Stránka 13 z 15

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu

Napsal: 29.2.2020 13:27
od jirka4000
Z videozáznamu je vidět, že se SN1 trhala podle svarů. Také všechny předchozí pokusy měly obdobný průběh. Jestli to byl svar, nebo místní napětí v materiálu způsoběné postupem svařování, nebo snižená pevnost v důsledku rekrystalizace nám asi nikdo neřekne.

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu

Napsal: 29.2.2020 13:38
od Samo
jirka4000, Popisky LOF mali ako som spomínal inde dosť možno len kvôli blbej kruhovitosti a "vrásneniu" to je zdá sa vyrišené čo potvrdil aj Musk (to s Fronius) inak aj to vedeli opraviť (a aj opravili) a taký zvar očividne nepovolil. Zvar nejde posúdiť ako je homogénny podľa oka, môže byť aj z 10 kratších zvarových úsekov a nemusí byť spojitý no napriek tomu bude kvalitný. Defektoskopiu robia na vertikálnych zvaroch prstencov a rovnako aj na tých horizontálnych tupých zvaroch podzostáv, kde sa nerobí nejaká podrobnejšia je len u prekladaných zvarov no tam je to riešné redundanciou (manuálny zvar je takmer vždy horší ako vyladený automat). Skôr povolí hocičo iné ako dvojitý zvar, to by museli byť vážne veľmi pokazené zvary jožkom ferkom z vidlákova 40 ročnou zváračkou a trasúcimi sa rukami (berte to s nadsázkou). Potom páve tam kde to im to povolilo sa nevie či vôbec a ako to kontrolujú. SN2 sa zvára, sú o tom fotky pozri vlákno SN2... Problém sú spomínané prepážky, áno ideálna nádrž (kde stena pokračuje priamo na dýnko) povolí vždy pozdĺž osi, toto ideálna nádž nie je a rovnako nebola ani strela Atlas kde boli podľa tohto dokumentu NASA
rovnako slabým miestom prepážky/dýnka resp. prechod prepážky na válcovú časť. Sily pôsobia v smere od osi von a rozpínajú trup čím je namáhaný práve ten a ten istý jeden zvar. Ako vieme ten zvar povolil presne štvrtýkrát ak rátame aj špičku už piaty! Idú na hranicu a vedia čo robia (pozvárali to za mesiac). A práve prepážky k trupu zvárajú ľudia, automat tam moc nepochodí, dosť vysoká členitosť (prepážky sú z plátov a prstence kruh, zvar takmer nikdy ak nedosiahnu dostatočnú presnosť nebude zdanlivo dokonalý), jediné riešenie sa zdá že je na danú úlohu skúsený zvárač (alebo hi-tech senzorický AI robot). Aktuálne tam mohlo byť také slabé miesto ktoré prehliadli, výron LN2 nastal ešte pred samotným mechanickým výbuchom, teda buď unikal tlak a snažili sa ho znížiť otvorením ventilov alebo to bol začiatok deštrukcie tak či tak. S rekryštalizáciou sa ráta pri hocijakom zváranom materiáli, takmer vždy ten zvar bude v jeho okolí slabší ako materinský materiál (samotný zvar môže byť pevnejší) a už tým duplom že ide o za studena valcovanú oceľ, zvarom pokazíš de facto tie vlastnosti ktoré si nadobudol válcovaním o istej miery. Neverím že sú hlúpi a nemajú práve na to technológov, toto tvrdiť či len naznačovať je čisté šialenstvo. Na ľudí ktorý majú know-how sa s istotou obracajú, spomínaný Fronius, ta narážka je nemiestna. Taková skúška héliom, no tá by mohla dopadnúť dobre, teraz to bolo plné kvapalného dusíku teda nezanedbateľne vyššie namáhanie práve ne dno ktoré povolilo nebol tam len tlak média, ale prepážka držala plus jeho váhu cez stovky t, plne natankovaná starship má mať 1200t.
Tano, pravdepodobne zvar ako píšem, tá časť je problematická a povolilo to v mieste zvaru.

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu

Napsal: 29.2.2020 13:46
od jirka4000
Díky, Samo, za odkaz na dokument NASA. Rád si ho prostuduji.

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu

Napsal: 29.2.2020 13:55
od Pospíšil
Jedna z posledních fotek SN1. Byl to pěkný “vodojem”. :)


Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu

Napsal: 29.2.2020 14:55
od jakubv
a tady jsou ranní fotky z místa testu
https://twitter.com/SpacePadreIsle/stat ... 9572579328

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu

Napsal: 29.2.2020 15:19
od todtv
jirka4000 píše:Snad si nechají poradit od Froniuse, až pochopí o jaký problém se jedná. :)
Tak když už je Fronius špičkou u svářeček a svařování, tak by se kvalita měla zvýšit. Váha LN2 tlačila na spodní nádrž, která je sama o sobě taky natlakovaná, spodní přepážka tak dostává pěkně naložíno, resp. její spoje.

