Tiež mám posledný save z minulého roku
Častou chybou začiatočníkov je "nesprávna" predstava o pohybe rakety a vektore ťahu motorov.
Často sa od začiatku snažia dosiahnuť orbitálnu dráhu "tesne nad 70km" a neuvedomujú si, že to je vlastne "navigačne" oveľa náročnejšia úloha, ako dosiahnuť obežnú dráhu o 30-50km vyššie. Treba si tiež uvedomiť, že raketa sa v "hornej časti" oblúka pohybuje po parabole, a bude po nej letieť aj keď sa ju budete snažiť roztlačiť vpred na obežnú dráhu.
Takže vyvedenie na obežnú dráhu je "dvojimpulzný manéver". Vždy.
Prvým impulzom sa pokúsite raketu s nákladom vyhodiť
správnym smerom dostatočne vysoko nad atmosferu
Druhým impulzom sa potom pokúsite raketu dostatočne urýchliť vpred, aby nespadla - a to doslova, pretože ako sami uvidíte počas manévrov, skutočne to tak funguje. Keď raketu neurýchlite dostatočne, proste spadne späť do atmosféry...
1) "Správny smer štartu rakiet" je nad more, zhruba v smere dráhy, severne od ostrovov pred pobrežím.
2) Naučte sa otáčať raketu do vhodnej orientácie a otáčajte si ju tak vždy. Dobré pravidlo je: pod nohami zem, modré nebo nad hlavou. Pri vyslovene orbitálnych manévroch je zasa vhodná orientácia typu "planéta je po ľavej ruke, do vesmíru je doprava" ("zem" vľavo, "nebo" vpravo)
3) Prvá časť úlohy - vyhodenie z atmosfery. Raketa po štarte stúpa kolmo hore, bez akýchkoľvek manéverov, pokiaľ nedosiahne rýchlosť aspoň 50m/s alebo výšku aspoň 500 metrov. Potom nasleduje otočenie "do správneho smeru" a vo výške 800-1000 metrov môžete začať raketu nakláňať do smeru.
Orientácia rakety počas celého vyvedenia (po začiatku náklonu) by mala byť taká, že "siluetka" -v- je vždy "pod" značkou vektoru pohybu -o-
4) Orientačne: výška - rýchlosť - náklon rakety (= "siluetky" -v-, nie vektoru pohybu -o- !)
1000 - 100 - 90, 5000 - 300/400 - 85, 9000 - 500 - 80, 20k - 650/750 - 45, 45k - 1300/1600 - 20 ... 55k - 1800/2000 - 5/10
Pozor na rýchlosť v oblasti 20000+ metrov - nemala by významne prekračovať 850-900m/s, a v 30000+ 1200m/s, v opačnom prípade začne raketa "horieť"
Na hranici vesmíru 70000m by rýchlosť rakety mala byť v ideálnom prípade 1800-2000m/s (pre lety na veľmi vysoké apogeum i výrazne viac)
5) Ak sa vám podarilo vyhodiť raketu nad atmosferu, prichádza druhá časť úlohy - navedenie na obežnú dráhu.
Ak je už apogeum dosť vysoko, vypnete motory a v momente, keď sa dostanete mimo atmosferu (reálne ešte v atmosfere nad 50-55km) zorientujte raketu tak, aby na výstupnej časti oblúka špička rakety smerovala mierne POD horizont (nie veľa - 2-5°, pol horizontálneho dieliku). V momente keď ste už nad 70km, spustite motory znovu a udržujte polohu špičkou k horizontu - v prvej časti, kým nedosiahnete apogeum, by mala špička smerovať POD horizont, okolo apogea by mala na horizont a za apogeom - na zostupnej časti oblúka - NAD horizont (opäť len málo - len tých 2-5°). Vyzerá to nezmyselne, ale nie je... Apogeum by sa počas tohoto manévru nemalo výrazne zväčšovať. Ak rastie a ešte ste ním nepreleteli, potlačte strmšie POD horizont.
V momente opustenia atmosfery má vaša raketa nejakú rýchlosť a nejakú zásobu paliva. Cieľová rýchlosť je zhruba 2400-2450m/s. Spočítajte rozdiel rýchlostí. Do momente dosiahnutia apogea by ste mali získať aspoň polovicu tohoto rozdielu rýchlostí a spotrebovať najviac 2/3 zásoby paliva (orientačne).
Poznámka - pilot som mizerný a preto prenechávam drinu a stress s pilotovaním automatom (ako všetci rozumní konštruktéri). Takže odporúčam plugin MechJeb2, ktorý zaistí zobrazenie všetkých parametrov dráhy aj parametrov rakety, ktoré tvorcovia hry v systéme kedysi kdesi cudne ukryli alebo rovno zlomyselne utajili... O možnostiach MechJeb2 v neskorších fázach hry by bolo na veľmi dlhé pojednanie.