Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Název mluví za vše
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 3259
Reputace: 4014
Registrován: 9.1.2013 16:26
Kontaktovat uživatele:
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Vaclavik »

Adan píše: 31.1.2023 14:06 Proto výnosem rady ministrů z 20.května 1954 byl projekt střely s plochou dráhou letu předán konstrukční kanceláři OKB-301 pod vedením S.A.Lavočkina, kde se úkolu ujal S.Čerňakov jako hlavní konstruktér.
Projekt vývoje střely s plochou dráhou letu nebyl zadán pouze OKB-301, která na něm pracovala v rámci projektu LA-350 Burja, ale paralelně (konkurenčně) také OKB-23, kde na stejném úkolu pracovali pod označením M-40 Buran.

Obrázek
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Ano, celkově byli tři projekty. A u právě M-40 byly misto dvou, čtyři postranní boostery. Ještě to jsem doplním. Díky
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Asi dam dohromady ještě nějaké informace a zmíním ty další projekty. Moc díky za připomenutí.

Obrázek
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Pěkný den všem,
dovoluji si vložit další povídaní. Pěkné čtení.

M-40 Buran
Studená válka je v plném rozběhu, Američané mají své základny všude po světě a tím jsou v lepším pásmu dostřelu vůči protivníkovi než SSSR, který se musí spoléhat na prostředky dálného doletu s nosností pro jadernou či vodíkovou hlavici. Možná právě to vedlo vedení SSSR při vydávání výnosu rady ministrů z 20.května 1954 k udělení zadání vývoje mezikontinentální řízené střely nejen OKB-301, ale i OKB-23 a OKB-49. V konkurenčním prostředí je spíše zajištěno dosažení zajímavých výsledků v návaznosti na čas.

Vývojové práce na projektu,,40 Buran´´ mezikontinentální řízené střely byly zahájeny v dubnu 1953 a oficiálně potvrzeny již zmíněným výnosem z roku 1954. V konstrukční kanceláři OKB-23 vedené V.Mjasisčevem se úkolu ujal jako hlavní konstruktér G.N.Nazarov. V zadávacích podmínkách pro projekt střely byly již od začátku definovány jisté body, které celkem určily vývoj projektů u všech kanceláří, jako například využití náporového motoru u střely samotné, astronavigační systém spolu s inerciálním a v neposlední řadě aerodynamické pocházející z ústavu NII-1 zastupovaného Mstislavem Keldyšem. V počátku vývoje se uvažovalo o několika variantách, ale nakonec se dospělo k podobnému schématu jako u OKB-301, tedy okřídlené střely s delta křídlem s nadzvukovým profilem křídla o šípovitosti 70° a postranními bloky použité jako první stupeň a střelou jako druhý stupeň s výjimkou rozměrů, které byli podstatně větší. Zatímco konkurenční projekt Burya byl schopen nést bojovou hlavici o hmotnosti 2,35t tak Buran mohl nést 3,4t. Rozdíl byl i v bojové hlavici kdy Buran mohl nést i vodíkovou bombu. Samotná sestava byla rozdělena na čtyř blokový první stupeň označen jako M41 a samotnou střelu s náporovým motorem jako stupeň označenou jako M42. Pro pohon M41 sloužil motor RD-212, který byl v průběhu nahrazen typem RD-213, z dílny OKB-456 vedenou V.Gluškem spalující kerosin s kyselinou dusičnou. Pro pohon M42 sloužil náporový motor RD-018 z konstrukční kanceláře OKB-670 M.M.Bondarjuka, který dodal motor i pro La-350 Burya. Po vzletu stoupal nosič do výšky 18 200 m kde došlo k odhození postranních bloků a zážehu náporového motoru který pokračoval dál rychlostí 3,2M ve výšce 24-25km k cíli. Navigace probíhala inerciálního systému s korekcemi z astronavigačního systému. Konstruktér V.Mjasisčev dokonce uvažoval o verzi s instalovanou pilotní kabinou pro pilota, který by se v danou fázi letu katapultoval, aby mohl prozkoumat psychologii člověka během takto extrémních letů. Jak se zmiňuje v povídání o projektu Burya, i zde došlo díky vývoji tohoto stroje k výraznému posunu ve zpracovatelských technologiích materiálů a technologií výroby jako například válečkové a bodové svařování tenkostěnných raketových konstrukcí nebo vývoj mazadel pro funkci ve vysokých teplotách. V průběhu vývoje byly vytvořeny nové metody pro stanovení napěťově-deformačního stavu u delta křídel. To vše byl nesporný přínos pro sovětský průmysl, který i tak nezabránil ukončení programu před prvními zkušebními lety mnoha důvodů. Zatímco projekt Burya měl roku 1956 již pomalu dokončenou konstrukci a o rok později putoval na letové testy, tak u Buranu se dokončoval teprve návrh projektu. Aby toho nebylo málo tak roku 1957 se uskutečnil první úspěšný let rakety R-7 z OKB-1 a do karet nehrálo ani to, že Američané nedávno sami opustili od vývoje podobného stroje z projektu NAVAHO. Sama rada ministrů neviděla výhody v držení více podobných projektů, už vzhledem ke státnímu rozpočtu zatíženého vývojem R-7 a jinými důležitými projekty. Výnosem rady ministrů byl projekt M-40 Buran definitivně zrušen a na rozdíl od programu La-350 Burya neměl ani zastání u svého tvůrce V.Mjasisčeva, který plynule pokračoval v práci na vývoji strategického bombardéru M-50.

