Dream Chaser
Re: Dream Chaser
A co ta ližina vpředu, proč by nebylo lepší normání kolečko??
"Prorok je ten, kdo vidí daleko dopředu, ale zároveň vidí všechno kolem sebe, protože budoucnost zčíná dnes" - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Re: Dream Chaser
Ta lyže je pro mne taky trochu nepochopitelná, ale zřejmě je o proto, že je to jednodušší. Oni se s tím kolem nepotřebují rozjíždět, chtějí jen zastavit. A na to lyže poslouží dostatečně.
Re: Dream Chaser
To jsem si taky říkal, ale taky si řikám, že kolo je upně jiný princip a na té lyžině bude vznikat mnohonásobně větší tření, než na nějakém kole. Asi hádám, že to bude možná i dražší, protože to musí být z materiálu, co to tření o rampu přežije.
Ale je to taky zajímavý způsob a jestli se to osvědčí tak .
Ale je to taky zajímavý způsob a jestli se to osvědčí tak .
"Prorok je ten, kdo vidí daleko dopředu, ale zároveň vidí všechno kolem sebe, protože budoucnost zčíná dnes" - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Re: Dream Chaser
Lyze se osvedcily uz na X-15, ten Mig105-11 ze ktereho vychazi Dream Chaser mel dokonce jen lyze. Ta usetrena vaha a jednodussi/spolehlivejsi/ konstrukce za to zrejme stoji.
Re: Dream Chaser
Pozor! Ta lyže není žádná novinka. Na lyžích přistával i X-15. Ten je měl dokonce místo hlavního podvozku, příďový pak byl kolový. Matně si vybavuju, že s ohledem na parametry letu/přistání byly lyže bezpečnější než kola. Teď to ale nemám po ruce. Stejné důvody budou nejspíš platit i pro Dream Chaser.
-
- Znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 958
- Reputace: 3
- Bydliště: Sušice
- Registrován: 7.10.2011 10:25
Re: Dream Chaser
Ono vyrobit kolečko, hlavně pneumatiku, která vydrží poněkud nešetrné zacházení během přistání taky není jen tak. Co já vím, tak u podobných aplikací bývá velký problém odstředivá síla, která může pneumatiku roztrhat, když k tomu přidáme jednorázové zahřátí třením než se srovná rychlost otáčení s pohybem povrchu pod kolem a proti STS miniaturní rozměry, ani bych se nedivil kdyby za použití moderních materiálů byla ližina jednodušší řešení.
Pro zajímavost, u rekordních automobilů bylo jedno z možných řešení maximální ztenčení pneumatiky. Ano ztenčení, odstředivá síla totiž narůstá s druhou mocninou rychlosti a hmotnosti, zatímco pevnost materiálu se mění pouze lineárně s namáhaným průřezem. S rychlostí se nedá nic dělat (zvlášť u rekordního automobilu ), ale snížením hmotnosti lze dosáhnout bodu kdy materiál sám sebe udrží pohromadě. Lze očekávat, že to bylo na úkor životnosti, ale každá sranda něco stojí.
Pro zajímavost, u rekordních automobilů bylo jedno z možných řešení maximální ztenčení pneumatiky. Ano ztenčení, odstředivá síla totiž narůstá s druhou mocninou rychlosti a hmotnosti, zatímco pevnost materiálu se mění pouze lineárně s namáhaným průřezem. S rychlostí se nedá nic dělat (zvlášť u rekordního automobilu ), ale snížením hmotnosti lze dosáhnout bodu kdy materiál sám sebe udrží pohromadě. Lze očekávat, že to bylo na úkor životnosti, ale každá sranda něco stojí.
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Dream Chaser
No ablativní systém odvodu tepla ani nejde s ničím jiným kombinovat, než s vícevrstvou kompozicí kdy vrchní vrstva tzv. fenolová pryskyřice začně při určité teplotě se tavit a dosáhne pyrolýzy-tedy uhelnatět a plyny unikající do okolí odvádí teplo z tepelného štítu. Technicky řečeno se jedná o ablativní děj.
