Starliner (CST-100)
Re: Starliner (CST-100)
Boeingu byl ve čtvrtém čtvrtletí skoro na suchu s penězi ...
https://leehamnews.com/2025/01/23/boein ... h-quarter/Jan. 23, 2025, © Leeham News: The Boeing Co. nearly ran out of cash in the fourth quarter, the company said today as it previewed earnings that will be announced next week.
Re: Starliner (CST-100)
CEO Ortberg opět uvedl, že zvažuje prodej divize Defense and Space.
Moody's hodnotila rating Boeingu, což zvyšuje možnost jeho dalšího snížení. Zatím zůstali u hodnocení "Baa3" což je pouze o stupínek výše než "Junk kategorie" - "Non-investment grade speculative" Ba1 a nížeOrtberg said in the interview he is considering non-core segments to sell, likely from Boeing's defense, space and services division.

https://www.reuters.com/business/aerosp ... 025-01-28/Ratings agency Moody's on Tuesday concluded a review of Boeing's credit rating, a process that had raised the possibility of a downgrade. Moody's stuck to its previous "Baa3" rating, a notch above junk status.
Re: Starliner (CST-100)
Ty čísla jsou hrozivá
Aktuálně je v tom Boeing navíc za 2.021 mld. USD , jen za 2024 to dělá 523 mil. USD

Aktuálně je v tom Boeing navíc za 2.021 mld. USD , jen za 2024 to dělá 523 mil. USD
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1751
- Reputace: 2162
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starliner (CST-100)
Tak stejně jako u letadla, tohle bude vydělávat jen když to bude létat, když to máš ve skladu a bádá Ti nad tím desítky, resp. stovky až tisíce lidí a vymýšlí, jak to opravit (což se zdá jim moc nejde), tak do toho tečeš šíleně penězi, výplaty, prostory, odpisy, atd.
Obávám se, že tohle nemá asi pro Boeing dobré řešení, ta věc není spolehlivá, aby mohla lítat s lidmi a soukromé projekty různých stanic se také posouvají v čase, aby bylo dost příležitostí s tím (až to bude spolehlivé) létat.
SX bude zatím stále utilizovat svoje CD2, možná ještě nějaké další vyrobí (tak ruku na srdce, kdo by si zatím sednul do SS, že) a několik následujících let bude mít prostě SX v Americe monopol na cesty s lidmi na LEO na ISS a další orbitální stanice.
Obávám se, že tohle nemá asi pro Boeing dobré řešení, ta věc není spolehlivá, aby mohla lítat s lidmi a soukromé projekty různých stanic se také posouvají v čase, aby bylo dost příležitostí s tím (až to bude spolehlivé) létat.
SX bude zatím stále utilizovat svoje CD2, možná ještě nějaké další vyrobí (tak ruku na srdce, kdo by si zatím sednul do SS, že) a několik následujících let bude mít prostě SX v Americe monopol na cesty s lidmi na LEO na ISS a další orbitální stanice.
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: Starliner (CST-100)
Myslím, že budu mluvit za většinu když řeknu, že sice na jednu stranu mám svým způsobem škodolibou radost, že takto nadutá společnost narazila, ale současně si také velice dobře uvědomuju, že konkurence je potřeba. Možná ne úplně za každou cenu (ne za cenu zavírání očí), ale potřeba prostě je. Už jen z toho principu jsem a musím být zklamaný, protože když se na to u Boeingu vykašlou a dají si Starliner na výstavku, tak prodáváním vstupenek na čzumendu se SpaceX konkurovat nedá. Platí to tím spíš když vezmeme v potaz obsah vlákna Elon Musk - SpaceX CEO, osobnost, vizionář. Nikdy nevíme, kdy mu jebne v hlavě natolik, že provede něco, co přinejmenším silně poškodí SpaceX. Boeing byl také technologický leader a jak dopadl? Takže ať už si o vedení Boeingu myslím cokoliv, tak si přeju aby bojoval a zůstal na trhu. Nemůžeme si dovolit být sluníčkoví ohledně SpaceX a pak rozčarovaně sledovat co se stane.
------------------------------
Fakt by Boeing nemohl Starliner provozovat alespoň jako prolejzačku pro děti? Tam by se chtěl podívat každý (i velké děti) a to už zní jako podnikatelský plán!
------------------------------
Fakt by Boeing nemohl Starliner provozovat alespoň jako prolejzačku pro děti? Tam by se chtěl podívat každý (i velké děti) a to už zní jako podnikatelský plán!

