Stránka 62 z 69

Re: Super Heavy (BFR)

Napsal: 3.1.2021 20:05
od petrsida
Saturn1234 píše: 3.1.2021 17:51 Celé jsem to tu nečetl, takže jestli to tu už někde bylo, tak se omlouvám, ale k čemu to SpaceX vlastně bude? Super Heavy nebude schopen dosednout tak měkce? Nic jiného mě asi nenapadá. :krčící rameny:
Viz strana 57

Hlavně jde o šetření hmotnosti a pak taky pravděpodobně aerodynamické parametry při sestupu.

Re: Super Heavy (BFR)

Napsal: 5.1.2021 10:57
od Geo
Osobně mi přijde zachytávání za roštová kormidla jako nevýhodné, důvody jsou, že:
-musí být vystavěna relativně vysoká věž, cca 80m
-která bude muste být značně dimenzována aby navrchu zachytávala dynamickou váhu 180 tun
-zúží manévrovací prostor na cca 120 - 140°
-problematické pro následný opakovaný start po dotankování
-BFR musí být na horní části zesílena
-start musí být kvůli váze řešen na jiném místě
-časově náročnější
Pokud přistávací zařízení umístím do země tak :
- výrazně levnější konstrukce
- před dosednutím mohu manévrovat libovolně
- snadnější manipulace s BFR včetně tankování
- jednodušší pro následný start

Re: Super Heavy (BFR)

Napsal: 5.1.2021 11:06
od Pospíšil
Geo píše: 5.1.2021 10:57 -musí být vystavěna relativně vysoká věž, cca 80m
Obslužná věž bude mít na výšku cca 150 m, možná ještě víc.
Sestava SH/SS má 120 m a pod ní cca 15 m vysoký startovací stůl. Obslužná věž musí být vyšší, protože na SH bude jeřábem usazovat SS ve svislé poloze.

Re: Super Heavy (BFR)

Napsal: 5.1.2021 11:34
od Geo
Ano, já uvažoval jen nad samotnou BFR, kompletní sestava to se bavíme někde o cca 1500 - 2000 tunách, což mi pro věž přijde nesmyslné.
Připojuji velice hrubý a narychlo načrtnutý nákres přistávací - startovací části BFR ( omlouvám se, musím také pracovat :-D )
Kde přepokládám i možnost určitého tlumení
Obrázek

Re: Super Heavy (BFR)

Napsal: 5.1.2021 12:02
od Pospíšil
Obrázek se nezobrazuje. Těch 1500-2000 tun je hmotnost čeho?

Hmotnost prázdné SH je odhadována na 180 tun, u Starship 150-180 tun. Dohromady cca 330-360 tun.
Jeřáb na vrcholu obslužné věže bude samozřejmě manipulovat s prázdnými stupni a to s každým samostatně.
Zachytávání přistávajícího SH bude v okamžiku, kdy bude téměř prázdný, takže dejme tomu o hmotnosti ~200 tun.

Re: Super Heavy (BFR)

Napsal: 3.2.2021 23:26
od JerryX
Nevím, jestli je to reálné - vypadá to strašně megalomansky, ale když má Musk z Tesly zkušenost s hodně silnými elektromotory, nedala by se SH nasměrovat do obrovské konstrukce ve tvaru válce s navinutými kabely, který by se fungoval jako cívka nebo sestava cívek a magnetickým polem SH zabrzdil a případně bezpečně zakotvil s vypnutými Raptory ve vzduchu pro další manévrování jeřábem ? Asi by se v ocelové konstrukci SH indukoval při brždění proud, což by mohl být zdroj problémů, ale také by se dal proud nějak šikovně využít. Přece magneticky brzdí i tramvaje a jde to :-)

Je to šílené, ale pokud by to fungovalo, tak se stačí trefit předpočítanou rychlostí do válce a přistání je na 100% a bezpečné, dokonce by mohlo být možné pomalinku magnetickým polem FH posadit od klávesnice v řídícím středisku bezpečně zem i bez jeřábu.
A nakonec to vlastně není o moc šílenější než zachytávání FH mechanickými rameny :-D Co si o tom myslíte?

Re: Super Heavy (BFR)

Napsal: 4.2.2021 0:29
od kefrazo
Zajímavý koncept, ale obávám se, že by ty indukované proudy byly dost obrovské a usmažily by avioniku (společně se samotnou indukcí), Taky by nějaký zkrat mohl vytvořit "spalovací komoru" z té cívky.

Navíc by při vstupu do cívky asi bylo poměrně velké přetížení, vem si jak dlouho SS zpomaluje při přistání. 150 - 200 m? spíš víc. Obecně platí, že brzdná síla přímo odpovídá proudu v cívce a i rychlosti. Malé přetížení -> malé zpomalení. Pro konstantní přetížení 10g na 100m zpomalíš na 0 z 140 m/s, což je 1.4 terminální rychlost SS, ale ta brzdí břichem. Na dobrždění, ale zvážitelné z tohoto hlediska.

Další věc je, že by to museli vytahovat vrchem, nebo spodem, ale v každém případě by ta konstrukce musela mít tak 250 m (70m SH, 150m cívka, něco jeřáb a patka.)

Re: Super Heavy (BFR)

Napsal: 4.2.2021 9:01
od laik
I v těch roztočených motorech je spousta železa...

Re: Super Heavy (BFR)

Napsal: 4.2.2021 13:00
od JerryX
kefrazo píše: 4.2.2021 0:29 Navíc by při vstupu do cívky asi bylo poměrně velké přetížení, vem si jak dlouho SS zpomaluje při přistání. 150 - 200 m? spíš víc. Obecně platí, že brzdná síla přímo odpovídá proudu v cívce a i rychlosti. Malé přetížení -> malé zpomalení. Pro konstantní přetížení 10g na 100m zpomalíš na 0 z 140 m/s, což je 1.4 terminální rychlost SS, ale ta brzdí břichem. Na dobrždění, ale zvážitelné z tohoto hlediska.
To máš pravdu, ale toho přetížení bych se nebál - zažehnout a tedy brzdit by musela už nad konstrukcí, aby se trefila. Tak sto metrů by pak mohlo stačit. Konstrukce by samozřejmě musela být vysoká, ale ne o moc než hodně silné rameno. Asi by nebyl problém to postavit i z obyčejného lešení, tuhost by to dostalo svázáním do kruhu. A jak jsem psal, možná by ani jeřáb nebyl nutný, třeba by se to pak dal někde ten kruh rozpojit, nějak rozevřít a se SH vyjet ven, ale to už je vysoká inženýrská - výzva pro Elona :-D

Re: Super Heavy (BFR)

Napsal: 15.2.2021 8:16
od laik
Dorazila možná kormidla pro booster.
Obrázek

Jen mi to tvarem nodpovídá skicám...

Edit: Zde vidno, že to patrně ještě není celý:
Obrázek