Crew Dragon
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1608
- Reputace: 1920
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Crew Dragon
Elon / SX dávali videa z havárií většinou až se značným odstupem.
Tenhle incident je navíc bude stát velké zpoždění, takže z toho není nikdo nadšený..
a oficiální video bych brzo nečekal
Tenhle incident je navíc bude stát velké zpoždění, takže z toho není nikdo nadšený..
a oficiální video bych brzo nečekal
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: Crew Dragon
V rámci tiskovky před zítřejším startem přišla řeč i na anomálii Crew Dragonu.
Podařilo se nasbírat velké množství dat, ale je brzy na spekulace o příčině. Podle všeho k anomálii došlo při aktivaci motorů SuperDraco. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by chyba byla v samotných motorech.
Zdroj
Podařilo se nasbírat velké množství dat, ale je brzy na spekulace o příčině. Podle všeho k anomálii došlo při aktivaci motorů SuperDraco. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by chyba byla v samotných motorech.
Zdroj
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10930
- Reputace: 10545
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Crew Dragon
- anomálie během aktivace SD nastala cca 0,5 s před jejich zážehemDugi píše:Podle všeho k anomálii došlo při aktivaci motorů SuperDraco. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by chyba byla v samotných motorech.
- SD byly v minulosti během testování podrobeny cca 600 zážehům
- COPV s palivem v době před zážehem nebyly tlakovány, naopak tlak v nich byl mírně snižován
Z mého pohledu na základě těchto informací by to zatím mohlo vypadat na závadu ve ventilech a rozvodech mezi COPV tlakovacího He a nádržemi paliva, nebo problém ventilů mezi nádržemi paliva a motory SuperDraco. Někde se něco (ne)otevřelo v pravou chvíli, když mělo. Uvidíme.
Další info v Hansových odpovědích během dnešní tiskovky.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Crew Dragon
Téhle formulaci nějak nerozumímPospíšil píše: - COPV s palivem v době před zážehem nebyly tlakovány, naopak tlak v nich byl mírně snižován
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Crew Dragon
Takto to logiku opravdu nemá.milantos píše:Téhle formulaci nějak nerozumímPospíšil píše: - COPV s palivem v době před zážehem nebyly tlakovány, naopak tlak v nich byl mírně snižován
Hans totiž vyloženě nezmiňoval "COPV s palivem".
Vzhledem k tomu že dotaz směřoval na roli COPV při aktivaci tlakovacího systému SuperDraco, tak měl pravděpodobně na mysli COPV tlakovacího Helia.
Tj. v podstatě sdělil, že při tlakování systému, tlak z COPV ve skutečnosti uniká. COPV jsou samozřejmě natlakované Heliem už dlouho předtím.
Co je ale před zážehem nutné natlakovat budou právě nádrže s hypergolickými pohonnými látkami.
Např. vlivem chybné funkce tlakového regulátoru by k takové anomálii asi mohlo dojít.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10930
- Reputace: 10545
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Crew Dragon
Proč by to nemělo mít logiku? Ty máš nějaké podrobné informace o konstrukci palivového systému CD a nebo o přesném průběhu testu? Pokud ano, proč se s námi o ně nepodělíš?Raul píše:Takto to logiku opravdu nemá.milantos píše:Téhle formulaci nějak nerozumímPospíšil píše: - COPV s palivem v době před zážehem nebyly tlakovány, naopak tlak v nich byl mírně snižován
CD má COPV nádrže jak pro He tak pro palivo. Pokud šlo o simulovaný test abortu, předpokládám, že loď byla oddělena od vnějších zdrojů provozních látek = COPV s heliem i palivem nebylyv inkriminované době odnikud doplňovány.
Podle mě při ostrém vzletu nejsou nádrže s palivem v pohotovostním stavu nějak extrémně natlakovány kvůli redukci jejich dlouhodobého namáhání. Pod tlakem jsou hlavně nádrže helia. Ty by měly být konstruovány na nejvyšší tlaky v celém palivovém systému. V okamžiku abortu se v rychlém sledu na maximum otvírají ventily COPV helia a tlakovací medium proudí do nádrží s palivem. O pár milisekund později se otevírají ventily COPV paliva a to je hnáno do spalovacích komor SD, kde dojde k zážehu.
Ten zmíněný pokles tlaku v COPV před anomálií si vysvětluji tak, že palivo je ještě před abortem vpouštěno do vedení a tím mírně poklesne tlak v COPV paliva. To je celé.
