Blue Moon
-
Alchymista
- Inženýr kosmonautiky

- Příspěvky: 1264
- Reputace: 517
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Blue Moon
Plne súhlasím.
Starship je zatiaľ jediný prostriedok, ktorý by bol schopný na Mesiac dopraviť skutočný reaktor a potrebné podporné systémy, rozdelené na zmysluplný počet častí.
A po pristátí by sa asi uplatnilo toto:
Mimochodom - s tým "niekde musíš brať hodne šťavy" by som si až tak istý nebol. Niekde som čítal, že teplota regolitu v hĺbke pár desiatok cm je prakticky stabilná a nie príliš vzdialená od bodu mrazu. Takže zasypaním landeru regolitom sa dá celkom dosť "ušetriť na kúrení", čo by asi bola hlavná položka spotreby energie počas "prenocovania".Hawk píše: 3.10.2025 22:04 "Jak postavit základnu na Měsíci. Převrátíme jeden Starship a zasypeme ho prachem, navrhuje Vesmírná univerzita"
https://vtm.zive.cz/clanky/jak-postavit ... .sznhp.box
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hawk - "útočište" musí byť na LLO, a by malo byť dosiahnuteľné v čase, na ktorý stačí bežná zásoba vzduchu a energie v skafandroch. To Gateway v navrhovanej podobe na dráhe 3000/70000km s periodou "týždeň" rozhodne nie je.
Prenos energie z orbity na povrch... v tejto téme radšej bez komentára...
Re: Blue Moon
Darpa v experimentalne prenesla bezdratove 800W na vzdalenost cca 10km, Caltech vyzkousel uspesne prenos energie z vesmiru na zemsky povrch.Alchymista píše: 31.10.2025 12:30 Prenos energie z orbity na povrch... v tejto téme radšej bez komentára...
Podminky na Mesici s ohledem na absenci atmosfery jsou diky tomu mnohem lepsi. Stejne tak vyska obezne drahy.
Zakladna, bude-li, je v horizontu v podani Zapadu otazka 15let..lezata osmicka, mezitim nepochybne k dalsimu technologickemu posunu opet dojde
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky

- Příspěvky: 1782
- Reputace: 2191
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Blue Moon
Jen okolo Měsíce nejsou dlouhodobě stabilní oběžné dráhy, na každé musíš dělat korekce
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
-
Alchymista
- Inženýr kosmonautiky

- Příspěvky: 1264
- Reputace: 517
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Blue Moon
To je tiež pravda... Lenže z dlhodobého hľadiska (roky) nebude príliš stabilná ani tá "vysoká eliptická" 3000/70000km...
Hawk - niekoľko mesiacov dozadu rusi ponúkali číňanom svoju spoluúčasť na čínskom mesačnom programe, s tým, že dodajú pre mesačnú základňu jadrový energetický zdroj...
Vyzeralo to... rusky veľkohubo...
Lenže po údajnom teste riadenej strely Burevesnik a torpéda Poseidon /Status-6 to vyzerá o dosť inak.
Pokiaľ je pravda, že ich pohon zabezpečovali jadrové reaktory, tak to znamená, že rusi dokázali postaviť funkčný systém s jadrovým reaktorom a premenou tepla na mechanickú prácu s hmotnosťou pod 1 až 3 tony v prípade riadenej strely Burevestnik alebo pod desať ton v prípade torpéda Poseidon.
A to tak, že systémy sú funkčné a dostatočne spoľahlivé niekoľko desiatok hodín až niekoľko desiatok dní a dávajú trvalý výkon aspoň päť megawatt - toľko zhruba treba na pohon lietajúceho prostriedku o hmotnosti ~10 ton rýchlosťou ~900km/h
Pre porovnanie - B737 žere podľa verzie cca 0,7-1kg Jet A1 za sekundu, výhrevnosť leteckého paliva je cca 42MJ/kg a hmotnosť B737 okolo 70-80 ton.
A to znamená, že sú schopný postaviť kompletný 5MW reaktor, ktorý sa dá dopraviť na obežnú dráhu raketou s nosnosťou okolo 20 ton... Chladenie a tienenie zvlásť.
Hawk - niekoľko mesiacov dozadu rusi ponúkali číňanom svoju spoluúčasť na čínskom mesačnom programe, s tým, že dodajú pre mesačnú základňu jadrový energetický zdroj...
Vyzeralo to... rusky veľkohubo...
Lenže po údajnom teste riadenej strely Burevesnik a torpéda Poseidon /Status-6 to vyzerá o dosť inak.
Pokiaľ je pravda, že ich pohon zabezpečovali jadrové reaktory, tak to znamená, že rusi dokázali postaviť funkčný systém s jadrovým reaktorom a premenou tepla na mechanickú prácu s hmotnosťou pod 1 až 3 tony v prípade riadenej strely Burevestnik alebo pod desať ton v prípade torpéda Poseidon.
A to tak, že systémy sú funkčné a dostatočne spoľahlivé niekoľko desiatok hodín až niekoľko desiatok dní a dávajú trvalý výkon aspoň päť megawatt - toľko zhruba treba na pohon lietajúceho prostriedku o hmotnosti ~10 ton rýchlosťou ~900km/h
Pre porovnanie - B737 žere podľa verzie cca 0,7-1kg Jet A1 za sekundu, výhrevnosť leteckého paliva je cca 42MJ/kg a hmotnosť B737 okolo 70-80 ton.
A to znamená, že sú schopný postaviť kompletný 5MW reaktor, ktorý sa dá dopraviť na obežnú dráhu raketou s nosnosťou okolo 20 ton... Chladenie a tienenie zvlásť.