Tím se pomalu opouštělo od použití střel dalekého doletu a přecházelo se na ICBM. Z původních třech projektů rozdělených mezi konstrukční kanceláře OKB-49, OKB-301 a OKB-23, se letových zkoušek dočkal pouze projekt La-350 Burya. Ostatní byly zrušeny ještě před letovými zkouškami.

Obrázek
Obrázek
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Už jsem to jsem jednou dal, ale pro připomenutí M-40 Buran.

http://www.b14643.de/Spacerockets/Speci ... /index.htm
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Přikládám povídání o třetím projektu okřídlené střely.

P-100 Buřňák
Výnosem rady ministrů z 20.května 1954 se otevřely dvě cesty v dopravě bojových hlavic na území protivníka. Jedna cesta byla vývoj balistických raket a druhá vývoj řízené střely s dálným doletem. Dnes už víme, jaké řešení nakonec dostalo přednost a jaké projekty vznikaly po vydání výnosu. Popsali jsme si zde zásadní projekty v oblasti okřídlených řízených střel a nyní zbývá poslední z projektů.

Třetím z projektů je P-100 Buřňák z konstrukční kanceláře OKB-49 vedenou G.M.Berijevem, který předložil předběžný návrh na mezikontinentální střelu s 9.července 1957. Uspořádáním se jedná opět o dvoustupňovou okřídlenou střelu s prvním stupněm v podobě postranních bloků s raketovými motory a stupněm druhým využívající náporový motor. Práce na projektu začali v roce 1961, což je v porovnání s konkurenčními projekty La-350 a M-40 které v té době docházely do stavu zrušení zajímavé. Střela kromě již zmíněného konceptu měla být upravitelná v použití pro starty z pevných odpalovacích zařízení, letadel či hladinových plavidel. Kromě samotné dopravy bojové hlavice na území protivníka mohla střela sloužit jako foto průzkumný stroj u kterého přicházely v úvahu dvě varianty použití. První z nich spočívala v letu na maximální dolet, ale bez návratu zpět na území SSSR s použitím přenosu dat rádiovým kanálem. Druhá varianta byla let s návratem zpět na území SSSR kde by došlo k vystřelení fotografického materiálu a přistání na padáku. V prostoru vybavení měl být pro účely foto průzkumu instalován rádiově zpravodajský systém SRS-3 Ku6-3a a systém Plutonium. Jak jsme se dozvěděli z předešlých dílů, projekty byly postupně rušeny, a to samé potkalo i projekt P-100 Buřňák roku 1965, kdy zůstal bez realizace pouze v podobě návrhu projektu.

Obrázek

Přikládám stránku kde jsou i kreslené představy s odpalem např. ze sila.
http://militaryrussia.ru/blog/topic-405.html
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

Po delší době začínám další mini sérii.
Zde je takový úvod.