- Stavba z uhlíkových komponentů je hodně drahá a je potřebný silnější tepelný štít.
- Stavba z nerezu je levná, ale musí se umět svářet, jinak to stále praská.
Tak si vyberte.

Optimisticky posouvám svůj odhad prvního skoku až u exempláře SN3-4 na prosinec 2020. Nepočítám tento "skok". Počítám skok díky pohonu Raptorem. :lol: Je potřeba doladit svařování. Počítám v to i to, že dle včerejších detailů jsou svary na komponentech pro SN2 jak lepené rukou různě křivolaké, tedy SN2 opět nemusí vyhovět.

Jestli to zase praská u spoje vrchlíku/dna s pláštěm, tak aby tam fakt nemuseli dodělávat pomocná opláštění pásem kolem svaru z vniřku + z vnějšku podpůrné jako úzké trojúhelníky např co 10-50 cm, ale ty by se tam, vzhledem k tvaru - velmi úzký prostor, špatně dovařovaly. Taky by to zvýšilo hmotnost. nebo v místě napojení na plášť předem udělat širší místa a teprve ta svařit. Svar by tak neměl např. max 4 - 6 mm šířku, ale nap. 12 mm, včetně materiálu v okolí - taky min 12 mm. Toto by bylo jen u napojení vrchlíků/dna.

Mimochodem včera jsem chtěl remcat proč to nepřikurtovali, že kdyby jim to prdlo, tak jim to díky velikosti může spadnou na nádrže za bermou. Resp. přikurtovat tak, aby to odletělo od nádrží a buněk (V/J). :o
Plusem je, že to snad testovací podstavec použitelně vydržel.

Kdo to všechno za nás sepíše a pošlem jim to? :lol:

Mimochodem, kdyby se toto nyní stalo při testech i Boeingu, tak by moc remcání nemohlo od normálních lidí být. Už jen díky tomu, že nyní všichni vidí jak to praská SpaceX, která tak zvyká lidi na tento způsob vývoje. Taky je ekonomicky lepší, že nejsou otevřená akciovka, by neustále museli upozorňovat velmi čato s čím počítat apod., aby "uklidnili" veřejné akcionáře.

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu

Napsal: 29.2.2020 17:34
od Pospíšil
Místo činu ve vyšším rozlišení.








Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu

Napsal: 29.2.2020 21:30
od jakubv
btw, jeden Saturn V na testovacím standu taky rupnul
https://twitter.com/IanPineapple/status ... 9446548482

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu

Napsal: 29.2.2020 22:25
od mochr91
pěkná hromada šrotu. Není někde zmínka pri jakem zatizeni to prasklo? mam dojem ze pri prvnim testovani to prasklo az byly hodne za hranici puvodniho tlaku

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu

Napsal: 29.2.2020 22:43
od Samo
Teraz som dočítal verejnú časť NSF a búrlivú diskusiu k aktuálnemu testu/nehode. A narazil som na zaujímavé postrehy, spomínate si na COPV s nápisom CNG, only? Podľa videa boli, aspoň tak sa to zdá, namrznuté no sú pritom podľa štítkov testované na 20 stupňov celzia. Tak isto v tom mieste začínala explózia asi 50 sekunda videa Čo ak iniciátorom výbuchu bola vadná COPV alebo niečo okolo ? Či ako som spomínal bola nesprávne použitá/nevedeli čo robili, (tomu neverím) jedine ak by tam bola kaskáda zlyhaní, kvapalný dusík sa dostal do COPV a pri tlaku spôsobila zlyhanie.

Ďalej je očividné že dusíkom zámerne testovali len nádrž LOX a taký test sa nedá spraviť bez nádrže LCH4 v štýle bopper tak spravili celú zostavu (spoločná prepážka ktorú by bez tlaku hore vytlačilo) a ak by prešla testom, čo pravdepodobne predpokladali (Elonov tweet o Raptore/och) tak by to dokončili a začali testy s Raptorom. Zároveň tým cibria paralelne výrobné postupy, ak by stále len testovali nádže zvyšok ako umiestnenie káblov, uchytov, COPV, elektroniky, pneumatiky a podobne by museli testovať neskôr. Ako včera Musk spomínal na AFAS starlink ladia a upravujú paralelne s rozbehom produkcie sériových exemplárov, to isté sa deje aj pri Raptore a teraz je dosť pravdepodobné že rovnaký prístup zvolili aj pri Starship.

Možno ma tu zase niekto nazve militantným fandom spacex a že som nekritický a bla bla bla bla... No myslím prečo o tom nediskutovať? Môj názor je že sú to k aktuálnej situácii relevantné veci sú o tom dôkazy ktoré o tom nasvedčujú. Vidíte tam to čo ja? Na NSF to zapadlo medzi tou búrlivou diskusiou vyvolanou prevažne pár horlivými SpaceX kritikmi a určite nechcem až to tak dopadne aj tu, prosím nech sa tu argumentuje vecne. Na toto posledné OT neregaujte prosím stačí ak si to přečítate.