okay... takze
mam par poznamok, dufam, ze nebude vadit
ktorý má od nového desaťročia poskytovať služby hlavne súkromným spoločnostiam
prave ze oficialne nie... oficialne ide o nosic, ktoreho ulohou je zabezpecit nezavisly pristup do vesmiru pre esa...
akekolvek komercne starty a6 su len bonusom (a sposobom znizit vysku dotacie od esa)
Rakety z rodiny Ariane mali tendenciu so zväčšujúcim sa poradovým číslom postupne zvyšovať aj svoju nosnosť.
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... msg1072858
Neklamme si, takmer všetky štarty ESA sú komerčné a dostávajú sa pri nich na obežnú dráhu súkromné telekomunikačné družice, za ktoré spoločnosť Arianespace (akási odnož ESA) inkasuje obrovské balíky peňazí.
esa nema takmer ziadne starty, a ak aj ano, tak je zakaznik...
arianespace je sukromna spolocnost... ide o prveho sukromneho poskytovatela startov, pokial viem... tiez je za nou EADS a CNES... ESA oficialne nie...
tiez, ESA nema s komercnymi aktivitami arianespace nic spolocne, afaik
Dnes do kozmu štartujú vždy dve satelity, každý s hmotnosťou päť ton. Náklady na štart si tak väčšinou delia dve firmy. Do budúcnosti sa však očakáva, že družice budú stále väčšie a ťažšie.
z toho, co som videl, tak je pomerne velky logisticky problem najst 2 satelity, ktore mozu startovat spolu - jednak je problemom vaha, potom ich rozmery (jeden satelit startuje v hornej pozicii s priemerom cca 5m, druhy pod syldou s priemerom 4 m) a musia letiet na cca podobne miesto na orbite (sucasny horny stupen ECS-A nie je schopny restartu, takze nedokaze vyniest satelity na rozne pozicie... tuto schopnost bude mat az ECS-B s Vincim)
tiez - to s tou buducnostou... videl som 2 odhady - jeden hovori, ze vaha satelitov sa bude zvysovat a a5 nebude stacit na dualne starty... na single start je a5 draha aj ked sa vezme do uvahy jej spolahlivost, dotacie, etc... druhy odhad hovori, ze satelity sa nebudu vynasat az na gto, ale poletia tam vlastnym elektrickym pohonom, kde potom nosnost a6 bude tiez plne dostatocna
Ak teda niekedy v roku 2021 na rampu vyvezú prvý exemplár Ariane 6, bude sa jednať o evolúciu, nie o revolúciu.
v sucasnosti nie je v kozmickom priemysle ziadna revolucia... vsetky projekty a nove nosice su len evoluciou (a niekedy ani to)...
jedinou vynimkou je mozno skylon, a tam je opravnena pochybnost, ci vobec niekedy poleti (btw - REL sa zapojil so skylonom do sutaze o A6 svojho casu...)
Jej najväčšia výhoda bude nepochybne v tom, že je od začiatku plánovaná ako komerčný nosič. Ja sa ale pýtam, a čo veda? Bude nízky výkon stačiť na medziplanetárne sondy, alebo sa Európa dobrovoľne vzdá svojej ťažko nadobudnutej samostatnosti?
oficialne, ako som napisal vyssie, a6 nie je planovana ako komercny nosic...
prakticky, samozrejme, nepochybujem o tom, ze to zohralo svoju rolu...
medziplanet. a vedecke sondy esa aj v sucasnosti malokedy lietaju na ariane 5... skor na sojuzoch, pripadne dokonca protonoch... napr. v tomto roku startujuca gaia poleti na sojuze
Vždy lepšie a lacnejšie, ako kupovať predražené štarty do USA alebo Ruska.
rusi su lacnejsi ako je ariane 5
btw:
co sa tyka techn.:
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... msg1073113
" Here is a rocket that will launch on the thrust of the world's largest, most advanced, most efficient monolithic composite case solid motors, combined in multiples to cut costs, topped by a highly efficient upper stage powered by the world's most efficient rocket engine. "