92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
Dnes přichází Dobývání vesmíru trochu později než obvykle. Měli jsme drobné technické potíže, které trochu zpozdily zveřejnění. Dnenším tématem bude evropský experimentální prototyp IXV, který se v minulých dnech dočkal zkušebního přistání.
Minulý díl si do této chvíle pustilo 77 277 lidí. Přes odkaz v popisu videa na naše fórum přišlo 117 návštěv.
Minulý díl si do této chvíle pustilo 77 277 lidí. Přes odkaz v popisu videa na naše fórum přišlo 117 návštěv.
Re: 92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
Na toho nástupce IXV se těším. Asi to ještě s podvozkem nebude? Takže spíš další demonstrátor, co opět přistane na vodě?
Každopádně výborný díl.
Každopádně výborný díl.

- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: 92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
ak tym nastupcom ma byt pride... tak ten by mal pristavat na drahetomas píše:Na toho nástupce IXV se těším. Asi to ještě s podvozkem nebude? Takže spíš další demonstrátor, co opět přistane na vodě?
Každopádně výborný díl.
Per aspera ad astra [42]
Re: 92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
Už ? Tak to bude docela slušný skok. 

- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: 92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
ono... pride je net 2018...
to znamena, ze je v dobe, na ktoru este nie je schvaleny rozpocet (esa to schvaluje kazde 4 roky na nasledujuce obdobie)... tiez to znamena, ze nemusi byt schvaleny rozpocet pre neho vobec (esa schvaluje prispevky po programoch, podla toho, o co maju jednotlive clenske krajiny zaujem)...
tj... nemusi vobec letiet
to znamena, ze je v dobe, na ktoru este nie je schvaleny rozpocet (esa to schvaluje kazde 4 roky na nasledujuce obdobie)... tiez to znamena, ze nemusi byt schvaleny rozpocet pre neho vobec (esa schvaluje prispevky po programoch, podla toho, o co maju jednotlive clenske krajiny zaujem)...
tj... nemusi vobec letiet
Per aspera ad astra [42]
Re: 92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
Aha. Takže Pride může klidně čekat osud ARV (původně nástupce ATV). 

Re: 92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
Doufejme, že to dopadne líp. 

- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 188
- Reputace: 2
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: 92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
Dle informací by měl IXV nejprve absolvovat suborbitální let do výšky 120km v roce 2014, vynese ji raketa Vega.
Klasický orbitální let je naplánován až na rok 2018.
Akorát nevím proč se mě rozchází údaje o výšce letu, Dugi v "dobývání vesmíru" říká cca 400km.
Já jsem se to dočetl na webu: http://www.national-geographic.cz, ale to není zas tak důležité.

Klasický orbitální let je naplánován až na rok 2018.
Akorát nevím proč se mě rozchází údaje o výšce letu, Dugi v "dobývání vesmíru" říká cca 400km.
Já jsem se to dočetl na webu: http://www.national-geographic.cz, ale to není zas tak důležité.

Re: 92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
Redaktor z National geographic byl líný si zdroj přečíst celý.
Správně je Dugiho údaj údaj. Pokud IXV vynáší Vega, tak by bylo škoda nevyužít její možnosti. Určitě by Vega dokázala dopravit IXV na nízkou oběžnou dráhu, čili by jí dokázala udělit 1.kosmickou rychlost. Pak by ale bylo nutné řešit provedení deorbitačního zážehu. Takhle IXV obletí téměř celou Zemi a přistane v blízkosti místa startu. To schéma letu, co jsi dal do příspěvku to celkem dobře demonstruje. I když zakreslená vzdálenost od planety je dost nadsazená.
Sama ESA uvádí, že IXV se od Vegy oddělí ve výšce 320 km, setrvačností se dostane do výšky 430 km a odtud se bude vracet. Ve výšce 120 km nad Zemí bude její rychlost 7,5 km/s, což jsou téměř shodné podmínky, jaké má kabina při návratu z nízké oběžné dráhy. Celá mise má trvat od startu do přistání 2 hodiny.
zdroj:http://www.esa.int/Our_Activities/Launc ... al_Vehicle
Správně je Dugiho údaj údaj. Pokud IXV vynáší Vega, tak by bylo škoda nevyužít její možnosti. Určitě by Vega dokázala dopravit IXV na nízkou oběžnou dráhu, čili by jí dokázala udělit 1.kosmickou rychlost. Pak by ale bylo nutné řešit provedení deorbitačního zážehu. Takhle IXV obletí téměř celou Zemi a přistane v blízkosti místa startu. To schéma letu, co jsi dal do příspěvku to celkem dobře demonstruje. I když zakreslená vzdálenost od planety je dost nadsazená.
Sama ESA uvádí, že IXV se od Vegy oddělí ve výšce 320 km, setrvačností se dostane do výšky 430 km a odtud se bude vracet. Ve výšce 120 km nad Zemí bude její rychlost 7,5 km/s, což jsou téměř shodné podmínky, jaké má kabina při návratu z nízké oběžné dráhy. Celá mise má trvat od startu do přistání 2 hodiny.
zdroj:http://www.esa.int/Our_Activities/Launc ... al_Vehicle
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 188
- Reputace: 2
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: 92. díl - První krok k evropské kosmické lodi
Přesně tak byl líný si to ověřit z ofiko zdroje, já jsem po relevantní informaci nepátral, protože bylo jasné že Dugiho inforamce bude správná.
Akorát jedna věc je využít potenciál Vegy a druhá věc proč tedy výška 430km, když stejně neudělí IXV 1.k.r.
To jestli se nachází ve výšce 430km nebo 120km je relativně jedno, pouze pro 1.oblet kolem Země!
V tomto případě by těleso kleslo max. o pár stovek metrů, sice se ještě do výšky 200km nachází zbytky atmosféry, ale to není tak markantní.
Jen konstatuji, že musí mít důvod proč chtějí dosáhnout této výšky nikoliv kvůli potenciálu Vegy....je to jen moje doměnka.
Akorát jedna věc je využít potenciál Vegy a druhá věc proč tedy výška 430km, když stejně neudělí IXV 1.k.r.
To jestli se nachází ve výšce 430km nebo 120km je relativně jedno, pouze pro 1.oblet kolem Země!
V tomto případě by těleso kleslo max. o pár stovek metrů, sice se ještě do výšky 200km nachází zbytky atmosféry, ale to není tak markantní.
Jen konstatuji, že musí mít důvod proč chtějí dosáhnout této výšky nikoliv kvůli potenciálu Vegy....je to jen moje doměnka.