Re: Starliner (CST-100)
Jaký je asi zájem Aerojet Rocketdyne (dnes už L3 Harris) na spolupráci s Boeingem, když už dříve byli na ostří nože (2022). Zakázka za nula prd, a ještě pár kusů. Je to zkriplované od ventilů, přes rozvod hélia až po samotný návrh systému pohonu, který přetěžuje motorky nad jejich nominální parametry
. Software záplata na ořezání manévrovacích schopností Starlineru je hrozný nápad a na překopání celého systému pohonu není čas a ani peníze …
https://www.reuters.com/business/aeros ... 2022-05-11

https://www.reuters.com/business/aeros ... 2022-05-11
Re: Starliner (CST-100)
Pocas telekonferencie pred startom misie Crew-10 zazneli aj tieto infomacie
https://forum.nasaspaceflight.com/index ... msg2670207
- identifikacia letovych anomalii a poruch je spracovana na 75%
- pracuje sa na probleme s unikom helia
- Boeing urcil materialy, ktore nahradia aktualne tesnenia helioveho systemu a uz sa aj testuju
- pracuje sa na modelovani chovania sa krytov manevrovacich motorov, planovane testovanie koniec 2025
- uprava tepelneho krytovania manevrovacich motorov
- harmonogram je zavisly na testovani uprav manevrovacich motorov s cielom certifikovat Starliner do konca roka 2025
- uvaha nad tym, ze by Starliner absolvoval jednu Cargo misiu ako potvrdenie "schopny pre posadku"
https://forum.nasaspaceflight.com/index ... msg2670207
Volny preklad:• Good progress on closing out in flight anomalies and observations (~75% closed on all items).
• Working through the helium leak and thrust degradation issues.
• Helium seal replacement candidates are in test.
• Modelling performance of the doghouses, planning to test one at White Sands later this year and hot fire in a vacuum chamber.
• Modifications planned for the thermal blanket and preventing the OMAC plume getting back into the doghouses.
• Launch schedule will depend on test results, aiming for certification by end of 2025.
• Possible hint that it could be a cargo mission by referring to it as "crew capable".
- identifikacia letovych anomalii a poruch je spracovana na 75%
- pracuje sa na probleme s unikom helia
- Boeing urcil materialy, ktore nahradia aktualne tesnenia helioveho systemu a uz sa aj testuju
- pracuje sa na modelovani chovania sa krytov manevrovacich motorov, planovane testovanie koniec 2025
- uprava tepelneho krytovania manevrovacich motorov
- harmonogram je zavisly na testovani uprav manevrovacich motorov s cielom certifikovat Starliner do konca roka 2025
- uvaha nad tym, ze by Starliner absolvoval jednu Cargo misiu ako potvrdenie "schopny pre posadku"
Re: Starliner (CST-100)
Velmi zaujimava prezentacia o Starlineri od Toma Muldera
- jeden z hlavnych inzinirov projektu Starliner v Boeingu
Nie je to kompletny preklad, vybral som to podla mna podstatne
Tom Mulder
- prezentaciu rozdeli na 3 casti
1. co je to komercny program letov
2. rozpravat sa bude o Starlineri
3. nakoniec preberie 4 testovacie lety
1.
- Tom sa sa podielal v NASA na budovani stanice, letoch Shuttlu
- povodna idea bola, ze na ISS sa bude vsetko vozit Shuttlom, neskor pristupili rusi so Soyuzom a Progressom
- Bushova administrativa prisla s ideou skoncit program Shuttle a nahradit ho programom Constellation, kde na ISS bude bozit posadky a zasoby Orion startujuci na Ares I
- Obamova administrativa prisla s ideou ze komercne spolocnosti nebudu dopravovat na ISS len zasoby, ale aj posadky (v roku 2009)
- v 2009 Boeing spustil maly tim s cielom rozpracovat navrhy pre Starliner
- v roku 2012 NASA vybrala 3 spolocnosti, neskor v roku 2014 zuzila vyber a zakazky dostali SpaceX (Dragon) a Boeing (Starliner)
5:00
2.
- Tom sa bude sustredovat na Starliner
- Boeing sklada finalnu zostavu na Floride
- plan bol taky, ze pre kazdu misiu sa postavy novy servisny modul, velitelske moduly mali byt postavene 3 kusy, ktore sa budu opakovane pouzivat po celu planovanu zivotnost programu Starliner
- Boeing nechcel konstruovat vlastnu raketu, rozhodol sa vyuzit sluzby ULA s ich otestovanou raketou AtlasV
- pre ULA je to prva skusenost s pilotovanym programom
- Starliner je schopny sa pripojt v den startu, druhy letovy den, alebo treti letovy den podla zvolenej trajektorie
- NASA pozadovala lod s moznostou dokovania 6 mesiacov s nejakou rezervou, Starliner moze byt pripojeny k ISS 7 mesiacov
- od odpojenie o pristatie 4-6 hodin
- misiu riadi NASA, Boeing si tuto sluzbu objednava
- Boeing sa rozhodol takto vzhladom na skusenosti, ktore NASA ma s riadenim pilotovanych misii
10:22 - AtlasV
- AtlasV presiel roznymi upravami aby mohol vynasat Starliner, najzasadnejsia je 2 motorova verzia druheho stupna Centaur
14:00
- Starliner je automaticka lod - teda je schopna cely let absolvovat bez posadky
- posadka monitoruje systemy a v pripade potreby moze zasiahnut
- AtlasV ukonci cinnost po ca 12 minutach, Starliner sa oddeluje o ca 3 minuty neskor v case T+15 minut
- po oddeleni sa nachadza na suborbitalnej drahe a je potrebny manever "Orbital insertion" - navedenie na orbitu
19:20
- Starliner ma 5 moznych miest pristatia
22:50
- Testovacie lety Starlineru
- celkovo zatial boli 4, 1. pad abort test (november 2019) a 3 dalsie testy boli orbitalne lety
- Starliner je schopny abordu aj z rampy
kedze mi to dost boptna, cast 3. pridam samostatne
- jeden z hlavnych inzinirov projektu Starliner v Boeingu
Nie je to kompletny preklad, vybral som to podla mna podstatne

Tom Mulder
- prezentaciu rozdeli na 3 casti
1. co je to komercny program letov
2. rozpravat sa bude o Starlineri
3. nakoniec preberie 4 testovacie lety
1.
