New Glenn

Sem patří debata o projektech firmy Blue Origin
Odpovědět
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1230
Reputace: 2086
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

dle Erica Bergera, ve stejnou dobu opustil Blue další klíčový zaměstnanec z programu New Glenn - New Glenn program manager.
Naposledy upravil(a) Tjov dne 7.11.2022 12:53, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
laik
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 720
Registrován: 19.6.2016 8:52
Re: New Glenn

Příspěvek od laik »

Amazon prý, překvapivě.., plánuje pro konstalaci Kuiper nasadit nového Glenna. Pak ho vychvalujou.
Amazon Selects Blue Origin’s New Glenn for up to 27 Project Kuiper Constellation Launches

Blue Origin today announced New Glenn has been selected for 12 launches, with options for up to 15 additional launches to deploy Amazon’s Project Kuiper satellite constellation. Project Kuiper’s constellation of 3,236 advanced satellites aims to deliver high-speed, low-latency broadband service globally. The launches are manifested for a five-year period from Launch Complex 36 (LC-36) at Cape Canaveral Space Force Station, which Blue Origin has rebuilt from the ground up.

“We’re honored to support Amazon’s ambitious mission to provide reliable, affordable broadband to unserved and underserved communities around the world through New Glenn and our BE-4 engines,” said Jarrett Jones, Senior Vice President, New Glenn, Blue Origin. “New Glenn’s massive seven-meter fairing offers unprecedented mass and volume capabilities, and provides Project Kuiper maximum launch flexibility. We also congratulate our partner, United Launch Alliance, who was selected today by Amazon to support Project Kuiper. We’re proud to build American-made engines for ULA’s Vulcan Centaur.”

New Glenn is a heavy-lift launch vehicle specifically suited to lift significant mass and volume to low Earth orbit (LEO). Its seven-meter fairing enables twice the payload volume of any five-meter class commercial launch system, and its reusable first stage is built for a minimum of 25 missions.

New Glenn is powered by seven BE-4 engines and is capable of launching more than 13 metric tons to geostationary transfer orbit (GTO) and 45 metric tons to LEO. The BE-4 is the nation’s first reusable, oxidizer-rich staged combustion booster engine using liquid oxygen (LOX) and liquefied natural gas (LNG).

In addition to Project Kuiper, New Glenn is also manifested to carry payloads for three of the six largest satellite operators in the world: Eutelsat, JSAT, and Telesat. NASA previously selected New Glenn for its launch services catalog, approving the rocket to compete for NASA’s advanced science and exploration missions.


Když člověk rozklikne přiložený odkaz, dostává se na stránku, kde se píše že to bude také Arianespace a ULA. I něco zajímavého dále. Nemám však prostor vprostřed pracovního dne přepisovat. Jistě mě případně někdo doplní.

83 startů během pěti let, 3 236 družic
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1230
Reputace: 2086
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

Tak powerpoint snese i vetsi plany, porad plati NET 2023 pro prvni start ? Ja jen ze nasekat desitky krytu, boosteru a hlavne motoru … preci jen kadence vyroby motoru je docela pomala a Bruno se vyjadril ze prodal 30+ startu Vulcanu. No s chuti do toho :) 6/2026 se blizi

PS: je nejaky update pro vyneseni testovacich Kuiperu ? Ten nosic prece jeste neletel ?
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1230
Reputace: 2086
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

Eric Berger pustil do éteru NET 2024, resp. ani to nejspíše nebude konečné datum. Blíží se to, ale bude to ještě chvíli trvat.

BTW: Musk nasadil ostré tempo na první část Starlinků a podle všeho stihne deadline . U Amazonu to už pomalu hraničí s jistotou, že se jejich šance blíží k nule - Vulcan nebude mít dostatečnou kadenci a musí plnit armádní zakázky, NG NET2024+, Těch 9 Atlasů je nevytrhne ... no bude to zajímavé

edit: zapomněl jsem na Ariane 6, ale ta je taky ve skluzu.
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1230
Reputace: 2086
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

Blue testuje aerodynamický kryt ve vodě, další z úkolů před znovu použitím po vzoru SpX ;-).
Uživatelský avatar
MaG
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1898
Reputace: 734
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Registrován: 2.8.2012 22:10
Kontaktovat uživatele:
Re: New Glenn

Příspěvek od MaG »

