OG-2 Mission 2

Souhrn misí, které odstartovaly pomocí technologií firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
MaG
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1944
Reputace: 803
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Registrován: 2.8.2012 22:10
Kontaktovat uživatele:
Re: OG-2 Mission 2

Příspěvek od MaG »

Kdybych měl jako technik vybírat, že ho chci použít znova, nebo jako člověk, že ho chci do muzea, tak nevím co bych vybral :D

Pouštěl jsem si teď přenos v originálu a je to emočně hodně vysoko, snad jen přistání na Marsu 2004 a 2012 se tomu rovnají.
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: OG-2 Mission 2

Příspěvek od Amper »

Pokud se nepletu tak jsem zahlid dve ruzna planovanych pouziti :

- jako nosic CrewDragona pro test push abortu v MaxQ
- jako nahrada za F-9R/Grasshopper 2 ale to me prijde jako vcelku zbytecny. Mozna by to ale umoznilo simulovat znovupouzitelnost - proste do toho budou lejt palivo a litat nahoru/dolu tak dlouho nez neco selze


ale nevim jak moc je to aktualni
Uživatelský avatar
DanHeřt
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 726
Reputace: 1
Registrován: 19.12.2015 1:38
Re: OG-2 Mission 2

Příspěvek od DanHeřt »

Elon prohlásil že tenhle kus půjde do muzea. Teda určitě ho nejdříve celý rozeberou a zkontrolují, aby zjistili jak moc je opotřebovaný.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"I reject your reality and substitute my"
Uživatelský avatar
matej
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 636
Reputace: 156
Registrován: 14.1.2014 21:13
Re: OG-2 Mission 2

Příspěvek od matej »

rhronza píše:Bude hodně zajímavé, co se bude dít s tímto exemplářem. Jsou nějaké informace ?
Podla mňa skontrolujú každú jednu súčiastku, v akom sú stave a budú hľadať slabiny...

Samozrejme gratulujem SpaceX, priamy prenos som nesledoval,... :oops: .
Nemyslím si, že fanúšikovia, ktorý nesledovali priamy prenos sú z kategórie II. triedy. - to ma pri zhliadnutí záznamu trochu zamrzelo. :?
Môj cieľ je prostý. Je to úplné chápanie vesmíru, prečo je taký ako je a prečo vôbec existuje. (Stephen Hawking)
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27004
Reputace: 2779
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: OG-2 Mission 2

Příspěvek od Dugi »

Tak to rozhodně nebylo myšleno. Abych to vysvětlil - bylo to myšleno tak, že přenos nesleduje nikdo, kdo není pravým fanouškem. Je jasné, že spousta prvotřídních fanoušků se k přenosu nedostala z nejrůznějších důvodů. Fakt to bylo myšleno obráceně - že mezi diváky jsou samí prvotřídní fanoušci.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
otaznick
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 47
Reputace: 7
Registrován: 22.12.2015 12:26
Re: OG-2 Mission 2

Příspěvek od otaznick »

Děkuji za zprostředkování důležitého mezníku v kosmonautice. Jako laika mě napadly nějaké dotazy:

Jsou informace o poměru paliva na start ku palivu pro přistání?
Jak daleko od startu Falcon 9 přistál?
Jak se liší technologie přistání Falconu 9 od rakety New Shepard, jsou to "jen" silnější trysky?
Je reálné očekávat, že v budoucnu budou všechny rakety stavěné na návrat a bezpečné přistání bude vítaný bonus?
Uživatelský avatar
RiMr
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 194
Reputace: 0
Registrován: 22.12.2015 12:23
Re: OG-2 Mission 2

Příspěvek od RiMr »

SpaceX sleduju od začátku a na tento pokus jsem se těšil jak malý kluk na Ježíška. Bylo to strhující a přestože je mi hodně přes 40, tak jsem si i pobulil a nestydím se za to :)

Co bude, až přistanou dva nebo tři Falcony z FH, tak to si nedovedu představit :)

Osobně jsem čekal, že (podle toho mála co jsme zatím viděli) bude 1. st. po návratu "jetý" víc. Na Twitteru EM už někdo spekuloval, jestli se po celé délce pláště netáhne trhlina, ale jak jsem na to koukal, tak je to zcela určitě kabeláž odkrytá po vyklopení přist. nohou. A vůbec, kdyby tam byla jakkákoliv trhlina na plášti, tak by to dopadlo trochu jinak...

Ten SpaceX webcast mi taky přišel chvilkama hodně ve stylu povídání puberťáků pro puberťáky o nových iphonech, ale když člověk vidí funkce a tituly některých těch "puberťáků", tak musí uznat, že jsou to lidé na svých místech.
Zkrátka stárneme a SpaceX to holt dělají takhle. Třeba ta infografika byla výborná.

