOGE na to jde stylem když se kácí les, tak létají třísky. Já vidím ve všech krocích ten klasický přístup "dokud nepřidáš 10% zpět nejsi dost efektivní". EM měl vždy tento způsob fungování. Kdyby ho neměl tak není FSD, Superheavy a Starship má nohy a nebo není vůbec ... Raptor je na úrovni verze 1.

Já myslím, že tyhle výkřiky jen připravují půdu pro diskuzi a posun vpřed. Z pohledu časové osy jsme se vrátili po Skylabu defakto na začátek a horko těžko pak upekli skrze Shuttle ISS, která už morálně přesluhuje. A přijde mě že NASA jede myšlenkově právě v minulém tisicíletí a to je obecně škoda. To že čína a rusko léta crew na iteracích designu z roku 1960 by nemělo vést NASA k tomu že stačí naroubovat motory ze skladu po Shuttle na prodlouženou centrální nádrž a mít hotovo a účtovat za to naprosto absurdní částky ...

ISS to nějak dokroutí - velká neznámá je ruská sekce po roce 2028, ale zbytek mechanicky asi vydrží i déle.
Uživatelský avatar
Andy
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 616
Reputace: 1101
Registrován: 14.8.2011 22:55
Kontaktovat uživatele:
Re: Crew Dragon

Příspěvek od Andy »

Ví někdo o tomhle něco víc? Opravdu má Crew Dragon "tovární" životnost na LEO s připojením k ISS jen 4 měsíce? Lépe řečeno, jsou tam s delším připojením nějaké potenciální problémy?
-----------------------------
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2499
Reputace: 3530
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Crew Dragon

Příspěvek od Tjov »

Zajímavý profil , sleduje ho Jared, Davenport i McDowell .

Buď je to nějaký šum a nebo docela gamechanger. Oficiálně je to max. 210 dnů a 10 dnů volného letu. Ale asi bych si přikláněl k šumu, 9 ostrých misí s plnou délkou dokování a nic by se neprovalilo ?
Uživatelský avatar
Andy
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 616
Reputace: 1101
Registrován: 14.8.2011 22:55
Kontaktovat uživatele:
Re: Crew Dragon

Příspěvek od Andy »

No právě... :krčící rameny:

Profil je to zajímavý, má často dost inside informace o nastávajících posádkách atp. Je to člověk, co kosmonautiku pozorně sleduje už desítky let.
-----------------------------
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“