Tak se na to podíváme:
Blue Origin nabídl New Glenn.
ULA nabídla Vulcan.
Northrop Grumman nabídl OmegA.
SpaceX nabídla Falcon 9 a Falcon Heavy pro lehčí náklady (kategorie A/B) a Starship pro nejtěžší náklady/orbity (kategorie C).
SpaceX prohrála, protože Air Force považovala Starship za příliš riskantní. SpaceX argumentovala tím, že ověřené rakety pro kategorie A/B jsou důležitější než kategorie C, a že
Starship není o nic více riskantní než rakety konkurentů, které jsou čistě konceptuální a zatím žádná neletěla. Mezitím Starship poletí na orbitu letos, nejpozději příští rok, Vulcan nejdříve 2022, New Glenn nejdříve 2023 a Omega byla zrušena.
A teď to porovnejme se žalobou Blue Origin:
NASA řekla, že vybere AŽ dva výherce v závislosti na rozpočtu. Dostali sotva třetinu toho o co žádali, načež NASA vybrala jednoho výherce, a to toho který nabídl technicky nejlepší řešení, které bylo současně shodou náhod nejlevnější.
Blue toto napadl na základě následujících argumentů:
- NASA slíbila že vybere dva výherce (čistá lež)
- NASA vzala v úvahu cenu návrhu
- NASA vzala v úvahu, zda navrhnutý lander umí přistát ve tmě (všichni vědí, že cílem přistání jsou krátery kam nikdy nedopadá sluneční světlo)
- NASA vzala v úvahu, jak bezpečný je navržený lander pro astronauty (!)
Mně teda nepřijde, že jsou ty dva procesy srovnatelné, ale to je jedno - v obou případech soud rozhodl a život jde dál.
Nikdo nikdy Bezosovi neubíral právo soudit se, ale ten mediální cirkus který kolem toho předvadí je nechutný - především pak publikování prokazatelných lží. Porovnejme to s Dynetics, kteří také podali odvolání ke GAO, ale pak přijali rozhodnutí GAO a život šel dál. Samozřejmě nechutné mediální cirkusy k Bezosovi a Blue Origin už tak nějak patří, ale tohle je i na ně docela nezvyklé.