- Tom sa sa podielal v NASA na budovani stanice, letoch Shuttlu
- povodna idea bola, ze na ISS sa bude vsetko vozit Shuttlom, neskor pristupili rusi so Soyuzom a Progressom
- Bushova administrativa prisla s ideou skoncit program Shuttle a nahradit ho programom Constellation, kde na ISS bude bozit posadky a zasoby Orion startujuci na Ares I
- Obamova administrativa prisla s ideou ze komercne spolocnosti nebudu dopravovat na ISS len zasoby, ale aj posadky (v roku 2009)
- v 2009 Boeing spustil maly tim s cielom rozpracovat navrhy pre Starliner
- v roku 2012 NASA vybrala 3 spolocnosti, neskor v roku 2014 zuzila vyber a zakazky dostali SpaceX (Dragon) a Boeing (Starliner)
5:00
2.
- Tom sa bude sustredovat na Starliner
- Boeing sklada finalnu zostavu na Floride
- plan bol taky, ze pre kazdu misiu sa postavy novy servisny modul, velitelske moduly mali byt postavene 3 kusy, ktore sa budu opakovane pouzivat po celu planovanu zivotnost programu Starliner
- Boeing nechcel konstruovat vlastnu raketu, rozhodol sa vyuzit sluzby ULA s ich otestovanou raketou AtlasV
- pre ULA je to prva skusenost s pilotovanym programom
- Starliner je schopny sa pripojt v den startu, druhy letovy den, alebo treti letovy den podla zvolenej trajektorie
- NASA pozadovala lod s moznostou dokovania 6 mesiacov s nejakou rezervou, Starliner moze byt pripojeny k ISS 7 mesiacov
- od odpojenie o pristatie 4-6 hodin
- misiu riadi NASA, Boeing si tuto sluzbu objednava
- Boeing sa rozhodol takto vzhladom na skusenosti, ktore NASA ma s riadenim pilotovanych misii
10:22 - AtlasV
- AtlasV presiel roznymi upravami aby mohol vynasat Starliner, najzasadnejsia je 2 motorova verzia druheho stupna Centaur
14:00
- Starliner je automaticka lod - teda je schopna cely let absolvovat bez posadky
- posadka monitoruje systemy a v pripade potreby moze zasiahnut
- AtlasV ukonci cinnost po ca 12 minutach, Starliner sa oddeluje o ca 3 minuty neskor v case T+15 minut
- po oddeleni sa nachadza na suborbitalnej drahe a je potrebny manever "Orbital insertion" - navedenie na orbitu
19:20
- Starliner ma 5 moznych miest pristatia
22:50
- Testovacie lety Starlineru
- celkovo zatial boli 4, 1. pad abort test (november 2019) a 3 dalsie testy boli orbitalne lety
- Starliner je schopny abordu aj z rampy
kedze mi to dost boptna, cast 3. pridam samostatne
Re: Starliner (CST-100)
Dalsia cast 1 a 2 testovaci let
- pilotovany bude vecer, alebo zajtra podla casu ako to stihnem
25:30
- Orbital Flight Test 1
- bolo to prvy raz, kedy AtlasV startoval s lodou Starliner (20 december 2019)
- start samotny bol velmi uspesny, AtlasV pracoval bezchybne
- po oddeleni lode od druheho stupna rakety AtlasV ale nastal problem, nespravne sa aktualizoval cas lode
- v celom systeme, hlavne v navadzacom programe je niekolko ochran, ktore vykonavaju "kontroly zdraveho rozumu" teda system sam seba kontroluje, ci su vypocty spravne
- ak sa objavi chyba, system vypise hlasenie: "Nemam odpoved, racej nespravim nic, ako urobit zlu vec."
- pocas letu Starlinera po oddeleni kedze mal system zly cas, vyhlasil: "Nemam odpoved hned teraz, dam ju neskor."
