Falcon Heavy

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4033
Reputace: 3143
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od petrsida »

I přes všechny námitky a varianty s přeletem centrálního stupně z ASDS na LS-13 si stále myslím, že video může zobrazovat reálný letový profil, bez vynechání důležitých momentů. Cílem je doručit náklad dané hmotnosti na požadovaný orbit. Pokud to svou nosností nezvládne F9, je zvolen FH, jehož nosnost ale bude využita jen v menší míře. Z nějakého důvodu nebude možné náklad zkombinovat se sekundárním nákladem a nosná kapacita FH bude využita třeba jen na 40%.

pravdou je, že na to koukáme optikou raket na jedno použití (viz diskuse nad ztrátou nosnosti na kosmo.cz)

ale pokud bude první stupeň znovupoužitelný, tak je to co popisuješ mnohem logičtější
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Amper »

Presne, letadla taky nelitaj narvany vzdy na 100%.

Zasadni otazka bude kolik prace bude nutno udelat na stupni/motorech pred dalsim startem. Pokud se nebude opakovat scenar shutlu (a verim ze ve SpaceX maj tolik rozumu ze nebude) tak to ma smysl.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11591
Reputace: 12082
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Pospíšil »

petrsida píše:pravdou je, že na to koukáme optikou raket na jedno použití (viz diskuse nad ztrátou nosnosti na kosmo.cz)
ale pokud bude první stupeň znovupoužitelný, tak je to co popisuješ mnohem logičtější
Už to zaznělo na NSF, u centrálního stupně FH jsou v podstatě 3 možnosti, co se s ním může po dokončení pracovního zážehu stát:
1) dopadne neřízeně na zem jako jednorázový - žádná znovupoužitelnost
2) přistane na ASDS někde po cestě v daném kurzu (teoreticky i někde na pevnině, pokud to bude v budoucnu umožněno)
3) RTLS - vrátí se zpět na místo startu

To, která varianta bude pro daný let zvolena, záleží na hmotnosti nákladu, inklinaci a výšce oběžné dráhy.
Simulační videjko nám ukázalo variantu 3. Jednak proto, že je to nejefektnější PR a taky bych čekal, že první náklady FH nebudou extrémně těžké a nebo vícenásobné a tuto variantu uvidíme už mezi prvními 3 starty FH.
Btw. informace insiderů mluví o tom, že SpX v poslední době nepracovala na cross-feedu, ale spíš na znovupoužitelnosti všech třech boosterů 1. stupně.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
AlesH
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 210
Reputace: 113
Bydliště: Most
Registrován: 13.1.2014 23:38
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od AlesH »

Pokud ovšem Falcon Heavy nebude mít crossfeed, tak to by pak snad měly všechny tři boostery dohořet skoro ve stejnou dobu. Nebo i tak bude prostřední booster trochu jiný, než ty postranní?
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Amper »

Podle mne to ma logiku. Kdyz se clovek podiva na to kolik hmoti v soucasnosti nejvic vynasene naklady tak by je mel v pohode dat normalni Heavy i bez crossfeedu. A pro komunikacni druzice atd.... je mnohem zajimavejsi levnejsi vyneseni resp. single vyneseni na presnejsi drahu nez pri dualu.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27005
Reputace: 2779
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Dugi »

Centrální stupeň může mít při startu snížený tah. Nejsem si jistý, na jaké minimum může Merlin snížit svůj výkon, ale myslím, že to bylo něco kolem 50%. Po odhození pak může najet na plný výkon.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Navi
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 449
Reputace: 57
Registrován: 20.7.2013 18:45
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Navi »

Omluvám se za asi hloupý dotaz, ale co je to ten cross-feed?
Snažil jsem se hledat ve slovníčku tady na fóru a tam nic. A na netu jsem si s mou lámanou angličtinou moc neporadil.
Ze zdejší diskuze jsem si odvozoval, že to je návrat stupně na místo startu, ale teď mi to tak zase nepřipadá. Takže jsem v koncích :oops:
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27005
Reputace: 2779
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Dugi »

Cross-feed je technologie, která raketě umožňuje převádět palivo z postranních bloků do bloku centrálního. V praxi to má fungovat tak, že nádrže v postranních blocích budou palivem živit nejen svých devět motorů, ale každá z nich bude dodávat palivo i do třech motorů v centrálním stupni. Tím pádem postranní bloky vyhoří dříve - dodávají palivo do více motorů. Po jejich oddělení bude všech devět motorů centrálního stupně napájet nádrž centrálního stupně. V ní ale zbude více paliva, protože v první fázi se ho tolik nespotřebovalo.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 263
Reputace: 0
Registrován: 8.11.2014 23:53
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od geal »

AlesH píše:Pokud ovšem Falcon Heavy nebude mít crossfeed, tak to by pak snad měly všechny tři boostery dohořet skoro ve stejnou dobu. Nebo i tak bude prostřední booster trochu jiný, než ty postranní?
Merlin 1D dokáže snížit tah na 70%. Žádný zázrak, ale aspoň něco. Nový Merlin by měl být o ~15% silnější, takže je slušná šance, že nový dolní limit bude 60% nového maxima nebo tak nějak. S tím už se asi dá pracovat i bez crossfeedu. Navíc mě ještě napadá, že se silnějšími motory by si dokonce mohli dovolit na centrálním stupni třeba jeden nebo dva motory krátce po startu vypnout, protože zvýšení tahu ostatních motorů to zastoupí - společně s odhořelým palivem i tak budou asi někde kolem dvou gé po odhození postranních stupňů. Minimálně centrální motor by to mohl udělat - stejně si svou práci odbude ještě později. Dalších 10% nebo 20% dolů! Třeba Angara si tohle dovolit nemůže, protože restartování RD-191 prý znamená výměnu nějakých kapslí v rozebraném motoru. :-)

Oni určitě něco vyčachrují... Ale jestli se jim podaří regulaci tahu zlepšit, ztratí asi crossfeed hodně příznivců, protože jeho přínos značně poklesne, zatímco složitost té spleti trubek a ventilů zůstane pořád stejná. Taky se bez něj nebudou muset stavět dva nebo tři různé typy jader jen co do trubek.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11591
Reputace: 12082
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Pospíšil »

Dugi píše: Nejsem si jistý, na jaké minimum může Merlin snížit svůj výkon, ale myslím, že to bylo něco kolem 50%.
Pokud se nic nezměnilo, tak Merlin 1D je schopen pracovat v rozsahu 70 - 100% nominálního tahu 650 kN u hladiny moře (o čemž v roce 2013 Musk prohlásil, že je to stále jen 85% maximálního tahu a existuje potenciál pro jeho zvýšení)
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“