Navaho

Druhá světová válka urychlila vývoj mnoha nových technologií především ve prospěch armád v oblastech, které jednou budou hrát hlavní roli v novém soupeření. Průmysl v tom viděl také velikou příležitost, jak se dostat k zajímavým vládním zakázkám a brzy se začaly zkoušet létající stroje všech typů a uspořádání pro zcela nové použití. Zmínili jsme poválečný vývoj v SSSR před nástupem ICBM (Intercontinental Ballistic Missiles) a jejich převzetím primární pozice dopravy bojových hlavic. V SSSR ale nebyli jediní kdo v oblasti řízených střel dalekého doletu vyvíjeli.

Projekty mezikontinentálních řízených střel ICCM (Intercontinental Cruise Missiles) začaly v USA ihned po ukončení 2.světové války, kdy americké armádní letectvo považovalo balistické střely za technicky nepraktické. Tato myšlenka se nakonec ukázala být špatnou, protože postupným vývojem ICCM se objevovaly obtížnosti, spolu s překračováním nákladů, s technologií navádění a materiálů pro střely, které se staly Achillovými patami projektů, a tak se stalo, že balistické střely předběhly své předchůdce. Přesto by balistické střely nedošli tak daleko bez projektů jako jsou NATIV a NAVAHO, které se podobně jako Burya a Buran SSSR staly jakousi školou nových technologií pro průmysl. Požadavky na poválečný vývoj raket byly vydány utajovaným dokumentem v srpnu 1945 americkým armádním letectvem a už na podzim téhož roku bylo vyzváno 17 amerických výrobců, aby předložili své návrhy studií nové konstrukce. V té době čelil průmysl snižování počtu zaměstnanců, protože nebyla už nutná zvýšená zbrojní výroba zvýšená probíhající válkou. Mezi přihlášenými byla i firma North American Aviation, která se do té doby zabývala leteckou výrobou, ale kvůli zrušení objednávek na leteckou techniku musela hledat nový směr, aby nemusela masivně propouštět své zaměstnance. NAA neváhala a zainvestovala do vzniku vývojové laboratoře nových technologií od raketových pohonů až po naváděcí systémy. Vedoucím této pobočky se stal W.Bollay, který předtím působil v pobočce leteckého úřadu pro vývoj proudových motorů při námořnictvu. Bollay navrhoval využít kořistních raket V2 z Německa a pokračovat v dalším vývoji, kdy základem bylo složit jeden kus V2 poskytnutý vládou, a po úspěšném zvládnutí začít s překlápěním na americké normy a materiály. NAA zahájila raketový doslova na parkovišti, na kterém z počátku zkoušela svůj raketový motor Aerojet o tahu 4,5kN, kdy okolo jakéhosi stendu stály buldozery tvořící svými radlicemi ochrannou stěnu dokola zkušebny. Základem zkušeností se tedy, stejně jako na druhé straně světa, staly technologie z poraženého Německa na jejichž základě vznikaly už domácí projekty. Projekt, se kterým přišla NAA nesl název MX-770 (Material- Experimental No.770) v květnu 1946 známém jako NATIV (North American Test Instrument Vehicle) na který navazoval projekt NAVAHO.

pokračování příště...

Obrázek
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Uživatelský avatar
Adan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 115
Reputace: 244
Registrován: 27.1.2023 9:46
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Adan »

NATIV
Psát o programu NATIV americké společnosti North American Aviation není zcela jednoduché, protože počet zdrojů informací není moc velký a valná většina z nich se navzájem opakuje. Povídání tak nebude dlouhé stejně jako program samotný. Co se dá ovšem říct je to, že to byl testovací projekt zahrnující více studií, kde je vykreslen vývoj naváděcí techniky a první zkoušky s kořistní německou technologií.

