Stránka 12 z 15
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Napsal: 29.2.2020 11:44
od jirka4000
Pokud se člověk podívá na sváry na Starship v detailu, tak prostě svářet tak, aby to byl jednolitý, homogenní svár bez defektů, prostě lidi od SpaceX neumí. Potvrzují to i četná označení problematických míst na svárech, která by se na raketě, která se staví co nejlehčí a nejspolehlivější být v žádném případě neměla. A srovnávat Starship s Falconem nejde, je to úplně jiná technologie a materiál. Nerez se chová úplně jinak než slitiny hliníku nebo hořčíku. A pokud již začali svařovat SN2 tak, jak to dělali dosud, což Musk naznačil, dopadne podobně.
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Napsal: 29.2.2020 11:56
od laik
Svar, prosím pěkně. Svár je něco jiného.
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Napsal: 29.2.2020 12:00
od jirka4000
Díky za fundovanou připomínku. Příště si dám pozor.

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Napsal: 29.2.2020 12:02
od MaG
Každopádně se mi z reakcí nezá, že byste to vnímali jako nějaký problém. Mám pocit, že stát se to Boeingu, tak řeknete, že bude muset postavit další SN1, resp. že SN2 nepoletí. Takže uvidíme, zda se trefí a u SN2 se jim svary podaří lépe.
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Napsal: 29.2.2020 12:17
od Pospíšil
MaG píše: Mám pocit, že stát se to Boeingu, tak ....
... tak se o tom nedozvíme.

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Napsal: 29.2.2020 12:20
od Dugi
Jde o to, že tohle jsou pořád jen prototypy, u kterých se s nějakou chybou, či selháním počítá. Je to teprve časná vývojová fáze. Nedá se to srovnávat s ostrým nepilotovaným testem kosmické lodi, která měla podle původního plánu už za pár měsíců letět poprvé s lidmi. V tom je ten zásadní rozdíl.
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Napsal: 29.2.2020 12:28
od jirka4000
Nejde je o to, že jednostranný svár tak, jak ho dělají vytvoří napětí, které sníží možné namáhání spoje, ale nerez, je složený s řady prvků, počínaje uhlíkem a konče chromem. Při zahřátí během svařování materiál rekrystalizuje v závislosti na časovém průběhu teplotních změn. A tím se vytváří nehomogenita materiálu a nekontrolované mechanicko-fyzikální vlastnosti. Důsledek je možná vidět na osudu SN1.
S ohledem na délku svarů na SN1 bych předpokládal, že nejdřív provedou kontrolu, zda jsou svary v pořádku tlakovou zkouškou a třeba héliovým detektorem. To se určitě nestalo, protože jinak by nestihli tlakovou zkoušku LN tak rychle.
Prostě i metoda pokus/omyl by měla mít své meze a nezačínat od nuly, ale od dosažené úrovně znalostí v daném oboru.
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Napsal: 29.2.2020 12:36
od Pospíšil
jirka4000 píše:S ohledem na délku svarů na SN1 bych předpokládal, že nejdřív provedou kontrolu, zda jsou svary v pořádku tlakovou zkouškou a třeba héliovým detektorem. To se určitě nestalo, protože jinak by nestihli tlakovou zkoušku LN tak rychle.Prostě i metoda pokus/omyl by měla mít své meze a nezačínat od nuly, ale od dosažené úrovně znalostí v daném oboru.
Měl bys jim to napsat, jsou to asi bezradní amatéři, co potřebují poradit.

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Napsal: 29.2.2020 12:42
od jirka4000
Snad si nechají poradit od Froniuse, až pochopí o jaký problém se jedná.

Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Napsal: 29.2.2020 13:17
od Tano
Zatím přece ještě vůbec nevíme jestli to byla chyba nějakého svaru ..... . Nebo už víme?