Vzpomínka na Challenger a Columbii
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Vždycky bude skupina lidí, která bude bulvár hltat. Záleží jen na tom, jak velká část celkového obyvatelstva to bude.
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Presne oto ide, presúvať čo najväčšie množstvo, aby neboli všetci ako konzumné teliatka.Dugi píše:Vždycky bude skupina lidí, která bude bulvár hltat. Záleží jen na tom, jak velká část celkového obyvatelstva to bude.
Toto fórum je svetlý príklad, slušné vecné a žiadne OT.
Ako tento.
Môj cieľ je prostý. Je to úplné chápanie vesmíru, prečo je taký ako je a prečo vôbec existuje. (Stephen Hawking)
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Dick Scobee a Christa McAuliffe při přestartovních přípravách
Prozměnu Mike Smith a Christa McAuliffe
Christa McAuliffe na T-38
http://www.americaspace.com/?p=66645
- Adhara
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 150
- Reputace: 26
- Bydliště: Kremnica, Slovensko
- Registrován: 14.2.2015 18:24
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Ako sa blíži okrúhle výročia havárie Challengera, nedá mi nepremýšľať nad touto témou a nešpekulovať.
Plameň z prehoreného tesnenia SRB bol na záberoch sledovacích kamier viditeľný už 14 sekúnd pred katastrofou (nehovoriac o čiernom dyme bezprostredne po štarte). Ak by bol niekto tieto kamery sledoval v priamom prenose a okamžite informoval posádku, nemohol Challenger predčasne odhodiť SRB a spraviť záchranný manéver RTLS? To naozaj nebolo možné odhodiť SRB predčasne a potom ich autodeštrukciou zničiť?
Zaráža ma aj informácia, že RTLS možno použiť pre problémy v čase „T +0 s - T +240 s”, ale zároveň sa jedným dychom dodáva, že až po vyhorení SRB. T +0 a čakanie na vyhorenie SRB (T +120?) je predsa trochu rozdiel.
Tiež ma vždy fascinovalo, že SRB nemal telemetriu schopnú odhaliť, že plameň vychádza aj z inokadiaľ než z trysky (bez ohľadu na to, či by to posádke pomohlo).
Ďalšia vec, SRB používa pre separáciu od ET vlastné motory, ktoré ju pochopiteľne nemôžu prepáliť (hoci ju ožihnú do čierna, ako vidieť na záberoch po oddelení ET). Trochu ma preto prekvapuje, že bočný plameň zo zlyhaného tesnenia ET prepálil (opäť, asi by to nedopadlo oveľa lepšie, keby neprepálil... ale aj tak).
Plameň z prehoreného tesnenia SRB bol na záberoch sledovacích kamier viditeľný už 14 sekúnd pred katastrofou (nehovoriac o čiernom dyme bezprostredne po štarte). Ak by bol niekto tieto kamery sledoval v priamom prenose a okamžite informoval posádku, nemohol Challenger predčasne odhodiť SRB a spraviť záchranný manéver RTLS? To naozaj nebolo možné odhodiť SRB predčasne a potom ich autodeštrukciou zničiť?
Zaráža ma aj informácia, že RTLS možno použiť pre problémy v čase „T +0 s - T +240 s”, ale zároveň sa jedným dychom dodáva, že až po vyhorení SRB. T +0 a čakanie na vyhorenie SRB (T +120?) je predsa trochu rozdiel.
Tiež ma vždy fascinovalo, že SRB nemal telemetriu schopnú odhaliť, že plameň vychádza aj z inokadiaľ než z trysky (bez ohľadu na to, či by to posádke pomohlo).
Ďalšia vec, SRB používa pre separáciu od ET vlastné motory, ktoré ju pochopiteľne nemôžu prepáliť (hoci ju ožihnú do čierna, ako vidieť na záberoch po oddelení ET). Trochu ma preto prekvapuje, že bočný plameň zo zlyhaného tesnenia ET prepálil (opäť, asi by to nedopadlo oveľa lepšie, keby neprepálil... ale aj tak).
- vai777
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3946
- Reputace: 375
- Bydliště: Opava
- Registrován: 26.4.2012 11:03
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
RTLS byl možný až PO oddělení SRB. Na začátku se tím snad zabývali, nicméně nakonec z toho vyšlo, že nikdo nedokáže odhadnout, jak se SRB, pálící na plné pecky, budou po odhození chovat. Tím pádem tahle možnost spadla ze stolu.