Vtipný je ten přístup, tak ne nepodobný starým časům alá Boeing. Nemáš raketu? Nevadí, otestovat motory, strukturální pevnost rakety či přistání aerodynamických krytů lze i tak. SpaceX to testovala za chodu. Přišla o pár raket a nemálo krytů, ale na rozdíl od těchto hračičků létá. Jak je nemám rád kvůli špatně zvolené technologii satelitního internetu, tak tohle na SpaceX miluju a nic to na tom nezmění. Škoda, že byznys má u Elona přednost před námi obyčejnými lidmi a tak mě nemůže dělat radost vždy a ve všem. Ale dělá ji častěji, než deset modrých per.
Thales
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 45
Reputace: 33
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: New Glenn

Příspěvek od Thales »

Zpočátku jsem BO fandil.
Pak jsem byl zklamaný z toho, že se nic neděje.
Pak mě naštvaly ty soudní tahanice ohledně lunárního landeru a vyjadřování kolem.

Stále ve mě ale zůstává zvědavost a těšení se až z nich něco vypadne. Teď přemýšlím, jestli je zrovna tohle pro mě uspokojivé? Přeci jen je to po hodně dlouhé době alespoň něco, nějaký ten drobek. A je aktuální tempo a stav uspokojivé i pro Jeffa?
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1230
Reputace: 2086
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

Jejich tempo je dáno strukturou korporace a ta je příliš oldschool a dále je ničí to že nemají dostatek hardwaru pro vývoj a učeni se. U BE-4 to bylo přímo zásadní pro zdržení jeho vývoje

Je to takové celé divné , týmy zodpovědné za NewShepard za tolik letů vůbec neoptimalizovaly přistání. Získali by tím více paliva na let nahoru, mě to příjde takovéto hurá lítá to, máme splněno a hlavně nenaštvat šéfy nějakým RUD. A taky když za 20 let mají jen dva letové exempláře (teda už jen jeden) a ještě jeden muzejní :mrgreen: , tak se to moc vlastně rozbít nesmí. No a pak mají haly plné neletových kusů HW od New Glenn , ale tohle je hudba 2024++. No a dva motory co dodali ULA a stále ještě nedokončili závěrečné testy aby byl BE-4 ready pro let …
Thales
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 45
Reputace: 33
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: New Glenn

Příspěvek od Thales »

Také mi to tak přijde - raději do toho nehrabat. Tady je krásně vidět, jak u Elona funguje styl vychrlit obrovské množství pokusných králíků. Ale pořád by mě zajímalo, jak se na to dívá Jeff? Teď nemyslím jen obchodně, tam je jasné, že nevydělává, ale jestli mu osobně přijde chod firmy OK? Přeci člověk, který vybudoval něco typu Amazon nemůže být s něčím takovým spokojený. Proč do toho tedy nehrábne? Čistě proto, že není technik jako Elon?
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1230
Reputace: 2086
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

SpX hlavně nabízí "možnost podílet se na věcech co mění odvětví/budoucnost" s cílem tak akorát na hranici možného (Mars) , takže byť to pracovní tempo bude naprosto šílené z pohledu korporátních metrik Blue/Boeingu apod... , přesto se tam sejdou špičky v oboru co jsou ochotné jít na doraz a nebo spíše za doraz. Borci to tam "šmudlí" přes den i po nocích 24/7 na hranici s Mexikem ve "stanech", motory táhnou za pick-upy, usazují ještěrkama ... prostě těžký punk s obrovským tahem na bránu. A upřímně je jim to jedno, nepotřebují officy, sterilní haly, odbory , apod... - jejich palivem je práce samotná a nad nima šéfík, co se nebojí ušpinit, lítá po place a má přehled, je tam s nimi a nebojí se rozbíjet věci , naopak je rád když něco vybuchne/selže při pokusech, než v ostrém provozu. A hlavně umí veřejně přiznat, že něco vymyslel/udělal špatně. Ovšem i to nestačí, on ten šéfík je raketami tak posedlý, že obětuje poslední dolar i duši aby si ten sen splnil.

No a pak existuje jiný přistup , sterilní haly, sterilní zaměstnanci, taková ta atmosféra ala "školní laboratoř" , kde je to skoro svatyně a nic se nesmí rozbít, protože jiné vybavení nebude a "co by na to řekl šéf". Jsou osnovy, postupy a tečka. Peníze tak nějakou kapou, všichni mají "práci a cíl" a jsou spokojení :mrgreen: - a hlavně nic neposr... Jo a pak ještě pracovat pod šéfem co se soudil s NASA, protože je neschopný dodat konkurence schopné řešení ... ups

Odpovědět

Zpět na „Blue Origin“