- v kontrolnej miestosti velmi rychlo zistili, co sa stalo
- Starliner ma zalohy na zalohy na zalohy, takze sa v riadiacej miestosti rozhodli, ze miesto nie spravne vypocitaneho orbitalneho manevru v realnom case poslu lodi prikaz, aby vykonala predpripraveny manever
- ten nie je tak presny ako ten vypocitany v realnom case
- zial v po odoslani prikazu do lode doslo k strate komunikacie v dosledku nespravnej orientacie lode
- orbitalny manever bol naplanovany v najvissom bode suborbitalnej drahy, chybou updatu casu po oddeleni lode ale manever prebehol neskor az ked lod uz zacala klesat
- ak by bola posadka na palube, prikaz na vykonanie predpripraveneho manevru by zadali rucne
- v pripade testovacej bezpilotnej misie to ale nebolo mozne a kedze doslo k strate komunikacie prikaz lod nedostala
- kedze orbitalny manever zacal neskor, pouzil Starliner viac paliva ako sa predpokladalo
- po ukonceni manevru a nadviazani komunikacie s lodou bolo otazne, ci ma Starliner dostatok paliva na let k ISS, zadokovanie a bezpecny navrat spat na Zem
- na zaciatku programu nebolo zamyslane dokovanie hned pocas prveho startu lode, podla povodneho planu mal Starliner letiet samostatne, preverit vsetky systemy a az pri dalsom lete sa malo konat dokovanie
- prioritou pre Boeing bolo dostat lod spat na zem, takze sa upustilo od pokusu o dokovanie s ISS, Starliner sa nasledne uspesne vratil a ptistal vo White Sand.
29:10
- Tom: "Toto je dalsi letovy test"
- toto bolo v roku 2022, samozrejme sme sa vela venovali navadzaciemu systemu aby sa znova nezopakovala situacia z prveho testovacieho letu
- kedze sa neuskutocnilo dokovanie Boeing zfinancoval druhy bezpilotny test
- ten dopadol uspesne, dorucili 500 libier nakladu na ISS a tolko isto aj Starliner odviezol spat na zem
- bola to velmi uspesna misia a teraz sa podme porozpravat o lete s posadkou
- pilotovany bude vecer, alebo zajtra podla casu ako to stihnem

25:30
- Orbital Flight Test 1
- bolo to prvy raz, kedy AtlasV startoval s lodou Starliner (20 december 2019)
- start samotny bol velmi uspesny, AtlasV pracoval bezchybne
- po oddeleni lode od druheho stupna rakety AtlasV ale nastal problem, nespravne sa aktualizoval cas lode
- v celom systeme, hlavne v navadzacom programe je niekolko ochran, ktore vykonavaju "kontroly zdraveho rozumu" teda system sam seba kontroluje, ci su vypocty spravne
- ak sa objavi chyba, system vypise hlasenie: "Nemam odpoved, racej nespravim nic, ako urobit zlu vec."
- pocas letu Starlinera po oddeleni kedze mal system zly cas, vyhlasil: "Nemam odpoved hned teraz, dam ju neskor."
- v kontrolnej miestosti velmi rychlo zistili, co sa stalo
- Starliner ma zalohy na zalohy na zalohy, takze sa v riadiacej miestosti rozhodli, ze miesto nie spravne vypocitaneho orbitalneho manevru v realnom case poslu lodi prikaz, aby vykonala predpripraveny manever
- ten nie je tak presny ako ten vypocitany v realnom case
- zial v po odoslani prikazu do lode doslo k strate komunikacie v dosledku nespravnej orientacie lode
- orbitalny manever bol naplanovany v najvissom bode suborbitalnej drahy, chybou updatu casu po oddeleni lode ale manever prebehol neskor az ked lod uz zacala klesat
- ak by bola posadka na palube, prikaz na vykonanie predpripraveneho manevru by zadali rucne
- v pripade testovacej bezpilotnej misie to ale nebolo mozne a kedze doslo k strate komunikacie prikaz lod nedostala
- kedze orbitalny manever zacal neskor, pouzil Starliner viac paliva ako sa predpokladalo
- po ukonceni manevru a nadviazani komunikacie s lodou bolo otazne, ci ma Starliner dostatok paliva na let k ISS, zadokovanie a bezpecny navrat spat na Zem
- na zaciatku programu nebolo zamyslane dokovanie hned pocas prveho startu lode, podla povodneho planu mal Starliner letiet samostatne, preverit vsetky systemy a az pri dalsom lete sa malo konat dokovanie
- prioritou pre Boeing bolo dostat lod spat na zem, takze sa upustilo od pokusu o dokovanie s ISS, Starliner sa nasledne uspesne vratil a ptistal vo White Sand.
29:10
- Tom: "Toto je dalsi letovy test"
- toto bolo v roku 2022, samozrejme sme sa vela venovali navadzaciemu systemu aby sa znova nezopakovala situacia z prveho testovacieho letu
- kedze sa neuskutocnilo dokovanie Boeing zfinancoval druhy bezpilotny test
- ten dopadol uspesne, dorucili 500 libier nakladu na ISS a tolko isto aj Starliner odviezol spat na zem
- bola to velmi uspesna misia a teraz sa podme porozpravat o lete s posadkou
Re: Starliner (CST-100)
Posledna cast prezentacie o Starlineri
Prevazne sa venuje 3 misii a to pilotovanemu letu
Na koniec Tom odpoveda na otazky z publika
34:00
- Tom: "OK, crew flight test".