Ohledně těch kamer - těch tam bylo docela hodně a myslím, že nebyly všechny sledovány real time. Záznamy byly analyzovány až ex post (viz. STS-107).
Ty separační motorky nepálí přímo na nádrž, ale malinko mimo, jsou tam zešikma (tady na obrázku jsou vidět na špičkách SRB jako hnědé kolečka uspořádané do čtverce):
Navíc mám pocit, že tyhle motorky mají menší teplotu hoření, než SRB, a i pokud tomu tak není, pálí jen něco přes 1 sekundu. Naproti tomu plamen SRB opaloval nádrž 13 sekund (zhruba od času T+60).
Ohledně těch kamer - těch tam bylo docela hodně a myslím, že nebyly všechny sledovány real time. Záznamy byly analyzovány až ex post (viz. STS-107).
Ty separační motorky nepálí přímo na nádrž, ale malinko mimo, jsou tam zešikma (tady na obrázku jsou vidět na špičkách SRB jako hnědé kolečka uspořádané do čtverce):
Navíc mám pocit, že tyhle motorky mají menší teplotu hoření, než SRB, a i pokud tomu tak není, pálí jen něco přes 1 sekundu. Naproti tomu plamen SRB opaloval nádrž 13 sekund (zhruba od času T+60).
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
SRB samozrejme ma potrebnou telemetrii, bylo videt ze je v pravem SRB kolisajici tlak, nizsi nez nominalni. Akorat si to behem tech nekolika sekund nikdo nespojil a nedokazal s tim nic udelat.
Notabene ze jakykoliv manevr pri horicich SRB je prakticky nemozny, pokud vim neexistovala realna procedura na odhozeni horicich SRB, pri jejich tahu to dost dobre neni mozne - oba dohromady davaji 70% tahu cele sestavy.
Notabene ze jakykoliv manevr pri horicich SRB je prakticky nemozny, pokud vim neexistovala realna procedura na odhozeni horicich SRB, pri jejich tahu to dost dobre neni mozne - oba dohromady davaji 70% tahu cele sestavy.
- Adhara
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 150
- Reputace: 26
- Bydliště: Kremnica, Slovensko
- Registrován: 14.2.2015 18:24
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Vďaka za odpovede. S tým prepálením nádrže ET mi je to jasné.
Nemožnosť odhodiť SRB ma dosť zaráža. Že sa nedajú vypnúť je jedna vec, fyziku neoklameš. Ale že s nimi potom musí raketoplán vydržať za akýchkoľvek okolností dve minúty, to je celkom iná káva - a dosť mrazivá, povedala by som. Miatlo ma aj to, že podľa týchto záberov aj za normálnych okolností po odhodení SRB v nich ešte niečo horí (aj keď asi skôr dohorieva):
Nebezpečie pri odhodení SRB - áno, ale ak je to posledná nádej ako vyviaznuť z istej smrti, lepšia nejaká šanca ako žiadna. Ostatne, ani iné "záchranné procedúry" v histórii kozmonautiky príliš nezaručovali prežitie. Navyše ma potom zaráža, že som čítala, že technici čakali, že sa Challenger vynorí z oblaku dymu a núdzovo pristane... ak to ale ani v princípe nebolo možné, potom takémuto očakávaniu nerozumiem. Iracionalita? Nádej v zázrak?
Nemožnosť odhodiť SRB ma dosť zaráža. Že sa nedajú vypnúť je jedna vec, fyziku neoklameš. Ale že s nimi potom musí raketoplán vydržať za akýchkoľvek okolností dve minúty, to je celkom iná káva - a dosť mrazivá, povedala by som. Miatlo ma aj to, že podľa týchto záberov aj za normálnych okolností po odhodení SRB v nich ešte niečo horí (aj keď asi skôr dohorieva):
Nebezpečie pri odhodení SRB - áno, ale ak je to posledná nádej ako vyviaznuť z istej smrti, lepšia nejaká šanca ako žiadna. Ostatne, ani iné "záchranné procedúry" v histórii kozmonautiky príliš nezaručovali prežitie. Navyše ma potom zaráža, že som čítala, že technici čakali, že sa Challenger vynorí z oblaku dymu a núdzovo pristane... ak to ale ani v princípe nebolo možné, potom takémuto očakávaniu nerozumiem. Iracionalita? Nádej v zázrak?