Projekt MX-770 je vlastně celá rodina střel zahrnující ty prapůvodní kopie německých V2 až po přechod k vlastním projektům zahrnujících i střely ve dvoustupňovém uspořádání. NATIV byla úvodní konstrukce vycházející z V2. Po založení výzkumné laboratoře NAA byl jejím vedením pověřen W.Bollay, který intuitivně rozhodl zažádat americkou vládu o zapůjčení německých střel V2 získaných po válce v Německu. V duchu osvědčené metody rozeber-zdokumentuj-slož začaly první kroky v budoucím vývoji domácích aparátů značených jako MARK 1. Po úspěšné konverzi do amerického systému norem a materiálového použití začala výroba a testování značená jako fáze MARK 2. Roku 1947 si NAA pronajala pozemek pro testování motorů v západní části San Fernando Valley a vybudovala zde raketové centrum pro zkoušky svých zařízení. Při studiích německých motorů bylo rozhodnuto přistoupit k návrhu motoru vycházejícího z německého motoru z V2. Výhodou pro tento vývoj bylo, že konstruktéři mohli volně čerpat ze zkušeností a znalostí německých tvůrců samotné V2, kteří pracovali přímo pro vládu USA. NAA se dokonce podařilo najmout spolupracovníka Wernera von Brauna Dietra Huzela, který začal koordinovat práci s německým týmem. Pro úspěšné zvládnutí naváděných střel bylo krom motoru s dostatečným tahem a příznivou hmotností důležité i navádění, kde inženýři ze skupiny W.Bollayie vyvinuly tzv. KDIA (Kinetic Double Integrating Accelerometer) kombinující inerciální navigaci s měřením uletěné vzdálenosti což umožňovalo přesnější navigaci. První stroj, po NATIV, byla modifikovaná německá okřídlená střela A4, u které se ale zjistilo že je nestabilní při transsonických rychlostech vlivem uspořádání šípového křídla. Došlo k rekonstrukci designu, kdy nový stroj dostal zadní uspořádání křídel spolu s kachními plochami v přední části. Roku 1948 nařídilo US Air Force předělání celého designu MX-770 pro zvýšení doletu z původních 800 km nad 1600 km, což mělo údajně hlavně politické rozhodnutí z důvodu oddělení US Air Force od armády, kdy bylo dohodnuto, že armáda bude obsluhovat rakety a střely s doletem do 1600 km a letectvo nad tímto doletem. To vedlo k zásadnímu rozhodnutí, co se týče konstrukce střely, a to změnou uspořádání kdy se přidal i náporový motor z čehož vychází dvoustupňové uspořádání kdy první stupeň tvoří booster s raketovým pohonem pro rozběh na pracovní rychlost náporového motoru na stupni druhém. Tento design dostal označení XSSM-A-2. Nyní se vrátíme zpět k NATIV, který byl zkoušen na Hollomanově letecké základně v Novém Mexiku od 26.května 1947. NAA provedla celkem sedm zkušebních pokusů o odpal, některé zdroje uváděli i dvacet pokusů, ale je to spíš nepravděpodobné. Z těch to sedmi pokusů pouze čtyři opustili startovací rampu a z těchto čtyř NAA považoval jeden za úspěšný, dva za částečně úspěšné a jeden jako neúspěch. Samo US Air Force nevidělo ve výsledcích NATIV žádný použitelný výsledek a roku 1949 ukončilo NATIV, jako část z projektu MX-770. Co však u malé rakety NATIV šlo považovat za úspěch, byla telemetrie dat, klíčová pro další vývoj. Program NATIV upadl celkem v zapomnění v průběhu let, doba byla rychlá ve vývoji a informací k programu se také nedochovalo mnoho i vlivem ambicióznějších projektů.

pokračování příště

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Adan dne 27.2.2023 11:01, celkem upraveno 1 x.
Jedno z nejsprostějších slov je - Nejde to !
John W. Young
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1019
Reputace: 336
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Okřídlená kosmická tělesa a raketoplány

Příspěvek od Alchymista »

Navaho patrí do serie okrídlených striel, do ktorej patria ponorkové strely
SSM-N-8 Regulus https://en.wikipedia.org/wiki/SSM-N-8_Regulus
MGM-1 Matador https://en.wikipedia.org/wiki/MGM-1_Matador
následne
MGM-13 Mace https://en.wikipedia.org/wiki/MGM-13_Mace

pozemný
SM-62 Snark https://en.wikipedia.org/wiki/SM-62_Snark

protilietadlová okrídlená strela - aerodynamickú a ideovú príbuznosť s Navaho len ťažko zaprie
Boeing CIM-10 BOMARC https://en.wikipedia.org/wiki/CIM-10_Bomarc

Následníkom Navaho sa stala letecká strela
North American Aviation AGM-28A/B Hound Dog (B-77, GAM-77) https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-28_Hound_Dog
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...

Odpovědět

Zpět na „Volná diskuse“