- aj ked lod riadia pocitace, nespoliehaju sa vyhradne na ne, v kabine su prepinace a ovladacie prvky ktorymi moze posadka lod realne riadit a v pripade vypadku pocitacov sa vedia vratit spat na zem
- start prebehol 5. jula 2022
- prvy den prebehol v poriadku, Butch riadil lod manualne, co bolo planovane, ULA aj NASA chceli vediet ako ovladatelna je lod v manualnom rezime, Butch si riadenie velmi pochvaloval, je to presne ako v simulatore
- nasledne sa posadka ulozila k spanku, nasledujuci den bolo planovane pripojenie k ISS
- Tom sa nasledne vracia k problemom, ktore lod mala
- 1. bol unik helia, helium sa pouziva na tlakovanie systemu, helium tlaci palivo a okyslicovadlo do spalovacej komory
- unik helia sa objavil uz pred letom a bol velmi, velmi, velmi maly tak Boeing aj NASA vyhodnotili tento unik ako zanedbatelny, velmi maly a obaja dali GO pre start
- unik jebol len jeden, bolo ich viac, boli extremne male
- pocas letu ku stanici nepredstavoval unik helia problem, po dokovani sa uzatvoria ventily, unik sa zastavi, pri navrate nebude unik predstavovat problem
- tento maly unik helia nikdy nepredstavoval zavazny problem
- 2. ovela zavaznejsi problem bol s tryskami samotnymi
- prvy den fungovalo vsetko OK, nebol ziadny problem
- problem sa neobjavil ani na zaciatku druheho dna, ale az ked bola lod blizsie k ISS a niektore trysky zacali "zomierat"
37:00
- RCS system na lodi Starliner ma 28 trysiek
- na servisnom module je 20 vacsich trysiek pre manevrovanie a 12 je na module (toto nejako nesedi)
- podstatne je, ze oba systemy su oddelene
- napriek tomu nie je dobre, ked niektore trysky zacnu zlahavat
- lod sa dostala k dokovaciemu koridoru, kde zastavila, co je standartna sucast priblizovania k ISS
- Butcha a Sunny dostali sancu otestovat systemy ked boli este ca 1,5 hodiny od dokovania samotneho
- veci sa zacali zlepsovat a nasledne doslo k strate dalsich trysiek
- Butch dostal informaciu aby nechali lod chvilu tak, ze nie su v casovom strese
- posadka ma na displejoch len urcite udaje, v riadiacej miestosti maju ovela viac udajov zo vsetkych systemov
- na zaklade vsetkych dostupnych udajov identifikovali 5 poruchovych trysiek s tepelnym problemom
- z riadiaceho centra vyslali samostatny prikaz pre kazdu trysku na restart
- 4 trysky sa vratili, jedna nie, tato tryska bola "mrtva" az do konca misie
- lod ma 28 trysiek co je tolerancia 2, to znamena, ze lod moze stratit ktorekolvek 2 a lod moze dalej letiet
- lod mala p orestarte 27 funkcnych trysiek, takze sa po diskusii medzi Boeingom, NASA a riadenim ISS rozhodlo pokracovat v lete a dokovat
- Starliner teda dostal povolenie na dokovanie a uspesne zadokoval k ISS
39:20
- po zadokovani Boeing stravil vela casu analyzov udajov
- prebiehali stretnutia medzi Boeingom a NASA, Boeing komunikoval s firmou Aerojet Rocketdyne
- Boeing si tieto trysky nevyraba sam, ale ich nakupuje od firmy Aerojet Rocketdyne
- Aerojet Rocketdyne vyraba RCS trysky uz desatrocia, napr. aj pre raketoplany
- Aerojet pristupovali velmi otvorene a identifikovaly presnu pricinu problemu trysiek
- dospelo sa k nazoru, ze ide o tepelny problem a aby sa uistili, ze je navrat bezpecny, zacalo sa testovat
- testovalo sa vsetkych 27 funkcnych trysiek pocas doby ako bol Starliner pripojeny k ISS
- vsetky testovane trysky pracovali spravne
- Boeing po testoch dospel k nazoru, ze navrat je bezpecny a posadka sa moze v lodi vratit na zem
40:30
- NASA mala dalsiu moznost
- namiesto toho, aby sa posadka vratila v Starlineri, pockaju na dalsiu Crew misiu Dragonu
- misia poleti len s 2 ludmi na palube, nasledne sa Butch a Sunny pripoja k dlhodobej misii a vratia sa pri dalsej rotacii posadok
- NASA rozhodla nechat ich tam do rotacie posadok februar 2025, z coho bol nakoniec marec a vratili sa 18-ho
- Tom pracoval s Butchom a Sunny a mysli si, ze NASA nemohla vybrat dvoch lepsich pre tuto misiu
- nasleduju informacie o priebehu misie, nic extra zaujimave
- Butch a Sunny sa dostali aj na prechadzku, teda EVA
42:48
- odpojenie od ISS bolo uspesne
- Starliner nesiel po standartnej trajektorii ako pri prvom odlete
- NASA a vedenie ISS pozadovalo aby sa Starliner vzdialil od stanice rychlejsie
- nesledovali oletovy koridor a nasledne sa nevzdialili od stanice, ale odlietali priamo
- nasleduje video o oddeleni a pristati Calypso
46:36
- "okay so what's next"
- Boeing investoval vela zdrojov a casu na vylepsenie systemov, hardware aj software
- podielaju sa na tom experti z Boeingu, NASA a Aerojet Rocketdyne
- v sucasnosti v White Sands prebiehaju rozsiahle testovania manevrovacich motorov
- Boeing v sucasnosti nie je pripraveny znovu letiet
- musi sa najprv sam uistit a nasledne uistit aj NASA ze spravili vsetko pre to aby sa podobna situaci nezopakovala
- a aby bol Starliner bezpecnou lodou
- teraz nevieme presne, kedy bude nasledujuci start, pravdepodobne zaciatko nasledujuceho roka
48:00
- "OK, any questions ?"
Otazka:
- nasli ste co bolo chybne s tryskami ?
Odpoved:
- vsetky horenia trysiek v automatike aj pocas manualneho letu Butchom sposobili hromadenie tepla
- rozdiel medzi modelom a realitou neukazal ako vazny problem toto hromadenie tepla v realite bude
- toto nahromadene teplo bolo problemom
Dalsia otazka:
- teplo o ktorom ste hovoril bolo kryriogenicke, alebo stalceny plyn ?
Odpoved:
- teplo ma vplyv na palivo aj okyslicovadlo, nie je tam kryogenika
- je to dvojzlozkovy motor s palivom a okyslicovadlom
Otazka:
- Helium je tam len na tlakovanie systemu ?
Odpoved:
- ano, teplota nemala ziadny vplyv na helium, a sluzi iba na tlakovanie systemu a tlacenie paliva a okyslicovadla
- problemom s heliom sa taktiez zaoberame, a cheme odstarnit uniky
Otazka:
- chyba bola to, ze tryska nemala spravny tah, alebo, ze sa nevypla na prikaz ?
Odpoved:
- system kontroluje uroven tahu kazdej trysky
- ak vystup nie je podla poziadaviek, system oznaci trysku ako nefunkcnu a pouzije inu, aby to nevyvolalo chybny pohyb lode
Otazka:
- ako dlho trva, kym sa tryska znova javi ako normalna ?
Odpoved:
- myslite ako dlho trva, kym tryska vychladne ?
- neviem presne ako dlho to trva, ale pocas dokovania a testoch vsetky (myslene 27) trysiek fungovalo dobre
- Aerojet Rocketdyne v sucasnosti pracuje na tomto probleme, pozemne testovanie
Otazka:
- povodne bola podpisana zmluva na 6 letov na ISS do roku 2030
- myslite si, ze je to realizovatelne ?
Odpoved:
- dopbra otazka, pokial vieme, tak ano
- NASA zatial neurcila presne poradie letov, dalsi let zacietkom 2026 a potom kazdy rok jeden let
- Boeing pracuje na zaklade zmluvy, ktoru s NASA podpisal v roku 2014
Otazka:
- ked ste zistili problem s tlakom a teplom, mali ste dostatok dat, aby ste povedali, ze sa lod moze bezpecne vratit ?
Odpoved:
- mali sme data a mali sme za sebou extra testovaci let (OFT 2)
- pocas pristatia sa manevrovacie trysky pouzivaju ovela menej ako pocas letu a dokovania
- pocas dokovania treba drzat stabilnu poziciu v letovom koridore, manevrovat, ...
- po prostati sme vytiahli data a trysky sa pocas navratu pouzivali menej ako pocas prveho dna misie
- po modelovani si boli isty, ze trysky to zvladnu
- NASA ale mala aj inu moznost a rozhodla sa ponechat astronautov na ISS a pripojit ich k dalsej dlhodobej misii
Otazka:
- bude dalsi testovaci let, alebo let s posadkou ?
Odpoved:
- cakame na vyjadrenie NASA, ktore dostaneme ked ukoncime vsetky testy
- lod moze letiet bezpilotne ako nakladna lod, ISS potrebuje zasoby
- cakame na rozhodnutie NASA
Otazka:
- ake je pretazenie ked lod narazi na zem pocas pristatia ?
Odpoved:
- Tom nevie odpovedat, nepozna tieto cisla, nepracuje v time, ktory sa zaobera problematikou pristatia
- predpokladam ze sme v poziadavkach NASA
- spravilo sa vela testov, Boeing aj NASA tieto cisla vedia, ale nie som v time, ktory sa tomu venuje
Otazka:
- po ukonceni ISS, su dalsie lokacie, kam by mohol Starliner lietat ?
Odpoved:
- Boeing je otvoreny pre dalsich zakaznikov
- NASA v sucasnosti podporuje rozne firmy v snahe vybudovat vesmirne staniece mezdi ktore Boeing nepatri
- na tieto staniece sa ale bude musiet lietat takze Starliner bude k dispozicii
Koniec prezentacie
Poznamka:
- o tepolote v kabine pocas letu Tom nic nehovoril, a ani na toto nepadla ziadna otazka
Prevazne sa venuje 3 misii a to pilotovanemu letu
Na koniec Tom odpoveda na otazky z publika
34:00
- Tom: "OK, crew flight test".
