IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11673
- Reputace: 12284
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
Tak IFT-11 s posledním exemplářem Superheavy Starship v2 z OLP-A máme úspěšně za sebou a čeká nás IFT-12 s prvním použitím nové rampy OLP-B a 3. generací SH/SS. Zatím se předpokládá start někdy v Q1/2026, pravděpodobně až v březnu.
Prozatím sledujeme výrobu nového HW, na kterém je patrno mnoho změn a vylepšení.




Prozatím sledujeme výrobu nového HW, na kterém je patrno mnoho změn a vylepšení.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11673
- Reputace: 12284
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
Včerejší sestavování dvou velkých segmentů S39 v MegaBay 2.

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4055
- Reputace: 3165
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
Copak asi jsou ty kulaté výčnělky pod nákladovými dveřmi?
nácvik dokování?
nácvik dokování?
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11673
- Reputace: 12284
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
Jj, to by měly být 2 ze 4 připojovacích bodů pro spojení s tankerem a přečerpávání pohonných látek.

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
Ano, presne tak, tu je printscreen priamo z aktualnej stranky SXPospíšil píše: 21.10.2025 17:21 Jj, to by měly být 2 ze 4 připojovacích bodů pro spojení s tankerem a přečerpávání pohonných látek.
- podla vizualizacie to vyzera, ze bude samcek a samicka, teda nebudu vediet dokovat lubovolne dve Starship
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1241
- Reputace: 506
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
Prepojenie ľubovolných dvoch starship nie je zatiaľ potrebné - tankery budú mať odlišné vnútorné usporiadanie ako "mesačný starship", takže v prvej fáze sú úlohy lodí jasne rozdelené.
A ďalšom vývoji, po odladení manévrov a taktiky spojenia nič nebráni zmene konfigurácie spojovacieho systému - napríklad tak, že starship bude mať vždy dve "lôžka" a dva "rahná". Pri identickom usporiadaní a spojení "hornými stranami k sebe" sa tak budú môcť vždy prepojiť.
A ďalšom vývoji, po odladení manévrov a taktiky spojenia nič nebráni zmene konfigurácie spojovacieho systému - napríklad tak, že starship bude mať vždy dve "lôžka" a dva "rahná". Pri identickom usporiadaní a spojení "hornými stranami k sebe" sa tak budú môcť vždy prepojiť.

Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
Toto si uplne nemyslim, ze budu mat obe lode aktivne aj pasivne casti dokovacieho mechanizmu.Alchymista píše: 22.10.2025 1:01 A ďalšom vývoji, po odladení manévrov a taktiky spojenia nič nebráni zmene konfigurácie spojovacieho systému - napríklad tak, že starship bude mať vždy dve "lôžka" a dva "rahná". Pri identickom usporiadaní a spojení "hornými stranami k sebe" sa tak budú môcť vždy prepojiť.
Otazka je ale aj to, ci tie 4 ramena su myslene ako samotny dokovaci mechanizmus, alebo budu sluzit len na pevne spojenie lodi pocas tankovania.
Makke zacyhtenie moze byt vyriesene inak, podobne ako je tomu teraz pri CrewDragone, alebo Soyuz. Ak by to chceli zadokovat rovno na tie 4 ramena, museli by mat obe lode extremne presnu polohu. Pri velkosti Starship pol stupna je na konci velky rozdiel.

- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11673
- Reputace: 12284
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
Zatím to nemám ověřeno, ale moje porozumění je takové, že 2 ze 4 spojovacích bodů budou uvnitř rovnou obsahovat přečerpávací potrubí. Možná pro ještě větší provozní spolehlivost systému by mohla být potrubí zdvojená, 100% zálohovaná, tzn. přečerpávací potrubí by byla ve všech 4 propojovacích bodech. 

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1241
- Reputace: 506
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
Pokiaľ zoberiem do úvahy čo napísalMrG píše: 22.10.2025 11:53Toto si uplne nemyslim, ze budu mat obe lode aktivne aj pasivne casti dokovacieho mechanizmu.Alchymista píše: 22.10.2025 1:01 A ďalšom vývoji, po odladení manévrov a taktiky spojenia nič nebráni zmene konfigurácie spojovacieho systému - napríklad tak, že starship bude mať vždy dve "lôžka" a dva "rahná". Pri identickom usporiadaní a spojení "hornými stranami k sebe" sa tak budú môcť vždy prepojiť.
Otazka je ale aj to, ci tie 4 ramena su myslene ako samotny dokovaci mechanizmus, alebo budu sluzit len na pevne spojenie lodi pocas tankovania.
Makke zacyhtenie moze byt vyriesene inak, podobne ako je tomu teraz pri CrewDragone, alebo Soyuz. Ak by to chceli zadokovat rovno na tie 4 ramena, museli by mat obe lode extremne presnu polohu. Pri velkosti Starship pol stupna je na konci velky rozdiel.![]()
tak v prípade, že každá loď má len aktívne alebo len pasívne dokovacie mechanizmy, sa jedna z možných dvojíc lodí nespojí, alebo aspoň jedna z lodí bude musieť mať oba typy spojovacích mechanizmov (v takom prípade najskôr "palivové depo").Pospíšil píše: 18.10.2025 17:19 Nejnovější oficiální render 3 variant Starship pro splnění misí HLS: tankovací loď, palivové depo, lunární lander.
![]()
Pokiaľ by mali všetky lode oba typy spojovacích mechanizmov - vždy dva "lôžka" a dve "rahná", takýto problém nevznikne - prepojí sa ľubovoľná dvojica.
S teleskopickým "rahnom" uchyteným do "kardanu" sa dá celkom dobre manévrovať, podobne ako v "rahnom" na tankovacích lietadlách.

Ale brať si príklad z "kanadskej ruky" by som neodporúčal...
Ale ani z existujúcich leteckých tankovacích rahien - rahná sú úmyselne urobené tak, aby sa v prípade vážneho problému alebo hrubej chyby pilotov či operátora rozpadli a nemohli ohroziť drak lietadiel.

- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4055
- Reputace: 3165
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)
můj tip je kombinace 2+2 a plná kompatibilita