Starship/BFS
Re: Starship/BFS
Z uvedeného mám ale pocit, že nech Karel myslel akúkoľvek fázu letu, odpoveď je vždy "ne, nevíme" , tak možno nebolo nutné to upresňovanie
Re: Starship/BFS
Trochu odbočím z tématu přistání na Zemi. Co přistání cca 50 m vysokého SS na nerovném povrchu Měsíce. Už při při přistávání v programu Apollo byly problémy. A to LM nebyl moc vysoký. Moc si nedokážu představit jakým způsobem by se vybíralo místo přistání. Tedy pokud by tam někdo nevybetonoval přistávací plochu. Myslím že návrat lidí na Měsíc pomocí SpaceX nebude ještě mnoho let možný. Proto se velmi divím nad přístupem NASA. Ale asi jde o peníze-jako vždy.
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1023
- Reputace: 338
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Starship/BFS
Rozdiel proti Apollo môže byť i zásadný.
Apollo proste nohy rozložilo a napevno uzamklo - pohyb bol možný len v rozsahu amortizátorov. Neexistoval zrejme žiadny systém "horizontovania" lunárneho modulu alebo regulácie dlžky pristávacích nôh počas pristátia a po pristátí, a už vôbec nie v koordinácii s pracujúcim motorom.
Rusi chceli tento problém riešiť núteným pritlačením nôh k terénu pomocou raketových motorov a schopnosťou návratovej kabíny odštartovať i zo značnej naklonenej základne
Naopak mesačný Starship, práve kvôli veľkej výške a relatívne veľmi úzkej základni nôh, musí mať "vrodenú" schopnosť aktívne udržovať vertikálnu polohu zmenou dĺžky pristávacích nôh.
Bude ho potrebovať i kvôli ďalšiemu problému - merné zaťaženie povrchu pod pristávacími nohami bude významne väčšie ako u všetkých doterajších lunárnych pristávacích aparátov, a tak isto zaťažená plocha povrchu bude významne väčšia.
S ohľadom na "podivné" sypné vlastnosti regolitu môže dôjsť pod pristávacími nohami k rýchlych zmenám pevnosti a únosnosti povrchu a objemu materiálu pod nohou a v jej okolí, na ktoré musí byť stabilizačný systém schopný okamžite (a správne) zareagovať či už zmenou dĺžky nôh, alebo i za pomoci stabilizačných a manévrovacích raketových motorov.
Apollo proste nohy rozložilo a napevno uzamklo - pohyb bol možný len v rozsahu amortizátorov. Neexistoval zrejme žiadny systém "horizontovania" lunárneho modulu alebo regulácie dlžky pristávacích nôh počas pristátia a po pristátí, a už vôbec nie v koordinácii s pracujúcim motorom.
Rusi chceli tento problém riešiť núteným pritlačením nôh k terénu pomocou raketových motorov a schopnosťou návratovej kabíny odštartovať i zo značnej naklonenej základne
Naopak mesačný Starship, práve kvôli veľkej výške a relatívne veľmi úzkej základni nôh, musí mať "vrodenú" schopnosť aktívne udržovať vertikálnu polohu zmenou dĺžky pristávacích nôh.
Bude ho potrebovať i kvôli ďalšiemu problému - merné zaťaženie povrchu pod pristávacími nohami bude významne väčšie ako u všetkých doterajších lunárnych pristávacích aparátov, a tak isto zaťažená plocha povrchu bude významne väčšia.
S ohľadom na "podivné" sypné vlastnosti regolitu môže dôjsť pod pristávacími nohami k rýchlych zmenám pevnosti a únosnosti povrchu a objemu materiálu pod nohou a v jej okolí, na ktoré musí byť stabilizačný systém schopný okamžite (a správne) zareagovať či už zmenou dĺžky nôh, alebo i za pomoci stabilizačných a manévrovacích raketových motorov.
Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship/BFS
SpaceX založena, cíle představeny.
Pochybovači: Nejde, nesmysl, nějaký zbohatlý soukromník nemůže postavit vlastní kosmickou raketu!
Falcon 1 třikrát selhal.
Pochybovači: Vidíte, my to říkali, to umí jen velké korporace a vládní agentury.
Falcon 1 při 4. startu úspěšně vynesl náklad na LEO.
Pochybovači: ticho
… a přišlo mnoho dalších milníků a scénář byl vždycky stejný.
Falcon 9 + Cargo Dragon … Motorické přistání a znovupoužití prvního stupně … Crew Dragon na ISS … Falcon Heavy …
A dnes je to tu znovu to stejné, zas a znova, pochybovači budou vždy pochybovat, že to SpaceX nezvládne, že si kladou nesmyslně ambiciózní cíle a ta SpaceX s 10 000 talentovanými zaměstnanci a šéfem co se nebojí riskovat (!) jim zase musí dokázat, že to jde a že to umí.
A až to dokážou, pochybovači budou co? Opět zticha.
Kdo, řekněte mi kdo jiný dokáže v dnesní době za 4 roky od 2019 do 2023 takový vývoj? A navíc během corona-pandemie!
BO? LM? NG? Boeing? ULA? Kdo?!
Pochybovači: Nejde, nesmysl, nějaký zbohatlý soukromník nemůže postavit vlastní kosmickou raketu!
Falcon 1 třikrát selhal.
Pochybovači: Vidíte, my to říkali, to umí jen velké korporace a vládní agentury.
Falcon 1 při 4. startu úspěšně vynesl náklad na LEO.
Pochybovači: ticho
… a přišlo mnoho dalších milníků a scénář byl vždycky stejný.