- aj ked lod riadia pocitace, nespoliehaju sa vyhradne na ne, v kabine su prepinace a ovladacie prvky ktorymi moze posadka lod realne riadit a v pripade vypadku pocitacov sa vedia vratit spat na zem
- start prebehol 5. jula 2022
- prvy den prebehol v poriadku, Butch riadil lod manualne, co bolo planovane, ULA aj NASA chceli vediet ako ovladatelna je lod v manualnom rezime, Butch si riadenie velmi pochvaloval, je to presne ako v simulatore
- nasledne sa posadka ulozila k spanku, nasledujuci den bolo planovane pripojenie k ISS
- Tom sa nasledne vracia k problemom, ktore lod mala
- 1. bol unik helia, helium sa pouziva na tlakovanie systemu, helium tlaci palivo a okyslicovadlo do spalovacej komory
- unik helia sa objavil uz pred letom a bol velmi, velmi, velmi maly tak Boeing aj NASA vyhodnotili tento unik ako zanedbatelny, velmi maly a obaja dali GO pre start
- unik jebol len jeden, bolo ich viac, boli extremne male
- pocas letu ku stanici nepredstavoval unik helia problem, po dokovani sa uzatvoria ventily, unik sa zastavi, pri navrate nebude unik predstavovat problem
- tento maly unik helia nikdy nepredstavoval zavazny problem
- 2. ovela zavaznejsi problem bol s tryskami samotnymi
- prvy den fungovalo vsetko OK, nebol ziadny problem
- problem sa neobjavil ani na zaciatku druheho dna, ale az ked bola lod blizsie k ISS a niektore trysky zacali "zomierat"
37:00
- RCS system na lodi Starliner ma 28 trysiek
- na servisnom module je 20 vacsich trysiek pre manevrovanie a 12 je na module (toto nejako nesedi)
- podstatne je, ze oba systemy su oddelene
- napriek tomu nie je dobre, ked niektore trysky zacnu zlahavat
- lod sa dostala k dokovaciemu koridoru, kde zastavila, co je standartna sucast priblizovania k ISS
- Butcha a Sunny dostali sancu otestovat systemy ked boli este ca 1,5 hodiny od dokovania samotneho
- veci sa zacali zlepsovat a nasledne doslo k strate dalsich trysiek
- Butch dostal informaciu aby nechali lod chvilu tak, ze nie su v casovom strese
- posadka ma na displejoch len urcite udaje, v riadiacej miestosti maju ovela viac udajov zo vsetkych systemov
- na zaklade vsetkych dostupnych udajov identifikovali 5 poruchovych trysiek s tepelnym problemom
- z riadiaceho centra vyslali samostatny prikaz pre kazdu trysku na restart
- 4 trysky sa vratili, jedna nie, tato tryska bola "mrtva" az do konca misie
- lod ma 28 trysiek co je tolerancia 2, to znamena, ze lod moze stratit ktorekolvek 2 a lod moze dalej letiet
- lod mala p orestarte 27 funkcnych trysiek, takze sa po diskusii medzi Boeingom, NASA a riadenim ISS rozhodlo pokracovat v lete a dokovat
- Starliner teda dostal povolenie na dokovanie a uspesne zadokoval k ISS
39:20
- po zadokovani Boeing stravil vela casu analyzov udajov
- prebiehali stretnutia medzi Boeingom a NASA, Boeing komunikoval s firmou Aerojet Rocketdyne
- Boeing si tieto trysky nevyraba sam, ale ich nakupuje od firmy Aerojet Rocketdyne
- Aerojet Rocketdyne vyraba RCS trysky uz desatrocia, napr. aj pre raketoplany
- Aerojet pristupovali velmi otvorene a identifikovaly presnu pricinu problemu trysiek
- dospelo sa k nazoru, ze ide o tepelny problem a aby sa uistili, ze je navrat bezpecny, zacalo sa testovat
- testovalo sa vsetkych 27 funkcnych trysiek pocas doby ako bol Starliner pripojeny k ISS
- vsetky testovane trysky pracovali spravne
- Boeing po testoch dospel k nazoru, ze navrat je bezpecny a posadka sa moze v lodi vratit na zem
40:30
- NASA mala dalsiu moznost
- namiesto toho, aby sa posadka vratila v Starlineri, pockaju na dalsiu Crew misiu Dragonu
- misia poleti len s 2 ludmi na palube, nasledne sa Butch a Sunny pripoja k dlhodobej misii a vratia sa pri dalsej rotacii posadok
- NASA rozhodla nechat ich tam do rotacie posadok februar 2025, z coho bol nakoniec marec a vratili sa 18-ho
- Tom pracoval s Butchom a Sunny a mysli si, ze NASA nemohla vybrat dvoch lepsich pre tuto misiu
- nasleduju informacie o priebehu misie, nic extra zaujimave
- Butch a Sunny sa dostali aj na prechadzku, teda EVA
42:48
- odpojenie od ISS bolo uspesne
- Starliner nesiel po standartnej trajektorii ako pri prvom odlete
- NASA a vedenie ISS pozadovalo aby sa Starliner vzdialil od stanice rychlejsie
- nesledovali oletovy koridor a nasledne sa nevzdialili od stanice, ale odlietali priamo
- nasleduje video o oddeleni a pristati Calypso
46:36
- "okay so what's next"
- Boeing investoval vela zdrojov a casu na vylepsenie systemov, hardware aj software
- podielaju sa na tom experti z Boeingu, NASA a Aerojet Rocketdyne
- v sucasnosti v White Sands prebiehaju rozsiahle testovania manevrovacich motorov
- Boeing v sucasnosti nie je pripraveny znovu letiet
- musi sa najprv sam uistit a nasledne uistit aj NASA ze spravili vsetko pre to aby sa podobna situaci nezopakovala
- a aby bol Starliner bezpecnou lodou
- teraz nevieme presne, kedy bude nasledujuci start, pravdepodobne zaciatko nasledujuceho roka
48:00
- "OK, any questions ?"
