New Glenn : Blue Ring
Re: New Glenn : Blue Ring
Dnesny pokus po viacerych odkladoch nakoniec zruseny.
- BO malo opravdepodobne od zaciatku startovacieho okna problemy so subsistemom rakety (konkretne o co sa jednalo zatial nezaznelo)
- cas startu bol viackrat posuvany o 20, 30, ... minut
- problem sa neda z casoveho hladiska vyriesit pred koncom startovacieho okna
Zalozny termin je 14.1. okno zacina o 7:00
- termin startu nie je potvrdeny
- pocasie nepraje, v dalsich dnoch sa ma zhorsovat
- podla Erica Bergera bude odklad 48 hodin
- aktualne uzavierky platia do 16.1.
- BO malo opravdepodobne od zaciatku startovacieho okna problemy so subsistemom rakety (konkretne o co sa jednalo zatial nezaznelo)
- cas startu bol viackrat posuvany o 20, 30, ... minut
- problem sa neda z casoveho hladiska vyriesit pred koncom startovacieho okna
Zalozny termin je 14.1. okno zacina o 7:00
- termin startu nie je potvrdeny
- pocasie nepraje, v dalsich dnoch sa ma zhorsovat
- podla Erica Bergera bude odklad 48 hodin
- aktualne uzavierky platia do 16.1.
Naposledy upravil(a) MrG dne 13.1.2025 9:26, celkem upraveno 1 x.
Re: New Glenn : Blue Ring
Stejně mají můj obdiv, jít od létajícího suborbitálního hopsadla rovnou do skoro SuperHeavy třídy (chybí 5 tun), bez jediného dosažení orbity a zcela vážně plánovat přistání prvního stupně 

Re: New Glenn : Blue Ring
New Glenn ma nizsi nosnost nez Falcon Heavy, na GTO dokonce jen polovicni.Tjov píše: 13.1.2025 9:23 Stejně mají můj obdiv, jít od létajícího suborbitálního hopsadla rovnou do skoro SuperHeavy třídy (chybí 5 tun), bez jediného dosažení orbity a zcela vážně plánovat přistání prvního stupně![]()
New Glenn
LEO 45,000 kg
GTO 13,600 kg
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Glenn
Falcon Heavy
LEO 63,800 kg
GTO 26,700 kg
https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
Re: New Glenn : Blue Ring
SuperHeavy kategorie je 50+ tun na LEO.
BONG (Blue Origin New Glenn) by neměl mít problém s adaptérem (počítám že je to by design), který by roznesl plné naložení do struktury rakety. U Falconu Heavy je sice 63,8 tun teoretická max. hodnota, ale nejsem si jistý jestli vůbec vyvíjeli adaptér, který by to byl schopen roznést do těla rakety. Já si myslím, že jsme někde na reálných +/- 20 tunách ...
BONG (Blue Origin New Glenn) by neměl mít problém s adaptérem (počítám že je to by design), který by roznesl plné naložení do struktury rakety. U Falconu Heavy je sice 63,8 tun teoretická max. hodnota, ale nejsem si jistý jestli vůbec vyvíjeli adaptér, který by to byl schopen roznést do těla rakety. Já si myslím, že jsme někde na reálných +/- 20 tunách ...
Re: New Glenn : Blue Ring
Eric Berger, uvádí možnou příčinu SCRUBu, zamrzlé odvětrávací vedení
navíc pak ještě selhání nejméně jednoho záložního zdroje energie, ty slouží pro zásobování prvního stupně el. energií po vypnutí motorů, např. pro vysunutí přistávacích nohou.
navíc pak ještě selhání nejméně jednoho záložního zdroje energie, ty slouží pro zásobování prvního stupně el. energií po vypnutí motorů, např. pro vysunutí přistávacích nohou.
Naposledy upravil(a) Tjov dne 13.1.2025 12:39, celkem upraveno 2 x.
Re: New Glenn : Blue Ring
Toto takto pravděpodobně nelze srovnávat (max reusable NG x expendable FH), viz mé srovnání na této stránce uprostřed:Hawk píše: 13.1.2025 11:43New Glenn ma nizsi nosnost nez Falcon Heavy, na GTO dokonce jen polovicni.Tjov píše: 13.1.2025 9:23 Stejně mají můj obdiv, jít od létajícího suborbitálního hopsadla rovnou do skoro SuperHeavy třídy (chybí 5 tun), bez jediného dosažení orbity a zcela vážně plánovat přistání prvního stupně![]()
New Glenn
LEO 45,000 kg
GTO 13,600 kg
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Glenn
Falcon Heavy
LEO 63,800 kg
GTO 26,700 kg
https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
https://forum.kosmonautix.cz/viewtopic. ... 7&start=20
NG je už nyní dle expendable charakteristik kategorie superheavy.