Falcon 9 + Cargo Dragon … Motorické přistání a znovupoužití prvního stupně … Crew Dragon na ISS … Falcon Heavy …
A dnes je to tu znovu to stejné, zas a znova, pochybovači budou vždy pochybovat, že to SpaceX nezvládne, že si kladou nesmyslně ambiciózní cíle a ta SpaceX s 10 000 talentovanými zaměstnanci a šéfem co se nebojí riskovat (!) jim zase musí dokázat, že to jde a že to umí.
A až to dokážou, pochybovači budou co? Opět zticha.
Kdo, řekněte mi kdo jiný dokáže v dnesní době za 4 roky od 2019 do 2023 takový vývoj? A navíc během corona-pandemie!
BO? LM? NG? Boeing? ULA? Kdo?!
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Starship/BFS
No jo, tí pochybovači..
Pospíšil píše: ↑23.12.2018 0:06 Ne, to ne, snad nemyslí tím plechovým poutačem, posazeným na betonové zídce, ten technický prototyp, se kterým hodlají dělat ty první skoky, že ne?
Na ty skoky si určitě staví někde jinde ještě něco jiného, něco fakt normálního, co má kryo-nádrže, raketové motory a podobné věcičky...
Pospíšil píše: ↑23.12.2018 9:16Vím, ale grasshopper měl bytelnou konstrukci, trochu neohrabanou a rozhodně ne space-rated, ale pro svůj účel zcela adekvátní.petrsida píše:První grashopper taky nebyl Falcon
A teď si rozklikni tento obrázek na full-res a sám si řekni, jestli tahle trubičková konstrukce typu reklamní poutač může vydržet aspoň jeden vzlet a přistání, nebo se rozpadne už při startupu 1 Raptoru ještě na zemi.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship/BFS
Tak určitě.
Ten “plechový poutač” byl skutečně jen plechový poutač, nepřetlakovaná maketa horní poloviny Starhopperu, která vydržela přesně 1 den, než ji rozfoukal vítr.
V tomto případě nešlo o pochybovačství, ale o údiv nad tím, co to tam proboha staví za šméčko.
Moje podezření/tušení se později potvrdilo, spodní, bytelná a přetlakovaná polovina Starhopperu se stavěla jinde a na místo ji dovezli později.
Ten “plechový poutač” byl skutečně jen plechový poutač, nepřetlakovaná maketa horní poloviny Starhopperu, která vydržela přesně 1 den, než ji rozfoukal vítr.
V tomto případě nešlo o pochybovačství, ale o údiv nad tím, co to tam proboha staví za šméčko.
Moje podezření/tušení se později potvrdilo, spodní, bytelná a přetlakovaná polovina Starhopperu se stavěla jinde a na místo ji dovezli později.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship/BFS
Při prvním testovacím letu SHS B7/S24 byl aktivně použit AFTS (Automated Flight Termination System) na obou stupních ve 4. minutě letu, jelikož B7 ztratil schopnost vektorování tahu 13 středových Raptorů, zároveň bylo několik motorů nefunkčních a celý nosič tak v pomalých saltech začal klesal zpět k zemi. Z poletového rozboru vyplynulo, že AFTS na nastalou situaci zareagoval poměrně brzo, nicméně trvalo cca 40 sekund, než došlo k celkové destrukci a desintegraci obou stupňů.
SpX u dalších kusů Super heavy boosteru i lodi Starship přidá další kusy explozivních náloží a pravděpodobně také v určitých místech ztenčí stěnu odvodového pláště, aby destrukce pomocí AFTS probíhala napříště rychleji i ve větších výškách, kde jsou destruktivní aerodynamické síly menší. Tato změna si zřejmě také vynutí recertifikaci AFTS pro tento nosič.
Scott Manley k tématu FTS nedávno vydal toto video:
SpX u dalších kusů Super heavy boosteru i lodi Starship přidá další kusy explozivních náloží a pravděpodobně také v určitých místech ztenčí stěnu odvodového pláště, aby destrukce pomocí AFTS probíhala napříště rychleji i ve větších výškách, kde jsou destruktivní aerodynamické síly menší. Tato změna si zřejmě také vynutí recertifikaci AFTS pro tento nosič.
Scott Manley k tématu FTS nedávno vydal toto video:
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Starship/BFS
k tomu je treba sebekriticky podotknout, ze hopik byl opravdu ten vodojem na betonove zídce z prvniho odkazu, ta špička pak byla jenom pro fotky....Pospíšil píše: ↑28.4.2023 7:05 Tak určitě.
Ten “plechový poutač” byl skutečně jen plechový poutač, nepřetlakovaná maketa horní poloviny Starhopperu, která vydržela přesně 1 den, než ji rozfoukal vítr.
V tomto případě nešlo o pochybovačství, ale o údiv nad tím, co to tam proboha staví za šméčko.
Moje podezření/tušení se později potvrdilo, spodní, bytelná a přetlakovaná polovina Starhopperu se stavěla jinde a na místo ji dovezli později.
jinak ale zrovna z Mirka dělat skeptika, pánové, to nemáte jiny lepší způsob, jak se ztrapňovat?
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Starship/BFS
postavili ji moc bytelnouPospíšil píše: ↑1.5.2023 9:16 Při prvním testovacím letu SHS B7/S24 byl aktivně použit AFTS (Automated Flight Termination System) na obou stupních ve 4. minutě letu, jelikož B7 ztratil schopnost vektorování tahu 13 středových Raptorů, zároveň bylo několik motorů nefunkčních a celý nosič tak v pomalých saltech začal klesal zpět k zemi. Z poletového rozboru vyplynulo, že AFTS na nastalou situaci zareagoval poměrně brzo, nicméně trvalo cca 40 sekund, než došlo k celkové destrukci a desintegraci obou stupňů.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship/BFS
Aktuální stav (14.5.2023) rozestavěnosti SH a SS v BC Starbase.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong