kopapaka píše:Ovšem pokud SpaceX upravilo program normálního Dragona, aby se při havárii pokusil zachránit, proč by totéž neudělala i u RD?
SW úprava současného Dragona v1 spočívala v tom, že při havárii nosiče při startu se v případě nepoškození návratové kabiny budou aktivovat padáky a kabina nedopadne do moře volným pádem, ale měkce, zpomalena padáky.
U RD je situace o dost jiná. Tato loď bude cíleně uzpůsobena pro motorické přistání na Marsu. Její celková hmotnost při startu (včetně trunku) bude přibližně 13,5 tuny. Z toho minimálně 3,2 t bude palivo pro EDL. Přídavné palivové nádrže budou i uvnitř přetlakové kabiny.
Padáková soustava pro přistání tak hmotného tělesa na povrchu rudé planety by byla neúčinná / byla by to zbytečná mrtvá hmota několika stovek kg navíc, kterou je třeba urychlit a pak zase zpomalit / nedává smysl / nebude použita jen kvůli eventuální záchraně lodi při havárii startujícího nosiče.
Motorické přistání, nebo alespoň brzdění pádu kabiny při havárii nosiče by mohlo být SW ošetřeno. S tím se dá souhlasit. Je to jen SW, který nic neváží. Otázkou je, kolik by z takto do slané mořské vody dopadlé kabiny bylo ještě použitelného. Možná vědecké vybavení uvnitř. Možná.