Stránka 67 z 72

Re: Crew Dragon

Napsal: 25.4.2021 10:34
od AlesH
Díky za to video o "NASA Docking System". Podle něj se ty elektrické a datové konektory vysouvají až po "hard capture", takže v principu ty konektory nijak "nepřekáží" a nebrání tedy udělat hermetické spojení ("hard capture") mezi dvěma loděmi i při pootočení uzlu o 120°. Ve dvou "nestandardních polohách" se sice ty konektory nemohou propojit, ale pro nouzové spojení dvou lodí by to nemělo vadit. Jde jen o to, aby posádka mohla otevřít průlezy a přejít z jedné lodi do druhé. Takže podle mého dosavadního chápání by se snad v kosmu mohly hermeticky spojit i dva Crew Dragony (pootočené o 120° aby si nepřekážely těmi odklopenými předními kuželovými kryty).

Re: Crew Dragon

Napsal: 25.4.2021 10:44
od Samo
jakubv píše: 25.4.2021 1:57 a není náhodou jedna strana pasivní a druhá aktivní?
Mechanizmus na CD je plne androgýnny, teda sa vie správať ako aktívna tak aj pasívna časť to sa pozná podľa toho či je mechsnizmus mäkkého záchytu vysunutý alebo nie. Na ISS je čisto pasívna ne-androgýnna časť, no 2 CD (rovnako všetko s androgýnny portom, ako Starliner a Orion) ak by mali k sebe ďokovať si vedia vybrať ktorý bude aktívny a pasívny. Pri dvoch CD je otázka či práve kryt nieje v línii androgymymity pretože vtedy bude zavadzať. Ja mám dojem že žiaľ je.

Re: Crew Dragon

Napsal: 25.4.2021 11:01
od petrsida
Je to tak, pro plnohodnotné spojení kryt překáží, nouzové bez konektorů by jít mělo, na stránkách NASA je detailní popis jeho standartu

PS Jiříkova domněnka byla správná

Re: Crew Dragon

Napsal: 25.4.2021 11:15
od Peter
A neni treba moznost nouzoveho odhozeni tohoto krytu?

Jinak pokud by se CD kryty pootocily o 180 stupnu, myslim si ze pak je spojeni mozne.
Urcite v SpX mysleli na nouzovou evakuaci posadky poskozeneho CD.

NASA urcite mela tyto bezpecnostni pozadavky.

Re: Crew Dragon

Napsal: 25.4.2021 11:27
od jakubv
musíš se otočit o 120st, při otočení o 180st jdou ty "lopatky" proti sobě.

Re: Crew Dragon

Napsal: 25.4.2021 11:48
od petrsida
Peter píše: 25.4.2021 11:15 A neni treba moznost nouzoveho odhozeni tohoto krytu?

Jinak pokud by se CD kryty pootocily o 180 stupnu, myslim si ze pak je spojeni mozne.
Urcite v SpX mysleli na nouzovou evakuaci posadky poskozeneho CD.

NASA urcite mela tyto bezpecnostni pozadavky.
Kryty neotočíš, to je šílený zásah do trupu lodi, teoreticky bys mohl otočit port, tomu nic nebrání, ale jak se píše výše, nouzově by to šlo bez konektorů, nebo s jinou lodí

po pravdě si moc nedovedu představit scénář, kdy by to bylo na pořadu dne

buď je loď manévrovatelná, a pak bude priorita hned přistát, nebo není manévrovatelná vůbec, a pak seš tak říkajíc v ..., protože další loď jistě nepošleš nahoru tak rychle

pokud by mělo jít o plánované spojení, pak můžou ten port připravit

Re: Crew Dragon

Napsal: 25.4.2021 12:46
od Peter
petrsida píše: 25.4.2021 11:48 po pravdě si moc nedovedu představit scénář, kdy by to bylo na pořadu dne
Kriticke scenare jiste jsou... Urcite je spousta lidi kteri se snazi vytvorit jenom tyto kriticke scenare!

Na vysvetleni. Dve stejne lodi, stejny port jenom orientaci jsou pootocene o 180 stupnu, tedy pro lepsi vysvetleni jejich kryty (cepicky) jsou pri spojeni v ose presne proti sobe (180 stupnu) !!!

Spojovaci uzel umoznuje spojeni pri pootoceni o 60/120/180 stupnu!

Zduvodneni: Na kazde strane spojovaciho uzlu jsou 3 stejne "usmernovaci tlapky" stejne velikosti.
Takze je to 6 vyseci na kruh.
Tedy moznost spojeni v 0/60/120/180/260 stupnich vzajemneho pootoceni...

Neresim propojeni kabelu, ktere by v pripade nouze byly naprosto irelevantni!

Re: Crew Dragon

Napsal: 25.4.2021 13:04
od petrsida
je tam chyba, při půlce těch úhlů ti půjde tlapka na tlapku a to nechceš

ale to je podružné, schodli jsme se tu na tom, že nouzově bez konektorů to jde

Ad kritické scénáře - to je sice hezký, ale musíš si uvědomit reálnost takového scénáře, jak už jsem ti psal

pokud něco krachne, tak primární je dostat loď urychleně na zem, pokud to nejde, pak je problém opravdu vážný (muselo by toho selhat tak moc najednou, že ani nechci domýšlet), reálně ti pak nepůjde orientace, budeš mít problém s energií, chlazením a bůhví s čím ještě

na start záchranné mise pak máš reálně dny, pokud v tu chvíli nemáš na rampě připravenou raketu s lodí, tak je finito (viz nouzové scénáře u Columbie)

jinými slovy, pokud se ti jakákoli loď dostane do takovéhohle stavu, je konec, proto jsou všechny systémy ovládání považované za kritické a jsou několikanásobně jištěny ať už na úrovni hardwaru, tak řízení, pokud selže část, musí loď okamžitě dolů, do stavu, že by selhalo vše nesmíš dojít


zapomeň na hollywoodské scénáře, kdy jako náhodou bude na orbitě jiná loď, doletí k ní a vše zachrání, orbitální mechanika je oproti filmovým představám mnohem větší oříšek

Re: Crew Dragon

Napsal: 25.4.2021 13:09
od Peter
petrsida píše: 25.4.2021 13:04 je tam chyba, při půlce těch úhlů ti půjde tlapka na tlapku a to nechceš
Ano je tam chyba ... Muj problem zrcadla.

Takze vzajemna poloha Crew Dragon mereno podle "cepicky"...

Mame na vyber 0/120/240 stupnu.

I tak si myslim, ze je na tohle mysleno, a ta moznost tam je.

Re: Crew Dragon

Napsal: 25.4.2021 19:08
od Saturn1234
Záchod v CD:

Obrázek