Hansův popis na tiskovce nebyl úplně jednoznačný a dá se pochopit více způsoby.
Btw, Raule, moc bych ocenil, pokud by ses mohl trochu méně zabývat neustálými opravami informací z mých příspěvků a trochu více vkládat vlastní příspěvky s novými informacemi. Na jiných fórech jsi toho schopen, třeba tvoje SpaceX mapy jsou skvělé a určitě by to šlo i tady. Zatím mám bohužel pocit, že se na kosmonautixu bavíš velmi často sledováním toho co napíše Pospíšil a pokud najdeš libovolnou nepřesnost, ihned přispěcháš se suchou korekcí.
Nikdy jsem netvrdil, že co napíšu je vždycky na 100% pravda, kvalita většinou závisí na dostupném času pro přípravu příspěvku, ale trochu mě otravuje mít za sebou neustále něčí stín, který číhá až šlápnu vedle a hned mě pokaždé klepne přes prsty. Trochu mi to připomíná uživatele Jima na NSF, který má jako insider velmi mnoho přesných informací z americké kosmonautiky, ale sdílí je takovým způsobem (That's wrong!), že tím už hodně lidí otrávil.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Crew Dragon
Moc mě nedává logiku to, že nádrže, když nejsou tlakovány, tak z nich lze ten tlak vypustit. Zrovna tak mi nedává smysl, že by si pouštěli hydrazin do potrubí/motoru před tím, než má dojít k zážehu. Že tam bude nějaká sekvence otvírání ventilů v řádu milisekund chápu, ale k výbuchu mělo dojít 0,5s před startem motorů. To se při reálném abortu v tu dobu nemá nic díl, ta reakce má být rychlejší.
P.S. tu reakci na uživatele Raul jste si opravdu mohl odpustit.
P.S. tu reakci na uživatele Raul jste si opravdu mohl odpustit.
Re: Crew Dragon
Hydrazinove nadrze (mimo jine) jsou balonove, musi fungovat bez zrychleni a v jakekoliv pozici. Tlakuje se prostor mezi tlakovou nadobou nadrze a vnitrnim palivovym vakem. A tenhle tlak lze samozrejem snizit i zvysit.milantos píše:Moc mě nedává logiku to, že nádrže, když nejsou tlakovány, tak z nich lze ten tlak vypustit. Zrovna tak mi nedává smysl, že by si pouštěli hydrazin do potrubí/motoru před tím, než má dojít k zážehu. Že tam bude nějaká sekvence otvírání ventilů v řádu milisekund chápu, ale k výbuchu mělo dojít 0,5s před startem motorů. To se při reálném abortu v tu dobu nemá nic díl, ta reakce má být rychlejší.
P.S. tu reakci na uživatele Raul jste si opravdu mohl odpustit.
0,5s pred zazehem tak nejak odpovida tlakovani palivovove nadrze. Jak je soustava ventilu tlakovani a odvetravani zapojena netusim, ale umim si predstavit nekolik scenaru jak to cele znicit...
Jo a predpokladam, ze v dobe predpokladaneho pouziti jsou nadrze natlakovane, coz je pripad startu a pripadneho abortu. Pak se tlak vypusti, dokud neni SD zase potreba...
Re: Crew Dragon
V případě skutečného abortu nemáte k dispozici 0,5s , takže bych tento scénář nepředpokládal ani u testu.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10930
- Reputace: 10545
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Crew Dragon
Psal jsem, že v pohotovostním režimu před abortem nejsou "extrémně tlakovány", ne že v nich není vůbec žádný tlak.milantos píše:Moc mě nedává logiku to, že nádrže, když nejsou tlakovány, tak z nich lze ten tlak vypustit.
COPV paliva je v plném stavu vyplněná dejme tomu z 95% palivem a z 5% tlakovacím plynem, odděleny od sebe membránou. Tlak toho plynu je během pohotovosti dejme tomu na 20-30% abort tlaku. Když COPV paliva otevřeš, aby proudilo do potrubí a zastavilo se na posledním ventilu nebo regulátoru před spalovací komorou, objem paliva v COPV trochu klesne, tlakovací plyn zaujme větší objem a mírně klesne i jeho tlak. Tak jsem si vysvětlil Hansův popis.
Ve chvíli abort signálu se pouští helium plným průtokem do COPV paliva, kde naroste tlak skokově na maximum.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong