Artemis 1 (EM-1)
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: EM-1
Liana je nejaka zmatena, stejny koment je u Hershela
Edit : To bude nejaky sofistikovany SPAM protoze to skopcilo prispevek z vlakna o plastikovych modelech
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.p ... lem#p27035
Edit : To bude nejaky sofistikovany SPAM protoze to skopcilo prispevek z vlakna o plastikovych modelech
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.p ... lem#p27035
Re: EM-1
Áno, teď jsem dorazil k PC a někdo tu dostane ban a smazání příspěvků. Roboty tu netrpíme
Re: EM-1
Re: EM-1
No ono to nejen vypadá působivě, ale má to i nějaký ten sprostý nápis na straně, tak mě to napadlo. Neví někdo, z čeho to je vyrobené? Slitina hliníku a lithia? (Sice o materiálech vím velký kulový, ale tohle bohužel vypadá jako válec, takže mimo můj obor )
Re: EM-1
9. března 2013 jsem do vlákna o SLS psal příspěvek o slitinách pro kapalný kyslík a vodík. Nejsem si jistý, ale je možné, že podobná slitina se mohla použít i pro prstenec u motorové sekce.
Pro hlavní nádrže kapalného kyslíku a vodíku se na raketě SLS využije slitina Al-2219, která se dříve používala na výrobu externích nádrží raketoplánů. Když byla nádrž vyrobena z této slitiny, vážila 34 tun. Od roku 1998 nahrazen novou slitinou s přídavkem lithia označovanou SLWT. Taková nádrž byla navíc lehčí.
Proč se tedy NASA vrací ke starší a těžší slitině? Důvod je prostý. SLWT se oproti Al-2219 hůř svařuje a je i křehčí. SLS bude mít vyšší nádrže, tím pádem bude na dno působit větší tlak. NASA proto raději zvolí těžší Al-2219. Raketa tím sice ztratí na nosnosti tři tuny, ale přinese to úspory 30 milionů dolarů za jediný start!
Navíc se pracuje na vývoji nové slitiny s přídavkem magnesia Al-2050. Ta se již používá u civilních letadel. Její výhoda je, že umožňuje opracování z až 3x silnějšího plechu a je o 20 - 30% lehčí.
Pro hlavní nádrže kapalného kyslíku a vodíku se na raketě SLS využije slitina Al-2219, která se dříve používala na výrobu externích nádrží raketoplánů. Když byla nádrž vyrobena z této slitiny, vážila 34 tun. Od roku 1998 nahrazen novou slitinou s přídavkem lithia označovanou SLWT. Taková nádrž byla navíc lehčí.
Proč se tedy NASA vrací ke starší a těžší slitině? Důvod je prostý. SLWT se oproti Al-2219 hůř svařuje a je i křehčí. SLS bude mít vyšší nádrže, tím pádem bude na dno působit větší tlak. NASA proto raději zvolí těžší Al-2219. Raketa tím sice ztratí na nosnosti tři tuny, ale přinese to úspory 30 milionů dolarů za jediný start!
Navíc se pracuje na vývoji nové slitiny s přídavkem magnesia Al-2050. Ta se již používá u civilních letadel. Její výhoda je, že umožňuje opracování z až 3x silnějšího plechu a je o 20 - 30% lehčí.
Re: EM-1
Úžasné. Takže budoucnost patří magnéziu! Jinak jestli to svařovali na té velké pekelné mašině, tak to asi bude z podobného materiálu. Netuším, jaký je "materiálový pracovní rozsah" takových strojů, ale předpokládal bych, že budou docela specializované.
Re: EM-1
Jinak ještě jednu drobnou opravu: SLWT je označení té varianty nádrže, ne jejího materiálu. Ten materiál byl Al-2195: http://www.nasa.gov/sites/default/files ... weight.pdf Asi bych to měl spíš napsat k tomu vláknu o SLS, ale vidím, že ten příspěvek tam už je hodně starý, tak nevím, jestli to má cenu.
Taky mě trošku překvapuje, že by náhrada toho materiálu mohla přinést úspory v řádu desítek milionů, když třeba Falcon 9, jestli se šeredně nepletu, je prakticky celý postavený právě z tohohle materiálu (právě kvůli tomu je tak lehký a má takovou návratovou rezervu, jakou má). Jestli se od něj NASA odvrací kvůli problémům se svařováním a s cenou, je zajímavé, že ve SpaceX z téhož materiálu sekají levné stupně jako pekař housky. A nejen to: NASA prý změnila materiál proto, že Al-2219 má větši odolnost proti akumulovanému namáhání, nebo jak se tomu říká, ale ve SpaceX z toho stavějí do budoucna znovupoužitelné stupně. Hmm...
Taky mě trošku překvapuje, že by náhrada toho materiálu mohla přinést úspory v řádu desítek milionů, když třeba Falcon 9, jestli se šeredně nepletu, je prakticky celý postavený právě z tohohle materiálu (právě kvůli tomu je tak lehký a má takovou návratovou rezervu, jakou má). Jestli se od něj NASA odvrací kvůli problémům se svařováním a s cenou, je zajímavé, že ve SpaceX z téhož materiálu sekají levné stupně jako pekař housky. A nejen to: NASA prý změnila materiál proto, že Al-2219 má větši odolnost proti akumulovanému namáhání, nebo jak se tomu říká, ale ve SpaceX z toho stavějí do budoucna znovupoužitelné stupně. Hmm...