Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
- fretka323
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1034
- Reputace: 3
- Bydliště: Orlová
- Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
Tak se omlouvám, to je tak když na wiki není uvedena přesná hodnota. Aspoň že tady je ten můj článek o raketových motorech a aspoň někdo ho využije (já ). I tak je ale Isp toho ruského vyšší - tudíž to, tvoje tvrzení
Nicméně pořád echápu celou tuhle debatu, kde se oháníš tím, že F-1 by byl lepší ať ho strčíš kamkoliv...
není možné. Když použiješ motor s nižším Isp, nelze z toho vytáhnout vyšší nosnost.jakubh píše:náhrada Atlasu V nosičem s jedním F-1A/B (bez SRB!) by vynesla asi 35 mt na LEO, tedy mnohem více než jakýkoli Atlas V, to už jsem zmiňoval...
Nicméně pořád echápu celou tuhle debatu, kde se oháníš tím, že F-1 by byl lepší ať ho strčíš kamkoliv...
Klidně mne oslovujte Radim.
Re: Raketa SLS
Takže Schillingovo počítadlo dává 143 tun pro hypotetický Saturn V s motory F-1A/J-2S, a 154 tun pro hypotetický Saturn V s motory RD-170/J-2S. Takže k tomu se vyjadřuji tak, že 11 tun navíc (nikoli 30) by se při asi $75M navíc za ruské motory vyplatilo při jednotkové ceně za nosič alespoň $1B. Protože jednotková cena za jeden nosič SLS má být půl miliardy, tak bych to viděl pro ruské motory jako docela nahnuté... I přes jeden kapalný stupeň v konfiguraci navíc by "zmodernizovaný" Saturn V - nebo spíš nosič jemu velmi podobný (uvnitř by se asi prakticky vše změnilo) neměl stát dvojnásobek, aby se ruské motory vyplatily.Agamemnon píše:k tým +30t saturnu si sa nevyjadril... nesedí do ideológie alebo tak?
Naposledy upravil(a) jakubh dne 23.7.2015 18:02, celkem upraveno 1 x.
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
Podle téhle logiky není možné, aby Falcon 9 v1.1 měl větší nosnost než Atlas V 401 - a přece ji má! Pročpak asi?fretka323 píše:není možné. Když použiješ motor s nižším Isp, nelze z toho vytáhnout vyšší nosnost.jakubh píše:náhrada Atlasu V nosičem s jedním F-1A/B (bez SRB!) by vynesla asi 35 mt na LEO, tedy mnohem více než jakýkoli Atlas V, to už jsem zmiňoval...
Nicméně pořád echápu celou tuhle debatu, kde se oháníš tím, že F-1 by byl lepší ať ho strčíš kamkoliv...
F-1A má tah 8 MN a proto může nést mnohem více (levného!) paliva - odtud ten rozdíl, GLOW klidně může být až 750 tun.
- fretka323
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1034
- Reputace: 3
- Bydliště: Orlová
- Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
Dobře, takže ty srovnáváš Atlas V a "vymyšlený nosič". To ale nejde. To pak ta nosnost může být "téměř libovolná" Buď operuj s tím, že dáš F-1 na Atlas V, nebo nic neporovnávej. A navíc - to ten rozdíl v tahu RD-170 a F-1 není až tak velký, takže úplně stejně můžeš vzít RD-170, dát mu více paliva a vynese ještě více. Tohle porovnání nemá žádný smysl.
Klidně mne oslovujte Radim.
- fretka323
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1034
- Reputace: 3
- Bydliště: Orlová
- Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
Teď to tak pročítám... F-1 určitě NEMÁ 8MN. Možná tak 8KN (s přivřenýma očima). A k F v1.1 a Atlas V - zase srovnáváš hrušky s jablky...
E// Sorry, sorry sorry beru zpět. Jednotky byly v kN a ne N a jen tak z hlavy mi to hned nedocvaklo. Takže ano, má "8"MN, ale RD-170 téměř taky.
E// Sorry, sorry sorry beru zpět. Jednotky byly v kN a ne N a jen tak z hlavy mi to hned nedocvaklo. Takže ano, má "8"MN, ale RD-170 téměř taky.
Klidně mne oslovujte Radim.
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
Proč bych dával F-1A/B na Atlas? Mnohem větší smysl má dát ho na Deltu, jako to ULA udělá s BE-4. Proč nedají BE-4 na Atlas, hmmm? A jak už jsem řekl dříve, mně osobně jde hlavně o rozdíl v celkové ekonomičnosti provozu, nějaké honění Isp samo o sobě nemá smysl, stejně jako honění jakéhokoli jiného parametru kromě výsledné ceny.
A to srovnání Falconu a Atlasu mělo ilustrovat, že s 60% paliva navíc Falcon předběhne Atlas v nosnosti i přes o něco méně efektivní pohonnou jednotku. Nic víc, nic míň. (A to při nižší ceně...)
A to srovnání Falconu a Atlasu mělo ilustrovat, že s 60% paliva navíc Falcon předběhne Atlas v nosnosti i přes o něco méně efektivní pohonnou jednotku. Nic víc, nic míň. (A to při nižší ceně...)
- fretka323
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1034
- Reputace: 3
- Bydliště: Orlová
- Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
Ještě jednou. NEMŮŽEŠ SROVNÁVAT VYMYŠLENÝ NOSIČ S F-1 A ATLAS V S RD-170 a podle toho říct, že RD-170 je na nic! Prostě to nejde, srovnávat hrušky s jablky...
Klidně mne oslovujte Radim.
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
Jak "nemůžu"? Když se porovnává opportunity cost, tak se porovnává zvažované řešení (třeba raketa s RD-170, kterou někdo navrhuje) s nějakým dostatečně vyčerpávajícím seznamem alternativ. Koneckonců ten nosič s RD-170, který tu někteří navrhovali, je přeci také "vymyšlený"! Tak v čem je vymyšlený nosič s RD-170 jiný než vymyšlený nosič s F-1, že jeden z nich zvažovat můžu a jiný ne? To přeci vůbec nedává smysl.
Navíc já neřekl, že "RD-170 je na nic". Tohle ať mi nikdo nepodsouvá.
Navíc já neřekl, že "RD-170 je na nic". Tohle ať mi nikdo nepodsouvá.
- fretka323
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1034
- Reputace: 3
- Bydliště: Orlová
- Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
Předpokládám, že nemá cenu psát to znova... jestli odmítáš pochopit, že nemůžeš porovnávat dvě rozdílné rakety s rozdílnými motory, nemá cenu v té diskuzi dále pokračovat...
Agamemnon to vystihl dobře. Co ti nesedí do tvojí ideologie, to nevidíš...
Agamemnon to vystihl dobře. Co ti nesedí do tvojí ideologie, to nevidíš...
Klidně mne oslovujte Radim.
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
Pánové, lehce utlumíme emoce.