IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11673
Reputace: 12284
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Příspěvek od Pospíšil »

Tak IFT-11 s posledním exemplářem Superheavy Starship v2 z OLP-A máme úspěšně za sebou a čeká nás IFT-12 s prvním použitím nové rampy OLP-B a 3. generací SH/SS. Zatím se předpokládá start někdy v Q1/2026, pravděpodobně až v březnu.
Prozatím sledujeme výrobu nového HW, na kterém je patrno mnoho změn a vylepšení.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11673
Reputace: 12284
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Příspěvek od Pospíšil »

Včerejší sestavování dvou velkých segmentů S39 v MegaBay 2.

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4055
Reputace: 3165
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Příspěvek od petrsida »

Copak asi jsou ty kulaté výčnělky pod nákladovými dveřmi?

nácvik dokování?
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11673
Reputace: 12284
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Příspěvek od Pospíšil »

Jj, to by měly být 2 ze 4 připojovacích bodů pro spojení s tankerem a přečerpávání pohonných látek.

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
MrG
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 635
Reputace: 762
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Příspěvek od MrG »

Pospíšil píše: 21.10.2025 17:21 Jj, to by měly být 2 ze 4 připojovacích bodů pro spojení s tankerem a přečerpávání pohonných látek.
Ano, presne tak, tu je printscreen priamo z aktualnej stranky SX
- podla vizualizacie to vyzera, ze bude samcek a samicka, teda nebudu vediet dokovat lubovolne dve Starship

Obrázek
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1241
Reputace: 506
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Příspěvek od Alchymista »

Prepojenie ľubovolných dvoch starship nie je zatiaľ potrebné - tankery budú mať odlišné vnútorné usporiadanie ako "mesačný starship", takže v prvej fáze sú úlohy lodí jasne rozdelené.

A ďalšom vývoji, po odladení manévrov a taktiky spojenia nič nebráni zmene konfigurácie spojovacieho systému - napríklad tak, že starship bude mať vždy dve "lôžka" a dva "rahná". Pri identickom usporiadaní a spojení "hornými stranami k sebe" sa tak budú môcť vždy prepojiť.
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Uživatelský avatar
MrG
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 635
Reputace: 762
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Příspěvek od MrG »

Alchymista píše: 22.10.2025 1:01 A ďalšom vývoji, po odladení manévrov a taktiky spojenia nič nebráni zmene konfigurácie spojovacieho systému - napríklad tak, že starship bude mať vždy dve "lôžka" a dva "rahná". Pri identickom usporiadaní a spojení "hornými stranami k sebe" sa tak budú môcť vždy prepojiť.
Toto si uplne nemyslim, ze budu mat obe lode aktivne aj pasivne casti dokovacieho mechanizmu.
Otazka je ale aj to, ci tie 4 ramena su myslene ako samotny dokovaci mechanizmus, alebo budu sluzit len na pevne spojenie lodi pocas tankovania.

Makke zacyhtenie moze byt vyriesene inak, podobne ako je tomu teraz pri CrewDragone, alebo Soyuz. Ak by to chceli zadokovat rovno na tie 4 ramena, museli by mat obe lode extremne presnu polohu. Pri velkosti Starship pol stupna je na konci velky rozdiel. :Drbe se na hlavě:
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11673
Reputace: 12284
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Příspěvek od Pospíšil »

Zatím to nemám ověřeno, ale moje porozumění je takové, že 2 ze 4 spojovacích bodů budou uvnitř rovnou obsahovat přečerpávací potrubí. Možná pro ještě větší provozní spolehlivost systému by mohla být potrubí zdvojená, 100% zálohovaná, tzn. přečerpávací potrubí by byla ve všech 4 propojovacích bodech. :krčící rameny:
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1241
Reputace: 506
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Příspěvek od Alchymista »

MrG píše: 22.10.2025 11:53
Alchymista píše: 22.10.2025 1:01 A ďalšom vývoji, po odladení manévrov a taktiky spojenia nič nebráni zmene konfigurácie spojovacieho systému - napríklad tak, že starship bude mať vždy dve "lôžka" a dva "rahná". Pri identickom usporiadaní a spojení "hornými stranami k sebe" sa tak budú môcť vždy prepojiť.
Toto si uplne nemyslim, ze budu mat obe lode aktivne aj pasivne casti dokovacieho mechanizmu.
Otazka je ale aj to, ci tie 4 ramena su myslene ako samotny dokovaci mechanizmus, alebo budu sluzit len na pevne spojenie lodi pocas tankovania.

Makke zacyhtenie moze byt vyriesene inak, podobne ako je tomu teraz pri CrewDragone, alebo Soyuz. Ak by to chceli zadokovat rovno na tie 4 ramena, museli by mat obe lode extremne presnu polohu. Pri velkosti Starship pol stupna je na konci velky rozdiel. :Drbe se na hlavě:
Pokiaľ zoberiem do úvahy čo napísal
Pospíšil píše: 18.10.2025 17:19 Nejnovější oficiální render 3 variant Starship pro splnění misí HLS: tankovací loď, palivové depo, lunární lander.
Obrázek
tak v prípade, že každá loď má len aktívne alebo len pasívne dokovacie mechanizmy, sa jedna z možných dvojíc lodí nespojí, alebo aspoň jedna z lodí bude musieť mať oba typy spojovacích mechanizmov (v takom prípade najskôr "palivové depo").
Pokiaľ by mali všetky lode oba typy spojovacích mechanizmov - vždy dva "lôžka" a dve "rahná", takýto problém nevznikne - prepojí sa ľubovoľná dvojica.

S teleskopickým "rahnom" uchyteným do "kardanu" sa dá celkom dobre manévrovať, podobne ako v "rahnom" na tankovacích lietadlách.
Obrázek Pritom pri prepájaní Starship postačuje rozsah pohybu "rahna" 10-15° na každú stranu a 2-3 metre v dĺžke. Pri primeranej tuhosti a primeranom výkone servomechanizmov sa po prvotnom prepojení dvojica starship jednoducho pritiahne k sebe, hoci pomaličky...
Ale brať si príklad z "kanadskej ruky" by som neodporúčal...
Ale ani z existujúcich leteckých tankovacích rahien - rahná sú úmyselne urobené tak, aby sa v prípade vážneho problému alebo hrubej chyby pilotov či operátora rozpadli a nemohli ohroziť drak lietadiel.
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4055
Reputace: 3165
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: IFT-12 Dvanáctý integrovaný testovací let Superheavy Starship (B18 & S39)

Příspěvek od petrsida »

můj tip je kombinace 2+2 a plná kompatibilita

Odpovědět

Zpět na „Testování“