Motory na TPH

Vše, co souvisí se stroji, které nás dostanou na oběžnou dráhu
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ričrd
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 11
Reputace: 2
Registrován: 23.9.2013 9:55
Motory na TPH

Příspěvek od Ričrd »

Zdravím, je toto tvrzení pravdivé? Jsou / byly motory na TPH, které umožňují opakovaný zážeh? A nemyslím tím například hybrid, který byl na SpaceShipTwo. Dovolil jsem si to rozporovat, ale autor kanálu mi oponuje.
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 3717
Reputace: 4667
Registrován: 9.1.2013 16:26
Kontaktovat uživatele:
Re: Motory na TPH

Příspěvek od Vaclavik »

Ričrd píše: 4.4.2025 9:54 Zdravím, je toto tvrzení pravdivé? Jsou / byly motory na TPH, které umožňují opakovaný zážeh? A nemyslím tím například hybrid, který byl na SpaceShipTwo. Dovolil jsem si to rozporovat, ale autor kanálu mi oponuje.
Jaký je čas ve videu s tímto tvrzením?
Uživatelský avatar
Saturn1234
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1392
Reputace: 791
Bydliště: Praha
Registrován: 13.4.2020 11:19
Kontaktovat uživatele:
Re: Motory na TPH

Příspěvek od Saturn1234 »

Vaclavik píše: 4.4.2025 19:41 Jaký je čas ve videu s tímto tvrzením?
Odkaz jde přímo na ten čas.
lift off we have a lift off
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1158
Reputace: 465
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Motory na TPH

Příspěvek od Alchymista »

Neviem o to, že by existovali použiteľné motory na TPH, ktoré sa dajú reštartovať. Ani medzi kvapalinovými motormi, okrem motorov na hypergolické palivo, ich mnoho nie je - Merliny sú dnes v podstate jediné prakticky používané.

Ale už viac ako polstoročia existujú motory na TPH, ktoré sa dajú "vypnúť". Čož je pri povahe motorov na TPH celkom veľký úspech, zvlášť ak to funguje spoľahlivo.
Nápad je to jednoduchý, ale nejde o "vypnutie" v zmysle zhasnutia motoru. To by bolo príliš komplikované a asi ťažko realizovateľné.

Jedná sa o takzvané "nulovanie ťahu" - raketový motor na TPH prestane vytvárať užitočný ťah.

Ako to funguje: Aby raketový motor na TPH správne pracoval, musí byť v spalovacej komore pri horení TPH správny tlak spalín.
"Nulovanie ťahu" sa robí tak, že sa motor na jednom alebo oboch koncoch "otvorí" - napríklad sa pyrotechnicky odstrelia uzávery skupiny otvorov (najprimitívnejší - a najmenej efektívny spôsob - odstrelí sa celé dno s tryskou). Tým sa výrazne zväčší plocha, ktorou môžu spaliny z motoru unikať a v spalovacej komore prudko klesne tlak.
Lenže ako u všetkých strelivín aj u tuhých pohonných látok je rýchlosť horenia silne závislá na tlaku, pri ktorom horenie prebieha. Znížením tlaku sa horenie TPH rýchlo (v zlomku sekundy) spomalí a odhára menší objem (menšia hmotnosť) TPH a teda sa vytvára menej spalín...
Vhodným rozmiestnení a správnym tvarovaním otvorov v spalovacej komore sa dá dosiahnuť skutočne "nulový ťah", kedy ani spaliny unikajúce tryskou motora ťah nevytvárajú - ťah trysky je vyvážený ťahom spalín unikajúcimi z otvorov, alebo dokonca aj malý "záporný ťah" smerujúci proti smeru pohybu motoru/rakety. Druhý spôsob sa často používa na dosiahnutie presnej rýchlosti oddeleného horného stupňa rakety - ťah je relatívne nízky, takže brzdenie nie je veľké a rýchlosť možno presne určiť a v správnej chvíli dohárajúci motor odhodiť/odpojiť bez vplyvu na rýchlosť a smer pohybu horného stupňa.
Podstatné je že ani pri tejto technike nie je motor vypnutý v zmysle zhasnutia - TPH v motore dohára desiatky sekúnd až minúty.
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1158
Reputace: 465
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Motory na TPH

Příspěvek od Alchymista »

Praktická realizácia vyzerá napríklad takto:
Raketa 9M714 systému OKA po delaborácii (na IDEX Brno?)
Otvory "nulovania ťahu" sú tie žlté "viečka" v zadnom dne spalovacej komory. V drážke bola umiestnená bleskovica, na viečkach boli náložky
Obrázek
Obrázek
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Uživatelský avatar
matej
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 634
Reputace: 154
Registrován: 14.1.2014 21:13
Re: Motory na TPH

Příspěvek od matej »

Ričrd píše: 4.4.2025 9:54 Zdravím, je toto tvrzení pravdivé? Jsou / byly motory na TPH, které umožňují opakovaný zážeh? A nemyslím tím například hybrid, který byl na SpaceShipTwo. Dovolil jsem si to rozporovat, ale autor kanálu mi oponuje.
V tom videu tvoje citované tvrdenie nikto nepovedal, odznelo tam že: Američania mali zvládnuté rakety na tuhé palivá a Rusi stavili na používanie kvapalných palív, ktoré sa na rozdiel od amrických a ruských prvej generácie nedali reštrtovať. Treba si video posunúť o 2 minúty dozadu a celá veta dostane iný význam. :Takhle tedy ne:
Môj cieľ je prostý. Je to úplné chápanie vesmíru, prečo je taký ako je a prečo vôbec existuje. (Stephen Hawking)
Uživatelský avatar
Squierik
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 452
Reputace: 404
Registrován: 6.6.2018 11:23
Re: Motory na TPH