Co mě zvedalo, bylo to, že při poslední zážehu před dosednutím režie preferovala několik drahocených vteřin záběr na tu "partičku" místo na stream z LZ1.
Ale to jsou prkotiny. Ať to komentuje třeba Eva s Vaškem, hlavně když to dopadne takhle :)

Všichni jsme doufali že to vyjde (vyjma některých škarohlídů, co nesnesou pomyšlení, že nějaký "soukromník" s bandou "neseriózních amatérů" to nakonec dokáže), ale všichni jsme ve skrytu duše věděli, že v sázce je moc a nejen štěstěna, ale i ta fyzika je pěkně vrtkavá potvora (v tomto případě doslova).
Naposledy upravil(a) RiMr dne 22.12.2015 12:50, celkem upraveno 2 x.
Pod stromečkem letos nic nepotřebuju, stejně se tam už nic nevleze. Je tam očouzený válec vysoký 41 metrů...
Uživatelský avatar
DanHeřt
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 726
Reputace: 1
Registrován: 19.12.2015 1:38
Re: OG-2 Mission 2

Příspěvek od DanHeřt »

otaznick píše:Děkuji za zprostředkování důležitého mezníku v kosmonautice. Jako laika mě napadly nějaké dotazy:

Jsou informace o poměru paliva na start ku palivu pro přistání?
Jak daleko od startu Falcon 9 přistál?
Jak se liší technologie přistání Falconu 9 od rakety New Shepard, jsou to "jen" silnější trysky?
Je reálné očekávat, že v budoucnu budou všechny rakety stavěné na návrat a bezpečné přistání bude vítaný bonus?

1) Stupeň samotný váží asi 22 tun, a při startu má zhruba 410 tun paliva. Přistává pak na jediný motor, který má tah okolo 75 tun, který ještě umí snížit na zhruba 50 tun. Navíc jsem někde četl že se přistává se zrychlením okolo 2G, takže raketa bude mít při přistání určitě méně než 40 tun i s palivem.

2) Zhruba 9 kilometrů od startovací rampy.

3) Nejsou to jen silnější trysky, spacex to má mnohem těžší. New shepard jenom vyletí kolmo vzhůru a pak spadne zhruba na to samé místo odkud startoval.
Spacex vynáší náklad na oběžnou dráhu, takže musí nabrat laterální rychlost, při oddělení letěl 1 stupeň zhruba rychlostí 1.8 km/s. Pak se musí celý první stupeň otočit a obrátit pomocí motorů svůj směr letu. Následuje další zážeh při vstupu do atmosféry, pro zpomalení rakety. Teprve třetí zážeh je přistávací.

Navíc New Shepard má speciální motor, který dokáže snížit tah až na 20%, takže raketa se umí vznášet. Merlin dokáže ubrat plyn jenom asi na 70%, takže raketa má při přistání poměr tahu k hmotnist větší než jedna, jinými slovy musí přistát na první dobrou, nemůže se zastavit, vznášet a manévrovat.

4) Doufejme že ano :D To ale ukážou až další roky.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"I reject your reality and substitute my"
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27004
Reputace: 2779
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: OG-2 Mission 2

Příspěvek od Dugi »

Vítám tě na našem fóru a doufám, že se Ti tu bude líbit.
Tady jsou odpovědi:

1) Přesný objem paliva pro přistání neznáme, ale myslím si, že to bude okolo 10% objemu nádrží. Přesnější čísla mají Agamemnon, nebo Mirek Pospíšil, kteří mne případně opraví.
2) Vzdálenost startovní a přistávací rampy je vzdušnou čarou cca. 9 km. Měřil jsem to přes Google Earth
3) Těch rozdílů je mnohem víc. New Shepard stoupal vlastně jen kolmo vzhůru a pak padal dolů. První stupeň Falcon naopak dělal tzv. gravity turn - skláněl čumák k obzoru, aby nabral horizontální rychlost. Pak tedy musel provést zpětný (tzv. boostback) zážeh, aby se vrátil zpět nad pevninu. Na řídící systém jsou tak kladeny mnohem větší požadavky. New Shepard si navíc mohl dovolit, že před dosednutím ještě chviličku levitoval kousek nad zemí. To si Falcon dovolit nemůže, ten musí sedat na první pokus. Pak jsou tu ještě rozdíly v rychlostech - New Shepard letěl rychlostí okolo Mach 3, první stupeň Falconu téměř trojnásobně rychle. Posledním rozdílem je velikost - První stupeň Falconu měří na výšku 41 metrů, pohonná jednotka New Shepard "jen" 15 metrů. je jasné, se kterých tělesem se manévruje hůře. Těch rozdílů je hrozně moc.
4) Všechny asi ne, ale docela bych věřil tomu, že SpaceX otevřela dveře do nové éry, kdy bude značná část nosičů znovupoužitelná, ale myslím, že všech raket se to týkat nebude.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27004
Reputace: 2779
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: OG-2 Mission 2

Příspěvek od Dugi »

RiMr: Vítám tě na našem fóru a doufám, že se ti tu bude líbit. :)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij

Odpovědět

Zpět na „Mise“