Super Heavy (BFR)
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Super Heavy (BFR)
jen poznamka k tomu kde jsou kormidla vs teziste. Je potreba si uvedomit ze pri startu cele sestavy je teziste uplne jinde nez v okamziku pristani
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10875
- Reputace: 10405
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)
Jasně. Při startu bude těžiště celé 120 m vysoké sestavy (s prázdným nákladovým prostorem) někde kolem 50 - 55 m výšky.
Verze tanker, cargo, a crew pak budou mít těžiště o něco výš a každá verze jinde.
Při návratu a přistání bude mít samotná SH své těžiště někde kolem 25 m od spodní hrany motorů, vzhledem k plánované rezervě paliva cca 20 tun.
Pokud budou vyklopená roštová kormidla mít při vzletu a stoupání vždy nulový úhel náběhu, neměla by do konstrukce vnášet žádné boční síly a jejich odpor by neměl být nějak velký, takže by snad neměly vadit.
Elon se během debaty s TD taky zamyslel, jestli není zbytečné kormidla sklápět na F9, jestli by tam taky nemohly být trvale vyklopené a ušetřit tím něco hmotnosti na zbytečných mechanismech. Ale asi to nemá v této fázi provozu smysl měnit a znovu certifikovat.
Verze tanker, cargo, a crew pak budou mít těžiště o něco výš a každá verze jinde.
Při návratu a přistání bude mít samotná SH své těžiště někde kolem 25 m od spodní hrany motorů, vzhledem k plánované rezervě paliva cca 20 tun.
Pokud budou vyklopená roštová kormidla mít při vzletu a stoupání vždy nulový úhel náběhu, neměla by do konstrukce vnášet žádné boční síly a jejich odpor by neměl být nějak velký, takže by snad neměly vadit.
Elon se během debaty s TD taky zamyslel, jestli není zbytečné kormidla sklápět na F9, jestli by tam taky nemohly být trvale vyklopené a ušetřit tím něco hmotnosti na zbytečných mechanismech. Ale asi to nemá v této fázi provozu smysl měnit a znovu certifikovat.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Super Heavy (BFR)
.....
Naposledy upravil(a) Maaara dne 25.8.2023 18:59, celkem upraveno 1 x.
Waiting for the one the day that never comes.
Re: Super Heavy (BFR)
To nadseni a drajf tech lidi je neuveritelny, tohle dokaze jen silny leader a velky spolecny cil se kterym se vsichni ztotozni !
Re: Super Heavy (BFR)
Naprostý souhlas. Ať už je Elon Musk jakýkoliv člověk, tak to co kolem sebe dokázal vybudovat je neskutečné. Obrovský respekt
Re: Super Heavy (BFR)
.....
Naposledy upravil(a) Maaara dne 25.8.2023 18:59, celkem upraveno 1 x.
Waiting for the one the day that never comes.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10875
- Reputace: 10405
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)
Je to docela pravděpodobné.
S testovacími boostery/SH a jejich číslováním je to celkem složité.
Na rampě je teď B4, který bude pravděpodobně použit jen pro statické zážehy a pozemní testování rampy. Jestli někdy poletí, je teď poměrně nejisté.
Novějsí booster B5 byl sice nahrubo dokončen, ale z High Bay byl odvezen rovnou na deponii vedle SN15 a SN16, protože pro něj zrovna nejsou motory.
Exempláře B6 a B7 jsou testovací tanky, se kterými se nepočítá pro letové testy.
Je to až booster B8, který je jako první v řadě navržen pro osazení novými Raptory v2, takže by mohl být prvním orbitálním boosterem.
Ale opět, dokud toto někdo ze SpX (nejspíš Elon) nepotvrdí oficiálně, je potřeba to brát s rezervou, pouze jako odhad poučených osob.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Super Heavy (BFR)
Od včerejška je to i ve veřejné diskusi na NSF https://forum.nasaspaceflight.com/index ... =54775.500
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1596
- Reputace: 1900
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Super Heavy (BFR)
Myslím si, že je to nejspíš i výsledek jednání a tlaků FAA, které se moc nelíbí testování rozbíjením tak velké rakety, jako to dělal u SS, kdy při jednom bum lítaly kousky pěkně daleko až kl lidem. Takže bych čekal více pozemních testů a méně letových testů a pokud se poletí, ta s odladěnou konstrukcí a s větší jistotou přežití a menší šancí na BUM....
Pokud lítal s malou raketou, někde daleko v texasu, nebo zkoušel přistání na moři 600km od lidí, tak to nikdo neřešil, ale na BC to už zae tak moc od lidí není...
Pokud lítal s malou raketou, někde daleko v texasu, nebo zkoušel přistání na moři 600km od lidí, tak to nikdo neřešil, ale na BC to už zae tak moc od lidí není...
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3889
- Reputace: 3055
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)
Já bych v tom viděl několik úrovní
B8 je první kus, který má mít 33 motorů, evidentně se počítá již s verzí R2
B6 teď sesadili v pokusnou nádrž, B7 je podle některých informací vynechaný
takže reálně stavba B8 začne možná ještě před Vánoci a vlastně to bude další hotový booster
zároveň dnes nasadí B4 na rampu a začnou testy
finální výsledek pak může být o tom, co přijde dřív, povede se dřív odladit rampu a B4, nebo bude dřív B8 a všechny motory, v tomhle podle mě nemá jasno zatím nikdo a hodně závisí na tom, kdy bude povolení od FAA
tlak FAA bych v tom neviděl, B8 bude stejně nevyzkoušený, jako B4, a bochnout při startu může stejně, a přistávat už bude na moři
a ještě mi není jasná jedna věc, všude se počítá s daným párováním B4/S20, B5/S21 ad. ale tak to přeci vůbec nemusí být, pokud povolení FAA přijde v okamžiku, kdy bude jednodušší poslat už B8, tak s ním klidně může letět S20
ale zároveň bych i nevylučoval použití B4, pokud se ho povede odladit do použitelné podoby, tak šrotace letem je to nejjednodušší
spíš bych počítal s tím, že B5 motory nakonec nedostane a nepoletí
B8 je první kus, který má mít 33 motorů, evidentně se počítá již s verzí R2
B6 teď sesadili v pokusnou nádrž, B7 je podle některých informací vynechaný
takže reálně stavba B8 začne možná ještě před Vánoci a vlastně to bude další hotový booster
zároveň dnes nasadí B4 na rampu a začnou testy
finální výsledek pak může být o tom, co přijde dřív, povede se dřív odladit rampu a B4, nebo bude dřív B8 a všechny motory, v tomhle podle mě nemá jasno zatím nikdo a hodně závisí na tom, kdy bude povolení od FAA
tlak FAA bych v tom neviděl, B8 bude stejně nevyzkoušený, jako B4, a bochnout při startu může stejně, a přistávat už bude na moři
a ještě mi není jasná jedna věc, všude se počítá s daným párováním B4/S20, B5/S21 ad. ale tak to přeci vůbec nemusí být, pokud povolení FAA přijde v okamžiku, kdy bude jednodušší poslat už B8, tak s ním klidně může letět S20
ale zároveň bych i nevylučoval použití B4, pokud se ho povede odladit do použitelné podoby, tak šrotace letem je to nejjednodušší
spíš bych počítal s tím, že B5 motory nakonec nedostane a nepoletí