Příspěvek od Squierik »

matej píše: 7.4.2025 13:30 V tom videu tvoje citované tvrdenie nikto nepovedal, odznelo tam že: Američania mali zvládnuté rakety na tuhé palivá a Rusi stavili na používanie kvapalných palív, ktoré sa na rozdiel od amrických a ruských prvej generácie nedali reštrtovať. Treba si video posunúť o 2 minúty dozadu a celá veta dostane iný význam. :Takhle tedy ne:
Nejde len o video. Dotyčný na to reagoval v komentári pod videom takto:
dotyčný píše:U druhých a dalších generacích motorů na TPH to snad jde? Samozřejmě, že to nejde a je jedno o jakou generaci se jedná.
na čo dostal túto odpoveď od autora videa, ktorú chcel skonzultovať na fóre
autor videa píše:Ale tak jsou technologie jak to částečně řešit. Například rozdělením paliva do sekcí. Víc by opět řekl odborník. Moje úloha je to spíš pojmenovat, to by potom nebyly reportáže, ale rozsáhlé výklady.
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 337
Reputace: 264
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: Motory na TPH

Příspěvek od Thales »

matej píše: 7.4.2025 13:30 V tom videu tvoje citované tvrdenie nikto nepovedal, odznelo tam že: Američania mali zvládnuté rakety na tuhé palivá a Rusi stavili na používanie kvapalných palív, ktoré sa na rozdiel od amrických a ruských prvej generácie nedali reštrtovať. Treba si video posunúť o 2 minúty dozadu a celá veta dostane iný význam. :Takhle tedy ne:
Nemohu souhlasit. Ono to z toho obsahu jasně plyne - pouštěl jsem si tu část několikrát a stále musím docházet ke stejnému závěru, že dle nešikovné formulace existuje motor na TPH, který je restartovatelný. Tatáž informace plyne z příspěvků v diskusi pod videm, viz příspěvek výše. Na autora výroku se však proto nezlobím, jelikož není odborník, ale reportér. Z letitého sledování vím, že autor videa není člověk, který by chtěl úmyslně něco podávat bombasticky bez ohledu na fakta. Občas se sice trochu sekne, ale nic dramatického. Určitě je schopen sebereflexe pokud se to vyargumentuje nějakým rozumným způsobem. Občas se mu tam ale sejde různá proruská a dezolátní cháska, pak to lítá a asi v ten okamžik není úplně v klidu a naladěný na výklad. Holt je to jen člověk. I tak si myslím, že to, co dělá, tak dělá dobře.
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2148
Reputace: 1386
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: Motory na TPH

Příspěvek od Samo »

Ono hlavný problém je fenomén "priming", ta sekcia je tak nešťastne strihnutá a nie úplne najlepšie formulovaná že sa javí akoby existovali motory na TPH ktoré sú schopné reštartu, ale to ani autor explicitne netvrdí a nikdy netvrdil. Pustiť si to video o možno 30 sekúnd skôr, tak je jasné že autor považuje motory na TPH za akúsi prvú genráciu a motory na KPH za druhú a tie sú z princípu schopné reštartu normálne.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1158
Reputace: 465
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Motory na TPH

Příspěvek od Alchymista »

Squierik píše: 7.4.2025 16:10
autor videa píše:Ale tak jsou technologie jak to částečně řešit. Například rozdělením paliva do sekcí.
Ani toto sa nikdy nerealizovalo... Jednoduchšie, praktickejšie a efektívnejšie je použiť odhadzovacie raketové motory alebo stupne.

Existuje ale zaujímavá konštrukcia - protilietadlová raketa 3M9 Kub.
Obrázek
Obrázek
(elektronika radaru, nekontaktného zapalovača a autopilota je sovietska - skutočne "samaja bolšaja v mire"... skutočne siaha do polovice rakety - je ale nepríjemne "chytrá" - a kormidluje "krídlami", to vzadu sú pevné stabilizátory)
Raketa štartuje na raketový motor tvorený spalovacou komora, náplňou raketového motora (8) a tryskou (9). Behom niekoľkých málo sekúnd palivo vyhorí... A začne to byť zaujímavé.
Pyropatrony odstrelia trysku (9) na už prázdnej spalovacej komore a záslepky (7), ktoré uzatvárali prepojenie vzduchových sacích kanálov (5) a spalovacej komory (8). Zároveň sa zapáli špeciálny raketový motor (v originále "plynový generátor", so špeciálnym palivom) (6), ktorého spaliny po zmiešaní so vzduchom ďalej dohárajú v spalovacej komore (8) ako v náporovom motore. Celé sa to nazýva "raketo-náporová pohonná jednotka" a hlavná výhoda je v tom, že palivová náplň (6) horí až desiatky sekúnd, takže raketa má vzhľadom k veľkosti bojovej časti a celkovej hmotnosti veľký dosah.
Niekedy sa toto riešenie uvádza ako príklad rozdelenia paliva do sekcií, čo ale podľa mňa neni pravda, pretože dochádza k zmene princípu pohonu - raketa sa zmení na riadenú strelu poháňanú náporovým motorom.
Protilietadlové strely poháňané náporovým motorom neboli až také vzácne - napríklad americké námorné PL strely Talos alebo britské PL strely Bloodhound, či sovietske systémy Krug. Ale všetky používali kvapalné palivo a odhadzovacie štartovacie raketové motory.

Obrázek
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...

Odpovědět

Zpět na „Rakety a raketové motory“