Plány, vize projekty
Napsal: 8.9.2011 8:32
Pojmenoval jsem toto vlákno tradičně, aby zde bylo možno psát vše, co nesouvisí s hlavními tématy JAXA.
LNG flight engine čili raketový motor na kapalný zemní plyn vyvíjí tým pod vedením Takao Munenagy. Nejedná se o žádnou revoluci v oboru, ale spíše o jinou konfiguraci, vhodnější pro pohon sond a družic.
Motor spaluje kapalný kyslík a kapalný zemní plyn. Zemní plyn je sice méně účinnější než tradiční paliva jako kapalný vodík a kerosin, zato je však levnější, bezpečnější a hlavně nepotřebuje tak objemné nádrže. To je právě jeho předností. Z denní praxe víme, že zemní plyn oproti vodíku není problém udržet v kapalném stavu při relativně vysoké teplotě a nízkém tlaku. Navíc se nevypařuje jako vodík, ani ho není potřeba neustále upouštět. Tím je tento pohon daleko vhodnější pro dlouhodobější mise jako jsou družice, meziplanetární sondy a do budoucna i transportní lodě na trase Země-Měsíc nebo i dál, které by se mohly dotankovávat na oběžné dráze. Dokonce by mohl sloužit i jako znovupoužitelný první stupeň raket.
Těžko říci, kdy se dočkáme jeho prvního ostrého nasazení. První žážehové testy byly provedeny už v roce 2009. Od té doby se motor neustále optimalizuje. Jeho nynější podobu vidíte na obrázku.
Dlužno dodat, že motory na LNG zkouší vyvinout i další kosmické agentury.
celý článek zde, zdroj: JAXA
LNG flight engine čili raketový motor na kapalný zemní plyn vyvíjí tým pod vedením Takao Munenagy. Nejedná se o žádnou revoluci v oboru, ale spíše o jinou konfiguraci, vhodnější pro pohon sond a družic.
Motor spaluje kapalný kyslík a kapalný zemní plyn. Zemní plyn je sice méně účinnější než tradiční paliva jako kapalný vodík a kerosin, zato je však levnější, bezpečnější a hlavně nepotřebuje tak objemné nádrže. To je právě jeho předností. Z denní praxe víme, že zemní plyn oproti vodíku není problém udržet v kapalném stavu při relativně vysoké teplotě a nízkém tlaku. Navíc se nevypařuje jako vodík, ani ho není potřeba neustále upouštět. Tím je tento pohon daleko vhodnější pro dlouhodobější mise jako jsou družice, meziplanetární sondy a do budoucna i transportní lodě na trase Země-Měsíc nebo i dál, které by se mohly dotankovávat na oběžné dráze. Dokonce by mohl sloužit i jako znovupoužitelný první stupeň raket.
Těžko říci, kdy se dočkáme jeho prvního ostrého nasazení. První žážehové testy byly provedeny už v roce 2009. Od té doby se motor neustále optimalizuje. Jeho nynější podobu vidíte na obrázku.
Dlužno dodat, že motory na LNG zkouší vyvinout i další kosmické agentury.
celý článek zde, zdroj: JAXA