The Engines That Came In From The Cold!

Sem patří informace o všech zajímavých filmech/dokumentech, které se věnují kosmonautice.
Odpovědět
Uživatelský avatar
rexino
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 632
Reputace: 32
Registrován: 13.5.2013 15:00
The Engines That Came In From The Cold!

Příspěvek od rexino »

Perfektný dokument ktorý popisuje aké geniálne boli motory NK-33 :tlesk:
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: The Engines That Came In From The Cold!

Příspěvek od Amper »

Dokument dobrej ale :

- americane maji taky motory s uzavrenym cyklem - SSME z raketoplanu
- dokument mluvi o NK-33 od Kuznecova (je i v titulkach)
- zminovany start je Atlas V s motory RD-180 ktere jsou od Gluska (alias Energomas) a rozhodne nejsou pouzity nalezene zbytky NK-33 z N-1
- zbytky NK-33 zacali letat (po uprave na AJ-26) az na Antaresu


Takze zajimavy ale ne uplne presny dokument.

BTW : Existuje i ceska verze, videl jsem ji na Discovery pred par lety
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: The Engines That Came In From The Cold!

Příspěvek od Agamemnon »

Amper píše:Dokument dobrej ale :

- americane maji taky motory s uzavrenym cyklem - SSME z raketoplanu
- dokument mluvi o NK-33 od Kuznecova (je i v titulkach)
- zminovany start je Atlas V s motory RD-180 ktere jsou od Gluska (alias Energomas) a rozhodne nejsou pouzity nalezene zbytky NK-33 z N-1
- zbytky NK-33 zacali letat (po uprave na AJ-26) az na Antaresu


Takze zajimavy ale ne uplne presny dokument.

BTW : Existuje i ceska verze, videl jsem ji na Discovery pred par lety
- americania maju staged-combustion motory len hydrolox... tento dokument (vratane tych vyjadreni inzinierov z lockmartu a aerojetu) je o staged-combustion kerolox motoroch, ktore americania oznacili v podstate za nemozne vyrobit... a ako odznie v tom dokumente, tak americania neverili tym cislam, ktore dostali od rusov, az kym nevideli ten motor na test stande a skutocne tie cisla dosiahol (bavime sa hlavne o tahu a specifickom impulze)
- rozdiel medzi hydrolox a kerolox staged-combustion motormi je v tom, ze kym hydrolox SC bezi ako fuel-rich (tj. v cerpadle je s prebytkom palivo - H2), tak kerolox SC bezi ako oxidizer-rich (tj. prebytok ma oxidizer - O2)... dovod pre oxidier-rich kerolox je coking, kvoli ktoremu by dochadzalo k upchavaniu cerpadla... problem s oxidizer-rich SC je ten, ze O2 pri danych teplotach a tlaku je uzasne agresivny a rozoziera takmer vsetko... rusi tento problem vyriesili, americania nie
- na zaklade roznych vyjadreni (hlavne na nsf, ale aj inde) je otazne, ci by boli americania dnes vobec schopni takyto motor vyrobit bez dlhej pripravy a skumania vsetkeho mozneho, a to aj napriek tomu, ze maju kompletnu dokumentaciu a vyrobne postupy ku rd-180
- ten vysledok toho SC je taky, ze efektivnost vyuzivania paliva je o 10 % vyssia ako pre GG kerolox motory... to dava pomerne velky rozdiel (ak napr. nahradim f-1 motory za rd-170 motory - v podstate maju rovnaky tah - tak teoreticky nosnost saturnu vstupne o cca 20 %)
- dokument nehovori len o nk-33 - hovori o motoroch, ktore prisli od sovietov... konkretne o staged-combustion kerolox motoroch... prvym bol nk-15/nk-33 z n-1... potom na to nadvazuje rodina rd-170 (ide o ten isty princip ako je nk-33; ide o princip, ktory doteraz nezvladol nikto okrem rusov - v sucasnosti sa o to snazia cinania, aj s pomocou od rusov/rd-170 a maju s tym problemy - so stabilitou v spalovacej komore a cerpadlach a pod., posledne co som videl)...
- len detail: ten start je atlas-iii - ide o prvy start atlasu s ruskymi motormi rd-180

ten dokument (aspon jeho anglicka verzia) je celkom presny, nakolko je to v takom dokumente mozne, a nakolko to dokazem posudit z toho, co viem
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
rexino
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 632
Reputace: 32
Registrován: 13.5.2013 15:00
Re: The Engines That Came In From The Cold!

Příspěvek od rexino »

Amper píše:Dokument dobrej ale :

- americane maji taky motory s uzavrenym cyklem - SSME z raketoplanu
To je pekné ale SSME majú oveľa horšie čísla, hlavne čo sa týka pomeru váhy a ťahu, v tomto sú napr. aj F1 o niečo lepšie. Ostatok zhrnul dobre Agamemnon.
Naposledy upravil(a) rexino dne 13.11.2013 15:02, celkem upraveno 1 x.
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: The Engines That Came In From The Cold!

Příspěvek od Agamemnon »

t/w motora je viac-menej uplne nepodstatna charakteristika...
specialne pri porovnani motorov na rozne palivo

btw -
prestante porovnavat kerolox motory s hydrolox...
kazdy ma trochu ine urcenie, halvne pouziva ine palivo a tym ma aj ine charakterisitiky... (a co sa tyka SC tych motorov, tak funguju mierne inak, takze to, ze niekto ma SC take, to este neznamena, ze ma aj SC ten druhy)

hydrolox motory nedosahuju tah kerolox... ale na druhej strane su ovela efektivnejsie, co sa tyka spotreby paliva
preto su kerolox motory vyhodnejsie v prvych stupnoch a hydrolox v hornych stupnoch
Per aspera ad astra [42]

Odpovědět

Zpět na „Filmy“