Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Název mluví za vše
Sajri
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 381
Reputace: 569
Bydliště: Ondřejov
Registrován: 21.3.2017 14:40
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Sajri »

Mimochodem, pokud to tedy chcete vyjádřovat v poměru [peníze]/[jejich efektivní využití], kde jste např. sám jako příklad efektivního využití zmínil množství dovezených vzorků, tak v případě ruského lunárního modulu je to:
množství dovezených vzorků = 0
počet lidí dopravených na povrch Měsíce = 0
získání prvenství v dopravě člověka na povrch Měsíce = 0
následné pokračování programu = 0 (těžko mohl pokračovat, když vlastně skoro nezačal)

Ať si za [jejich efektivní využití] v případě ruského LM dosadíte prakticky cokoliv, vždycky dostanete poměr [nějaký objem peněz] / 0, což je poměr velice nepříznivý, neboli obrovské proplýtvání.
Uživatelský avatar
Adhara
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 150
Reputace: 26
Bydliště: Kremnica, Slovensko
Registrován: 14.2.2015 18:24
Kontaktovat uživatele:
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adhara »

pbibr píše: 6.5.2021 10:07
Někdy na podzim 2018 jsem si položil otázku "kolik vlastně bylo navrženo, postaveno a letěno raketoplánů (okřídlených těles)". Začal jsem stahovat z internetu (volně dostupných informací) a výsledkem bylo cca 2000 stran textu, stovky obrázků a cca 1 Gbitů (cca 120 článků,knih,reportů) podkladovvých dokumentů.
Po provedení překladů (díky google.translator) z angličtiny, ruštiny, němčiny, francouzštiny, španělštiny a slovenštiny (zvládán první dva a poslední jazyk) a textové úpravě jsem svou práci ukončil ve formě 12-ti Knih o celkovém počtu stran 1640. Každá kniha nepřesahuje 20 Mbitů (i to je dost), vzhledem k množství obrázků. Mám připraveny pro zpracování dalších 200 stran textu, proto na titulní straně je uvedeno Díl x-12+.

A teď to nejdůležitější. Všechny Knihy jsem uložil na web Uložto.cz pod jménem P_BIBR nebo Okřídlená kosmická tělesa.
Texty jsou v doc. formě pro lepší použití čtenářů.

Ďakujem za obrovské množstvo materiálu, ktoré ste dali k dispozícii nám, čo neovládame jazyky (iba český, pasívne). Prečítala som si úvod a úryvky z vašich kníh a mám sa na čo tešiť.

Neuvažovali ste, že by ste to spracovali na vlastnú knihu/knihy a vydali? Ja viem, že je to cesta tŕnistá a nedocenená (sama píšem a vydávam), ale môže mať dopad aj na čitateľov, ktorí o tomto fóre ani netušia. Aj ja sem zablúdim len sporadicky.
pbibr
Vesmírný nováček
Vesmírný nováček
Příspěvky: 6
Reputace: 32
Registrován: 6.5.2021 9:02
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od pbibr »

Vážení čtenáři
Podařilo se mi dokončit avizovaný Ruský lunární modul a jeho historii.
Umístil jsem soubor opět na web uložto.cz pod názvem BIBR_PETR-ruský lunární modul.

I když jsem psal, že ztrácím tah na branku, přece nyní začínám práci na téma "Kosmické stanice". Při stažení prvotních informací, jsem zjistil, že jejich počet přesáhne 50-60 kusů.
Z tohoto důvodu předpokládám dokončení práce cca 5/6 2023.

S pozdravem

Bíbr
Uživatelský avatar
Saturn1234
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1374
Reputace: 765
Bydliště: Praha
Registrován: 13.4.2020 11:19
Kontaktovat uživatele:
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Saturn1234 »

Skvělá práce, jen tak dál :palec nahoru:. Kosmické stanice jsou perfektní téma, doufám, že je doděláš. :go:
lift off we have a lift off
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Dobrý den všem,
dovoluji si přidat krátký článek. Nejde sice o stroj, který by se dostával za hranice atmosféry, ale byl takovým předchůdcem např. Buranu.
Věřím, že Vás to zaujme.

Burya
Po ukončení 2.světové války každý doufal, že další konflikt už nebude. Opak byl pravdou a ihned navázala válka výstižně nazvaná Studená. Strach obou stran z toho, co může mít za zbraň jedna nebo druhá strana vedl k velkému tlaku na zbrojení a vývoj nových technologií. Díky technologii nalezené v poraženém Německu a uvědomění, jak daleko vlastně Němci byli, bylo jasné že do popředí se budou dostávat raketové technologie. Projekt, o kterém se zde bude psát je z dílny SSSR.