FH má při max znovupoužitelnosti na LEO nosnost něco kolem 30 tun. NG zase nemáme data pro expendable verzi, jen odhad: "Ještě doplním, že FH má v expendable režimu nosnost na LEO 63,8 tun, NG by měl mít v tomto nosnost na LEO kolem 100 tun (pouze výpočet, není oficiální údaj a nevíme zda by současná verze NG vydržela strukturální namáhání takovým nákladem a taky to musí vydržet adaptér)"
Naposledy upravil(a) todtv dne 13.1.2025 12:30, celkem upraveno 1 x.
Re: New Glenn : Blue Ring
NET 16.1.2025 bude další pokus o start, okno se otevírá 7:00 a trvá 3 hodiny
Re: New Glenn : Blue Ring
Amo, posunuli to kvoli pocasiu na najneskorsi mozny termin v ramci aktualneho povoleniaTjov píše: 14.1.2025 10:29 NET 16.1.2025 bude další pokus o start, okno se otevírá 7:00 a trvá 3 hodiny
- 16.1. koncia uzavierky / povolenia od FAA na start Blue Ring Pathfinder
- ak NG neodstartuje, budu musiet ziadat o nove povolenie, potom by nasledoval par dni odklad
Re: New Glenn : Blue Ring
Lietadlo WB-57F od NASA vcera cakalo na start NG

Re: New Glenn : Blue Ring
New Glenn ma nizsi nosnost nez Falcon Heavy, na GTO dokonce jen polovicni.
New Glenn
LEO 45,000 kg
GTO 13,600 kg
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Glenn
Falcon Heavy
LEO 63,800 kg
GTO 26,700 kg
https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
Toto takto pravděpodobně nelze srovnávat (max reusable NG x expendable FH), viz mé srovnání na této stránce uprostřed:
https://forum.kosmonautix.cz/viewtopic. ... 7&start=20
NG je už nyní dle expendable charakteristik kategorie superheavy.
FH má při max znovupoužitelnosti na LEO nosnost něco kolem 30 tun. NG zase nemáme data pro expendable verzi, jen odhad: "Ještě doplním, že FH má v expendable režimu nosnost na LEO 63,8 tun, NG by měl mít v tomto nosnost na LEO kolem 100 tun (pouze výpočet, není oficiální údaj a nevíme zda by současná verze NG vydržela strukturální namáhání takovým nákladem a taky to musí vydržet adaptér)"
Výpočet nosnosti v expendable režime nosného systému NG na úrovni 100t sa mi zdá hodne prestrelený. V prvom rade určite by sa nemalo vychádzať z výpočtu pre FH, pretože ide koncepčne o veľmi rozdielne nosiče.
FH v stave plnom reusable má nosnosť cca 30t a v expendable 63,8t čo znamená že ak nezachraňuje stupne tak sa jeho nosnosť na LEO zvýši o 112%. Lenže je tam jedno veľké "ale". A to sa týka toho že FH či už v plnom alebo čiastočnom reusable režime, musí zabezpečiť, aby sa jeho bočné stupne vrátili na pevninu (odkiaľ štartovali), takže si ponechávajú značne viac paliva, ako stupne F9, ktoré pristávajú na plošine. Keby to tak nebolo a všetky stupne vrátane centrálneho by mohli pristávať na plošinách v oceáne v smere letu, tak by sa nosnosť v plnom reusable režime šplhala niekde cez 40t. Pôvodné odhady sú ešte vyššie (na úrovni blížiacej sa 50t). Ale z logického dôvodu reálnu hodnotu nepoznáme, pretože v takom režime FH nikdy neletela.
Oveľa presnejšie by bolo sa vo výpočtoch odraziť od čísiel klasickej rakety F9, keďže koncepčne sú s NG na tom rovnako, tzn jeden prvý stupeň a jeden druhý stupeň. U F9 je rozdiel na LEO 17,5t (reusable s pristátím na plošine), 22,8t (expendable) teda nárast nosnosti na úrovni +13%.
Keď vezmeme do úvahy že NG má vzhľadom na použité palivo výhodnejšie výkonové parametre (isp/špecifický impulz), mierne dlhšiu dobu horenia prvého stupňa a fakt že parametre môžu byť v základe trošku podhodnotené s väčšími rezervami, tak by sme mohli teoreticky predpokladať, že v expendable režime by navýšenie nosnosti na LEO mohlo byť na úrovni cca +30%, teda na úrovni blížiacej sa 60t.
Nosnosť 100t na LEO by totiž znamenala navýšenie nosnosti oproti reusable o 120%. Čo sa mi zdá nemožné. Ale samozrejme môžem sa mýliť.