Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10836
- Reputace: 10291
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
Hm, tak jako školní simulace pohybu kapalin v téměř holé nádrži je to dobrý, až na to, že to moc neodpovídá vnitřní stavbě Superheavy boosteru.
SpX konstruktéři nejsou až takový nýmandi, aby "zapomněli" udělat opatření proti přesouvání kapalin při otočce po oddělení stupňů.
I SH booster má totož své header tanky / vnitřní malé nádrže, podobně jako Starship, které udržují pohonné látky k dispozici pro motory i během divočejších manévrů.
Spodní palivový header tank má tvar válce, průměr cca 3-4 m, výška cca 5-6 m, který je usazen na dně spodní metanové nádrže.
Jako LOX header tank slouží downcommer - roura, přivádějící LOX z horní nádrže dolů k motorům. Průměr cca 1-1,5 m, délka cca 25-30 m.
Moc fotek těchto částí SH není k dispozici. Později je sem možná doplním.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1024
- Reputace: 339
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
Súhlas...
Problém Superheavy pri horúcom oddelení je možno i v tom, že "doteraz" konštruktéri pri horúcom oddelení riešili vždy len zrýchlenia horných stupňov. Čo sa pritom deje v "dolných" stupňoch sa nikdy nejak neriešilo, pokiaľ to neohrozovalo let horných stupňov...
Majú...Pospíšil píše: ↑28.11.2023 9:20 SpX konstruktéři nejsou až takový nýmandi, aby "zapomněli" udělat opatření proti přesouvání kapalin při otočce po oddělení stupňů.
I SH booster má totož své header tanky / vnitřní malé nádrže, podobně jako Starship, které udržují pohonné látky k dispozici pro motory i během divočejších manévrů.
Otázka potom znie: do akých zrýchlení sú header tanky schopné zabezpečiť neprerušenú dodávku paliva a okysličovadla a pre aký objem/po akú dobu.
Pretože pri zápornom zrýchlení nepomôžu ani header tanky, pokiaľ sú bez vnútorného pružného vaku a zabezpečenia "bezbublinového stavu" - výkonné čerpadlo si pri príliš malom plniacom/vstupnom tlaku dokáže vyrobiť svoju "bublinu" pre svoje zavzdušnenie aj samo.
IMHO konštrukčné úpravy asi príliš nepomôžu - vedú k rastu zložitosti a váhy systému. Skôr sa zmení "taktika" rozdelenia stupňov, časový harmonogram manévrov a práce motorov. Ten súčasný je na môj vkus príliš "uponáhľaný", Superheavy sa začínal otáčať príliš skoro a príliš agresívne.
Je mi samozrejme jasné, že je potrebné dostať Superheavy čo najrýchlejšie z prúdu spalín Starship a motory Starship čo najrýchlejšie vytiahnuť na plný výkon aby sa zmenšili straty rýchlosti...
Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10836
- Reputace: 10291
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
Nějaké fotky jsem dohledal. Je to z května 2022, kdy se toho ještě hodně odehrávalo pod širým nebem. Teď, po postavení nových přízemních i výškových hal už těch rozestavěných konstrukcí venku moc neuvidíme.
Spodní header tank
Downcomer
Spodní header tank
Downcomer
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
Mirku, ja jsem to pochopil jako ofiko simulaci SpaceXPospíšil píše: ↑28.11.2023 9:20Hm, tak jako školní simulace pohybu kapalin v téměř holé nádrži je to dobrý, až na to, že to moc neodpovídá vnitřní stavbě Superheavy boosteru.
SpX konstruktéři nejsou až takový nýmandi, aby "zapomněli" udělat opatření proti přesouvání kapalin při otočce po oddělení stupňů.
I SH booster má totož své header tanky / vnitřní malé nádrže, podobně jako Starship, které udržují pohonné látky k dispozici pro motory i během divočejších manévrů.
Spodní palivový header tank má tvar válce, průměr cca 3-4 m, výška cca 5-6 m, který je usazen na dně spodní metanové nádrže.
Jako LOX header tank slouží downcommer - roura, přivádějící LOX z horní nádrže dolů k motorům. Průměr cca 1-1,5 m, délka cca 25-30 m.
Moc fotek těchto částí SH není k dispozici. Později je sem možná doplním.
pri burn back zážehu ještě nejedou na malé nádrže, ale na palivo z velkých a to je patrně důvod, proč to dělají v kuse a hned, aby tam nebyl prostoj bez tahu s beztíži v nádrži
jen to fouknuti od Starship jim do toho přidalo impuls a bylo to moc rychlé
podle mě to softwarově upraví, aby to nebylo tak prudké
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
ps zda se, ze dalsi test chteji v lednu
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
Nádherný sestřih, a X už umí Airplay takže konečně jsem si to vychutnal na pořádném stereu
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
Kathy Lueders včera v Brownsville uvedla k IFT-2, že jak první tak i druhý stupeň byl zničen zásahem FTS .
edit: špatně jsem to pochopil , dříve jsem uvedl pravý opak - nicméně tady self-destructing myslí jako FTSThe Nov. 18 flight likewise ended with the booster and Starship self-destructing
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10836
- Reputace: 10291
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
Z Elonova all hands meetingu pro zaměstnance Starbase 11.1.2024 :
- pokud by byl v S25 nějaký náklad, je velmi pravděpodobné, že by dosáhla cílové orbitální rychlosti a splnila plánovaný úkol
- místo nákladu ale bylo v nádrži nadbytečné množství LOX, které se ke konci motorické fáze letu začalo vypouštět, což způsobilo požár, explozi a destrukci S25
https://youtu.be/r8GZ0H0xSFo?si=qUJedFnbDSJLi1D3
- pokud by byl v S25 nějaký náklad, je velmi pravděpodobné, že by dosáhla cílové orbitální rychlosti a splnila plánovaný úkol
- místo nákladu ale bylo v nádrži nadbytečné množství LOX, které se ke konci motorické fáze letu začalo vypouštět, což způsobilo požár, explozi a destrukci S25
https://youtu.be/r8GZ0H0xSFo?si=qUJedFnbDSJLi1D3
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
To je krásný závěr vyšetřování RUD S25tky , odpálili jsme ji sami naším skvělým nápadem vynést trochu kyslíku nahoru
pak chápu tu jistotu ohledně OFT-3
pak chápu tu jistotu ohledně OFT-3
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)
Takže jsme ve fázi, kdy na orbitu zdá se zvladnou doletět
až vyladí přistání, zrodí se nová éra.
až vyladí přistání, zrodí se nová éra.