Prioritní otázka byla, jak dopravit bojové hlavice na území protivníka. V zásadě zde byly dva způsoby v dopravení bojové hlavice, a to pomocí balistické rakety nebo střely s plochou dráhou letu. Obě tyto problematiky měla na starost konstrukční kancelář OKB-1 S.Koroljova, který ovšem měl plné ruce práce s vývojem R5 a R7 a nezbýval tak čas a kapacita. Proto výnosem rady ministrů z 20.května 1954 byl projekt střely s plochou dráhou letu předán konstrukční kanceláři OKB-301 pod vedením S.A.Lavočkina, kde se úkolu ujal S.Čerňakov jako hlavní konstruktér. Samotná myšlenka řízené střely pochází od budoucího předsedy Akademie věd SSSR Mstislava Keldyše, který se stal i vědeckým vedoucím tohoto projektu nazvaném Burya (Буря) - v překladu Bouřka. Konstrukčně se jednalo o sestavu okřídlené střely válcovitého tvaru s delta křídlem a dvěma urychlovacími postranními bloky. Samotná střela byla poháněna náporovým motorem, zatímco postranní bloky poháněly raketové motory. Tato dvoustupňová raketa po startu pomocí urychlovacích bloků z odpalovací rampy stoupala po dané trajektorii a zrychlovala pro dosažení pracovní rychlosti spuštění náporového motoru. Postranní urychlovací bloky byli odhozeny ve výšce 17 500 m a samotná střela poháněná náporovým motorem letěla pomocí automatického astronavigačního řídícího systému při konstantní rychlosti M=3,1-3,2 s doletem 8000Km. Před samotným přiblížením musela střela provést manévr, který měl pomoct překonat protileteckou obranu nepřítele, spočívající ve stoupání do výšky 25km a následném přechodu do střemhlavého letu ve kterém byla odhozena hlavice v kuželu. Podle výpočtů byla pravděpodobná odchylka od cíle do 10 km. Letové zkoušky začaly 1.září 1957 na polygonu Kapustin Jar odpalem z mobilní železniční plošiny, který ovšem nedopadl úspěšně a po pár vteřinách došlo k pádu a explozi. Příčinou bylo předčasné resetování kormidel. Další pokusné starty nepřesahovaly dobu letu minuty a půl a až pátý pokus dosáhl pracovní rychlosti pro náporový motor a oddělení postranních bloků. Úspěšnost však nadále nebyla vysoká a v konečném výsledku z toho vzešla bilance 6 úspěšných letů a 16 neúspěchů. Při těchto letech došlo i k rekordům při překonání hranice rychlosti letu M=3 což v SSSR do té doby nepřekonal žádný stroj.

Burya ovšem nebyl jen projekt pro zasažení protivníka na jeho území. Byl to projekt, na kterém se vlastně sovětský průmysl učil v použití materiálů a jejich zpracování, které do té doby nedosahovalo potřebné kvality. Dalo by se říct, že to byl předchůdce pozdějšího raketoplánu Buran či projektu Zvezda.

Obrázek
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Burya pod lupou

V předešlém povídání jsme se seznámili s projektem okřídlené dvoustupňové střely s plochou dráhou letu. Dnes se podíváme více do hloubky tohoto stroje a co přinesl sovětskému průmyslu.