Samozřejmě že tyto syntetické pryskyřice jsou vyztuženy buď uhlíkovými nebo křemennými vlákny....toto je v současné době nejefektivnější a nejlevnější způsob ochrany a hlavně nejbezpečnější, protože homogenita štítu byla při tavení pryskyřice-pyrolýzy absolutně neporušitelná.
Jedinou nevýhodou byla výměna celého štítu, protože se tepelný štít opotřebovával.
Proto i Dream Chaser bude tento systém používat, akorát můžou použít jiný kompozit-efektivnější,lehčí, ale tímpádem i dražší!
U raketoplánů se používaly systémy teplo vyzařující, tzn. systém skladby destiček na místech, kde bylo potřeba raketoplán nejvíce chránit....tam se používali tzv. kysličníky jako: ZrO2, keramický materiál (třeba karbidu křemíku) nebo grafit. Teplota při vstupu do atmosféry se pohybovala od 400°C až po nosové části a hran křídel do 1.400°C.
Tento systém je velmi komplikovaný, extrémně drahý a taky bohužel jak víme z minulosti i nebezpečný
Takže dle mého soudu je jasné co se bude používat, ale nevíme skladbu kompozitního ablativního systému, to jsem totiž nevěděl....tam je totiž velký prostor co se použije a jak se bude vyměňovat!
Samozřejmě že tyto syntetické pryskyřice jsou vyztuženy buď uhlíkovými nebo křemennými vlákny....toto je v současné době nejefektivnější a nejlevnější způsob ochrany a hlavně nejbezpečnější, protože homogenita štítu byla při tavení pryskyřice-pyrolýzy absolutně neporušitelná.
Jedinou nevýhodou byla výměna celého štítu, protože se tepelný štít opotřebovával.
Proto i Dream Chaser bude tento systém používat, akorát můžou použít jiný kompozit-efektivnější,lehčí, ale tímpádem i dražší!
U raketoplánů se používaly systémy teplo vyzařující, tzn. systém skladby destiček na místech, kde bylo potřeba raketoplán nejvíce chránit....tam se používali tzv. kysličníky jako: ZrO2, keramický materiál (třeba karbidu křemíku) nebo grafit. Teplota při vstupu do atmosféry se pohybovala od 400°C až po nosové části a hran křídel do 1.400°C.
Tento systém je velmi komplikovaný, extrémně drahý a taky bohužel jak víme z minulosti i nebezpečný
Takže dle mého soudu je jasné co se bude používat, ale nevíme skladbu kompozitního ablativního systému, to jsem totiž nevěděl....tam je totiž velký prostor co se použije a jak se bude vyměňovat!
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Dream Chaser
K té lyžině, vůbec to není nová záležitost, používal ji už za války raketový Me 163
podle toho, co si o tom pamatuju šlo jednak o váhu a prostor a také o to, že se přistávalo při mnohem větších rychlostech, než normálně, takže pneumatiky by musely vydržet mnohonásobně větší zatížení, v té době prostě takové nebyly a i podvozek by musel být neúměrně robustní, Me 163 měl jednu lyžinu pod trupem
lyžina je prostě lehčí, jednodušší a nemůže selhat
V příadě Dream Chaseru to vidím tak, že jde jednak o hmotnost a jednak o bezpečnost, prasknutí příďového kola ve vysoké rychlosti, na jakou se bude přistávat, by totiž zcela takřka najisto znamenalo ztrátu stroje (prasklá pneumatika vede k asymetrickému tahu, takže stroj začne nekontrolovatelně zatáčet, v kombinaci s vysokou rychlostí je to vražedná záležitost, vyjetí z dráhy je to nejmenší, co by hrozilo, spíš by stroj šel do kotrmelců)
když se vhodně udělá výklopný mechanismus (tak aby se v případě poruchy hydrauliky mohla vyklopit vlastní vahou), pak je to systém, který takřka nemůže selhat
a taky bud jednodušší konstrukce štítu