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3050
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
To co v SRB hoří po odhození jsou rezidua, viditelné to je, ale má to minimální tah
jinak problém s odhozením SRB v době tahu byl dvojí, ten první už tu zmínili ostatní, co se bude dít, když vedle raketoplánu odhodím dva urychlovací bloky pálící a plné pecky - uvědom si, že by nešly dozadu, ale naopak by raketoplán předhonily - srazit se s pálící tryskou by nebylo nic moc
a druhý problém by byl, co dál - ok, nějakým zázrakem jsme odhodili SRB a přežili (na chvíli), ale na zádech máme mrtvého slona (doslova) a tah motorů raketoplánu nestačí na to prodrat se atmosférou a utáhnout tu hmotnost
okamžitě by muselo dojít i k odhození ET a to bychom měli takřka v jeden okamžik setrvačností se pohybující orbiter, ET a do toho naplno pálící SRB snažící se nás předhonit
obávám se, že jediným možným výsledkem by byla ohnivá koule
i kdyby se to povedlo, tak manévr návratu by byl s takovými přetíženími, že je otázka, zda by to prošlo
řešení problému nebylo podle všeho v technických možnostech, takže se řeklo, že SRB prostě selhat nesmí (a je to jednoduchá technologie, takže to mohlo fungovat), jenže jaksi neodhadli limitní možnosti, respektive nebyli schopni se poučit s těch několika případů, kdy to málem prohořelo
varování NASA dostala, kdyby ho řešila, Challenger by lítal dál, to že jde SRB vyřešit tak, aby byly spolehlivé, ukázalo následujících mnoho letů po katastrofě
jinak problém s odhozením SRB v době tahu byl dvojí, ten první už tu zmínili ostatní, co se bude dít, když vedle raketoplánu odhodím dva urychlovací bloky pálící a plné pecky - uvědom si, že by nešly dozadu, ale naopak by raketoplán předhonily - srazit se s pálící tryskou by nebylo nic moc
a druhý problém by byl, co dál - ok, nějakým zázrakem jsme odhodili SRB a přežili (na chvíli), ale na zádech máme mrtvého slona (doslova) a tah motorů raketoplánu nestačí na to prodrat se atmosférou a utáhnout tu hmotnost
okamžitě by muselo dojít i k odhození ET a to bychom měli takřka v jeden okamžik setrvačností se pohybující orbiter, ET a do toho naplno pálící SRB snažící se nás předhonit
obávám se, že jediným možným výsledkem by byla ohnivá koule
i kdyby se to povedlo, tak manévr návratu by byl s takovými přetíženími, že je otázka, zda by to prošlo
řešení problému nebylo podle všeho v technických možnostech, takže se řeklo, že SRB prostě selhat nesmí (a je to jednoduchá technologie, takže to mohlo fungovat), jenže jaksi neodhadli limitní možnosti, respektive nebyli schopni se poučit s těch několika případů, kdy to málem prohořelo
varování NASA dostala, kdyby ho řešila, Challenger by lítal dál, to že jde SRB vyřešit tak, aby byly spolehlivé, ukázalo následujících mnoho letů po katastrofě
- Edemski
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1654
- Reputace: 587
- Bydliště: Ostrava
- Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Já vám nevím, jestli se něco nezměnilo, ale já mám v hlavě, že ten únik spalin ze SRB přepálil spodní spoj SRB a ET a SRB se špicí zabořil do ET a prorazil nádrže a už to jelo.
Ale možná se to změnilo a mně to uniklo
Ale možná se to změnilo a mně to uniklo
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Je to tak, mozna doslo i k nejakemu uniku z ET v miste spodniho spoje, mam pocit ze jsem neco na to tema videl, ale bylo to prakticky ve stejny okamzik kdy se prepalil spodni spoj a SRB se otocil okolo horniho a zaboril se do ET.Edemski píše:Já vám nevím, jestli se něco nezměnilo, ale já mám v hlavě, že ten únik spalin ze SRB přepálil spodní spoj SRB a ET a SRB se špicí zabořil do ET a prorazil nádrže a už to jelo.
Ale možná se to změnilo a mně to uniklo
Jinak jediny zpusob jak se z toho dostat by bylo odhodit ET i se SRB. Coz by slo, ale nejsem si jist, jak by sestava ET reagovala, jaka tam byla aerodynamika. Pokud takto nouzove odhozena sestava mela jeste ridici funkce, tak mohla natocenim trysek SRB celou sestavu odklonit od orbiteru, ktery zase mohl aerodynamicky zacit manevr od sestavy.
Asi by to technicky bylo zvladnutelne, ale jestli to nekdy nekdo zpracoval do realneho scenare nemam tuseni.
Nicmene tohle je IMHO jedine schudne nouzove reseni v letove obalce tech cca 30s - 240s