Otazka:
- nasli ste co bolo chybne s tryskami ?
Odpoved:
- vsetky horenia trysiek v automatike aj pocas manualneho letu Butchom sposobili hromadenie tepla
- rozdiel medzi modelom a realitou neukazal ako vazny problem toto hromadenie tepla v realite bude
- toto nahromadene teplo bolo problemom
Dalsia otazka:
- teplo o ktorom ste hovoril bolo kryriogenicke, alebo stalceny plyn ?
Odpoved:
- teplo ma vplyv na palivo aj okyslicovadlo, nie je tam kryogenika
- je to dvojzlozkovy motor s palivom a okyslicovadlom
Otazka:
- Helium je tam len na tlakovanie systemu ?
Odpoved:
- ano, teplota nemala ziadny vplyv na helium, a sluzi iba na tlakovanie systemu a tlacenie paliva a okyslicovadla
- problemom s heliom sa taktiez zaoberame, a cheme odstarnit uniky
Otazka:
- chyba bola to, ze tryska nemala spravny tah, alebo, ze sa nevypla na prikaz ?
Odpoved:
- system kontroluje uroven tahu kazdej trysky
- ak vystup nie je podla poziadaviek, system oznaci trysku ako nefunkcnu a pouzije inu, aby to nevyvolalo chybny pohyb lode
Otazka:
- ako dlho trva, kym sa tryska znova javi ako normalna ?
Odpoved:
- myslite ako dlho trva, kym tryska vychladne ?
- neviem presne ako dlho to trva, ale pocas dokovania a testoch vsetky (myslene 27) trysiek fungovalo dobre
- Aerojet Rocketdyne v sucasnosti pracuje na tomto probleme, pozemne testovanie
Otazka:
- povodne bola podpisana zmluva na 6 letov na ISS do roku 2030
- myslite si, ze je to realizovatelne ?
Odpoved:
- dopbra otazka, pokial vieme, tak ano
- NASA zatial neurcila presne poradie letov, dalsi let zacietkom 2026 a potom kazdy rok jeden let
- Boeing pracuje na zaklade zmluvy, ktoru s NASA podpisal v roku 2014
Otazka:
- ked ste zistili problem s tlakom a teplom, mali ste dostatok dat, aby ste povedali, ze sa lod moze bezpecne vratit ?
Odpoved:
- mali sme data a mali sme za sebou extra testovaci let (OFT 2)
- pocas pristatia sa manevrovacie trysky pouzivaju ovela menej ako pocas letu a dokovania
- pocas dokovania treba drzat stabilnu poziciu v letovom koridore, manevrovat, ...
- po prostati sme vytiahli data a trysky sa pocas navratu pouzivali menej ako pocas prveho dna misie
- po modelovani si boli isty, ze trysky to zvladnu
- NASA ale mala aj inu moznost a rozhodla sa ponechat astronautov na ISS a pripojit ich k dalsej dlhodobej misii
Otazka:
- bude dalsi testovaci let, alebo let s posadkou ?
Odpoved:
- cakame na vyjadrenie NASA, ktore dostaneme ked ukoncime vsetky testy
- lod moze letiet bezpilotne ako nakladna lod, ISS potrebuje zasoby
- cakame na rozhodnutie NASA
Otazka:
- ake je pretazenie ked lod narazi na zem pocas pristatia ?
Odpoved:
- Tom nevie odpovedat, nepozna tieto cisla, nepracuje v time, ktory sa zaobera problematikou pristatia
- predpokladam ze sme v poziadavkach NASA

- spravilo sa vela testov, Boeing aj NASA tieto cisla vedia, ale nie som v time, ktory sa tomu venuje
Otazka:
- po ukonceni ISS, su dalsie lokacie, kam by mohol Starliner lietat ?
Odpoved:
- Boeing je otvoreny pre dalsich zakaznikov
- NASA v sucasnosti podporuje rozne firmy v snahe vybudovat vesmirne staniece mezdi ktore Boeing nepatri
- na tieto staniece sa ale bude musiet lietat takze Starliner bude k dispozicii
Koniec prezentacie
Poznamka:
- o tepolote v kabine pocas letu Tom nic nehovoril, a ani na toto nepadla ziadna otazka
Naposledy upravil(a) MrG dne 9.5.2025 21:39, celkem upraveno 1 x.