Mluvili jsme o jakémsi učení sovětského průmyslu v materiálovém použití pro vysokorychlostní použití a v tomto případě se konkrétně bavíme o titanu. Titan byl naprosto novým materiálem pro stavbu raket v SSSR a bylo jasné, že bez jeho použití se konstruktéři neobejdou v konstrukcích vysokorychlostních strojů pro dlouhodobé lety. Právě při práci na projektu Burya vyvinul S.A.Lavočkin jako první v SSSR technologii mechanického zpracování, a především svařování titanu. Není bez zajímavosti, že mnohé nové technologie byly zaváděny souběžně s vývojem La-350 Burya, jak znělo celé označení projektu. Samotná koncepce dvoustupňové střely byla myšlenkou S.Koroljova, která se zachovala i po přesunu do OKB-301. Po přezkoumání celého návrhu i s TTD zákazníkem, kterým byla samozřejmě armáda, byl v srpnu roku 1955 dokončen předběžný návrh ve kterém došlo ke zvýšení hmotnosti bojové hlavice z 2,1t na 2,35t. Při použití takovéto bojové střely ve dvoustupňové konfiguraci s požadavkem na dolet 8000 km je nezbytné mít dostatek paliva, a to nejen pro raketové motory, ale i náporový motor. Postranní stupně s raketovými motory měli své vlastní nádrže, které nesly kyselinu dusičnou jako okysličovadlo a amin jako palivo, po dosažení výšky 17 500 m došlo k odhození tohoto prvního stupně. Druhý stupeň byla samotná střela poháněná náporovým motorem pracujícím na kerosin, který jak se později ukázalo má mnohem vyšší spotřebu, s nádržemi prstencového tvaru podél vzduchového kanálu. Pro představu o hmotnostním rozložení střely uvedu pár čísel: Jmenovitá zásoba paliva 71 % celkové hmotnosti, střela samotná 22 % a bojová hlavice 7 %. Jak bylo zmíněno, střela měla dva typy pohonu, pro každý stupeň jeden typ, u postranních bloků se původně jednalo o čtyřkomorový raketový motor S2.1100, později nahrazený verzí S2.1150, s tahem 65 tun, z konstrukční kanceláře A.M.Isajeva. U střely samotné byl použit náporový motor RD-012, který byl v průběhu zkoušek nahrazen modernějším typem Rd-012U u kterého došlo ke zkrácení spalovací komory a úpravě jejího tvaru, aby bylo dosaženo požadavku na rozšíření výškového rozsahu pro start a účinnosti s tahem 7,75 tuny. Samotný náporový motor projevil velkou výdrž a spolehlivost v testech kdy běžel 6 hodin. Pro navigaci a řízení střely sloužily astronavigační a inerciální systémy. Inerciální systém řídil pomocí základny gyroskopů a akcelerometrů, obdobných těm z balistických raket, postranní stupně i střelu samotnou, přičemž astronavigační měl sloužit k zavádění korekcí do inerciálního systému, který se mohl po delší době letu odchylovat z kurzu. Pro ochranu senzorů astronavigačního systému na povrchu Burye proti tepelnému namáhání bylo použito křemenné sklo odolné vysokým teplotám a celý úsek řízení byl v chlazeném prostoru ve střední části trupu-horní nástavba s tvarem kabiny. Burya procházela systémem letových zkoušek s různými výsledky a nikdy nedosáhla požadovaného doletu 8000 km, nejlepší dolet byl 6000 km. Rozhodně se nedá říct, že by projekt byl neúspěch, už jen ke znalostem a dovednostem získaných během vývoje a letových zkoušek tak i z hlediska technologie výroby u materiálů do té doby nepoužívaných. Testy se uskutečňovaly nejen z polygonu Kapustin Jar, ale i z prostoru Vladimirovka, severně od Kaspického moře. Pro zajímavost z tohoto období měl prý zástupce S.A.Lavočkina, L.Zaks pronést že se konstruktérům dostal do ruky americký časopis ve kterém byla prezentována mapa SSSR s vyznačenými body vzletů a dopadů společně s letovými dráhami domácích střel dlouhého doletu! Byly tam všechny rakety, kromě Burye. Burye létaly dálkové lety směrem na Kamčatku a po posledním letu bylo rozhodnuto o přípravě pro sériovou výrobu, která však nikdy nenastala. Důvodem nerealizace byla paradoxně raketa R-7 z OKB-1, která se původně projektu vzdala ve prospěch,, semjorky´´, a raketa R-16 M.Jangela. I přes vlastnost překonat jakoukoliv protivzdušnou obranu té doby s relativně jednoduchou konstrukcí to nestačilo a vedení SSSR se rozhodlo držet pouze flotilu balistických raket. Jednou z možností je i prostě to, že balistická raketa dokázala zasáhnout cíl do hodiny letu, zatímco Burya až nejméně za dvě hodiny. Konstruktér Semjon Lavočkin se ještě snažil oponovat a prokázat, že má smysl zůstat u konceptu okřídlené střely, proto navrhoval použít La-350 jako bezpilotní prostředek foto průzkumu. Práce na této myšlence začaly, ale vládní nařízení z 5.května 1960 jasně ukončilo další práce. Sám konstruktér Semjon Lavočkin zemřel v červnu téhož roku.

Obrázek
Obrázek
https://www.youtube.com/watch?v=CN_nY2WoNws[/youtube]
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Uživatelský avatar
Evžen111
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1493
Reputace: 249
Bydliště: Hlásnice
Registrován: 5.7.2015 11:14
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Evžen111 »

Díky za spoustu parádních a pro mne nových informací :palec nahoru:
E
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Dobrý večer. Moc děkuji, byl jsem lehce nervózní zda to zaujme :P . Připravuji další, ale tentokrát z protistrany
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3881
Reputace: 3041
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od petrsida »

Trup připomíná Su 7 či 9, jen bez aplikace pravidla ploch, křídlo zas Mig 21 či Su 9, může být?
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Ano, mohlo by být. Přeci jen Su-7 je stejné časové období jako Burya. Pro mě osobně má přední část nádech Migu 21 MF.
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young

Odpovědět

Zpět na „Volná diskuse“