Tiskovka je na téma: Další kroky s vrtulníkem Ingenuity
Účastníci:
Lori Glaze, director of NASA’s Planetary Science Division at NASA Headquarters
MiMi Aung, Ingenuity project manager at JPL
Bob Balaram, Ingenuity chief engineer at JPL
Ken Farley, Perseverance project scientist at Caltech
Jennifer Trosper, Perseverance rover deputy project manager at JPL
- všechny 3 cíle mise Ingenuity byly splněny: let na Zemi, let na Marsu a získání důležitých technických dat z letů
- MOXIE také splnila základní cíl demonstrace výroby O2 z atmosféry Marsu
- Mise Ingenuity se po 3 provedených letech transformuje z technologicko-demonstrační mise na provozně-demonstrační misi
- Všechny technologické cíle mise byly splněny během prvních 3 letů
- Ingenuity tým se od teď zaměří na nové produkty - průzkum nepřístupných míst, mapování zajímavých míst a podobně
- Provozně-demonstrační mise bude trvat dalších 30 solů
- Let č. 4 zatím neproběhl, až později během dneška, Ingy bude hledat nový airfield
- Během 5. letu Ingenuity přistane na novém airfieldu, nalezeném při letu č. 4
- Během letu č.3 Ingenuity věděla svou polohu s přesností 5 cm a přistála jen ~30 cm od místa vzletu
- přesnost měření výšky byla cca 1 cm, směr letu s přesností 1,5° a to vše s vlivem větru
- Percy perfektně plnila roli retranslační stanice a dokumentační stanice pro Ingenuity
- Ingenuity bude létat pouze jednou za pár týdnů, takže letů nebude za 30 solů mnoho
- Percy potřebuje upgradovat jízdní schopnosti. Zatím ujela ~290 m. Upgrade autonomní navigace umožní ujet 3x víc za sol, než dříve
- Kamera na robotické ruce projde rekalibrací, aby dokázala pořizovat "makro" snímky ze 2 cm
- Odběr prvních vzorků je naplánován. Percy pojede na jihozápad. Byla vybrána oblast pro odběr prvních vzorků nejstarších kamenů v kráteru.
- V této oblasti se Percy bude pohybovat několik stovek solů a odebere cca 3 - 4 vzorky.
- Vědecký tým je nadšen z možnosti, že Ingenuity bude moci pomoci s průzkumem této oblasti
- Ingy může být 1 km a víc od Percy a stále schopná komunikovat. Let č.5 proběhne zhruba týden po 4. letu. Ingy poletí přibližně po trase Percy
- Proč Ingy měla opět problém s přechodem do flight mode? Zvolená úprava sw byla rychlejší než jiná možnost, ale bohužel nefunguje 100%. Možná bude opraveno ještě jednou
- Mikrofon byl vyzkoušen a bude použit dnes, během letu č.4
- Jak dlouho asi ještě Ingy může fungovat? Nebylo otestováno. Po několika desítkách teplotních cyklů se dá očekávat, že některá část elektroniky jednou selže, takže je těžké to odhadnou
- Co bylo největším překvapením pro tým? Dokonalé chování a letová data z Ingy - příjemné překvapení pro všechny. Monitoring všech parametrů u systémů uvnitř helikoptéru bylo také velmi příjemné překvapení.
- MOhlo by dojít i k dalšímu prodloužení provozní mise nad 30 solů? Ke konci 30 solů proběhne vyhodnocení a další prodloužení mise je klidně možné. Je ale nutné, že tým bude s Ingy létat víc a víc odvážněji, což může skončit i havárií.
- Má Ingenuity nějakou osobnost? Ano, miluje Mars!
- Jaká jsou očekávání pro operační demo misi? Minimum interference s úkoly Percy.
- Jsou plánovýny lety do vyšších výšek? Zatím je 5 m optimální. Ale možná bude příležitost pro let do 10 m, pokud si to budou vědci přát.
- Co byste mohli udělat u dalšího vrtulníku jinak? Zatím nic radikálně jiného
- Jak veřejné mínění ovlivňuje rozhodování při misi Ingenuity? Zatím nijak, priority určoval inženýrský tým, v dalších týdnech to bude i vědecký tým.
- Kolik letů se očekává během 30 solů operačního dema? Pravděpodobně 1 - 2 lety (6. a 7. let). Percy už nebude tolik natáčet a snímkovat Ingy - bude se víc věnovat vlastní misi. Bude méně komunikace, ale víc plánování.
- Znamená prodloužení o 30 solů, že 5. let nebude tolik o "letu na hraně"? Ano, Ingy překvapila a raději ji zachovají pro operační demo, než by ji zničili při letu za její letové limity. Nicméně půjde o lety do neznámého, nejistého terénu s většími nerovnostmi a delšími letovými časy.
- Jak daleko si v budoucnu troufnete letět? Možná 600 metrů rychlostí 5 m/s.
- Jaká je přenosová rychlost mezi Ingy a Percy? Kolem 100 kbit/s. Jaké vědecké vybavení by mohly nést další helikoptéry? Asi určitě lepší kamery a stereo.
- Jak tento vázkum ovlivní budoucí průzkum s lidskou posádkou? Průzkumné vrtulníky mohou sloužit stejně pro lidské průzkumníky stejně jako pro rovery.
- Je maximílní doba letu 2 min? Ano. Jak se projeví prodloužení na ceně mise? Ano, bude určité menší navýšení nákladů na misi za projektový tým, obsluhující Ingy.
- Bude naMSR misi taky nějaká helikoptéra? MSR je velmi ambiciózní mise sama o sobě a asi tam není prostor ji rozšiřovat o další létající element. - Kdy dojde k prvnímu odběru vzorku? První vzorek by mohl být odebrán v červenci.
- Konec červené zóny pro další postup je kolem vrcholku Kodiak.
- Budou lety 4 a 5 součástí ops-demo mise? Ano, Ingy poletí před roverem na nové letiště. Poletí se 1x/2-3 týdny
- Bylo by možné pořídit s Ingy stereo snímky? Ano, už se o tom uvažovalo. Zatím ale nebyl čas, možná při dalších letech.
- Vyrobíte mapu ze snímků z Ingenuity? Ano, mapovací tým na tom pracuje.
- Budou date z Ingy nápomocná pro misi na Titanu? Ano, oba týmy jsou v živé komunikaci. Testování, validace a provozní zkušenost půjde použít i pro misi Dragonfly.
- Jak dlouho může Ingy zůstat maximálně ve vzduchu? Jsou to 2 minuty. Limitem je problém s chlazením motorů které se činností zahřívají, ne ani tak energie v bateriích, které je dostatek.
konec