podle toho, co si o tom pamatuju šlo jednak o váhu a prostor a také o to, že se přistávalo při mnohem větších rychlostech, než normálně, takže pneumatiky by musely vydržet mnohonásobně větší zatížení, v té době prostě takové nebyly a i podvozek by musel být neúměrně robustní, Me 163 měl jednu lyžinu pod trupem
lyžina je prostě lehčí, jednodušší a nemůže selhat
V příadě Dream Chaseru to vidím tak, že jde jednak o hmotnost a jednak o bezpečnost, prasknutí příďového kola ve vysoké rychlosti, na jakou se bude přistávat, by totiž zcela takřka najisto znamenalo ztrátu stroje (prasklá pneumatika vede k asymetrickému tahu, takže stroj začne nekontrolovatelně zatáčet, v kombinaci s vysokou rychlostí je to vražedná záležitost, vyjetí z dráhy je to nejmenší, co by hrozilo, spíš by stroj šel do kotrmelců)
když se vhodně udělá výklopný mechanismus (tak aby se v případě poruchy hydrauliky mohla vyklopit vlastní vahou), pak je to systém, který takřka nemůže selhat
a taky bud jednodušší konstrukce štítu
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Dream Chaser
DreamChaser bude mit ablativni stit ktery bude z nekolika vetsich kusu a budou menitelne jen casti. Podobne reseny (skladany stit) ma i Dragon (ale jiny material). Ma to dost vyhod - napr. cast ktera bude dostavat nejvetsi zatez se bude menit casteji nez dalsi.
RCC (reinforced carbon-carbon) material ktery se pouzival pro nabezne hrany je jednak pekelne drahy a druhak se dost dlouho vyrabi. I novy X-37 pouziva jiny material (a to je to vojensky stroj kde se na nejakou kacku nehledi). Dokonce i v dokumentu o vysetrovani ztraty Columbie bylo zmineno jak velky problem byl se ziskanim RCC panelu pro test prurazu vzduchovym delem)
Zajimava informace je ohledne znovupouzitelnosti - nekde jsem cetl ze stykovaci modul se bude menit pro kazdy start protoze se nevyplatilo ho chranit aerodynamickou klapkou (u raketoplanu je pouzita pod motorama na jejich ochranu)
Jo a k tomu podvozku - lyze ma velkou vyhodu v tom ze je to reseni 2 v 1 - u kolecka totiz musite resit jeste brzdy. U lyze je brzdeni dane z principu a bez potreby nejakych dalsich zarizeni/hydraulik atd.... SpaceShip 1 pouzivala taky predni lyzi.
Lyze ma jedinou nevyhodu - je neoperativni po pristani, stroj se musi nejak nezdvihnout a pod lyzi vlozit kolo/podvalnik. U Dreamchaseru to ale neni zasadni problem vzhledem k jeho hmotnosti
RCC (reinforced carbon-carbon) material ktery se pouzival pro nabezne hrany je jednak pekelne drahy a druhak se dost dlouho vyrabi. I novy X-37 pouziva jiny material (a to je to vojensky stroj kde se na nejakou kacku nehledi). Dokonce i v dokumentu o vysetrovani ztraty Columbie bylo zmineno jak velky problem byl se ziskanim RCC panelu pro test prurazu vzduchovym delem)
Zajimava informace je ohledne znovupouzitelnosti - nekde jsem cetl ze stykovaci modul se bude menit pro kazdy start protoze se nevyplatilo ho chranit aerodynamickou klapkou (u raketoplanu je pouzita pod motorama na jejich ochranu)
Jo a k tomu podvozku - lyze ma velkou vyhodu v tom ze je to reseni 2 v 1 - u kolecka totiz musite resit jeste brzdy. U lyze je brzdeni dane z principu a bez potreby nejakych dalsich zarizeni/hydraulik atd.... SpaceShip 1 pouzivala taky predni lyzi.
Lyze ma jedinou nevyhodu - je neoperativni po pristani, stroj se musi nejak nezdvihnout a pod lyzi vlozit kolo/podvalnik. U Dreamchaseru to ale neni zasadni problem vzhledem k jeho hmotnosti
Re: Dream Chaser
Stykovací adaptér se bude před vstupem do atmosféry odhazovat. Je to pěkně vidět v tom dokumentu, který je na předchozí stránce.