Stránka 10 z 13

Re: Red Dragon

Napsal: 11.5.2017 0:07
od jakubv
jasně, chápu, spekulace, spekulace z jednoho twetu :-)
je jasné, že u návratu bočních stupnů a core stupně hodně závisí na profilu startu a hmotnosti nákladu, zda na to bude dostatečná kapacita a rezerva paliva...

Re: Red Dragon

Napsal: 11.5.2017 0:19
od Samo
Stále ostáva možnosť návratu oboch boostrov na morské plošiny nedávno som kdesi videl tweet od Muska ako píše že si mená šetrí/mal šetriť pre droneships ;)
Tu:https://mobile.twitter.com/elonmusk/sta ... 8311244801
Ale už dosť špekulácií nech to bude akokoľvek času na to aby sme sa to dozvedeli ešte stále kopa :-D

Re: Red Dragon

Napsal: 11.5.2017 0:29
od Tris
Pospíšil píše:Jeho doměnku o RTLS postranních boostrů a nepřistání centrálního stupně bych proto bral s patřičnou rezervou. Osobně jsem o ničem takovém z důvěryhodných zdrojů zatím nečetl. Ale nechám se rád poučit, pokud mi v tomto smyslu něco relevantního uteklo.
Jsem si docela jistý, že jeho domněnka o letovém profilu FH s RD pochází ze simulace startu od uživatele zlynn1990 na youtubu, a osobně to považuji za solidní základ pro fanouškovskou spekulaci, ačkoli ve světle nedávných změn v nosnosti FH na webu SpaceX je to trochu méně relevantní než v době uveřejnění :)

Re: Red Dragon

Napsal: 11.5.2017 1:06
od kopapaka
Pospíšil píše:Zpět k Red Dragonu, ten padáky mít nebude a v připadě selhání nosné rakety prostě zanikne, jako jiné nepilotované sondy a lodě. A myslím, že tím bychom otázku padáků na RD mohli považovat za uzavřenou.
Ano, na abort s posádkou se samozřejmě použije veškeré palivo- jenže RD ji nemá. Potud souhlasím.
Ovšem pokud SpaceX upravilo program normálního Dragona, aby se při havárii pokusil zachránit, proč by totéž neudělala i u RD? Bez posádky může spotřebovat jen tolik paliva, kolik běžný CD spotřebuje na orbitě - pro jistou záchranu to nebude stačit, ale i nějaká šance je lepší než nic.
Navíc má pokus o přistání ještě jednu výhodu - menší riziko zamoření dopadové plochy toxickým palivem.

Re: Red Dragon

Napsal: 11.5.2017 9:21
od Pospíšil
kopapaka píše:Ovšem pokud SpaceX upravilo program normálního Dragona, aby se při havárii pokusil zachránit, proč by totéž neudělala i u RD?
SW úprava současného Dragona v1 spočívala v tom, že při havárii nosiče při startu se v případě nepoškození návratové kabiny budou aktivovat padáky a kabina nedopadne do moře volným pádem, ale měkce, zpomalena padáky.

U RD je situace o dost jiná. Tato loď bude cíleně uzpůsobena pro motorické přistání na Marsu. Její celková hmotnost při startu (včetně trunku) bude přibližně 13,5 tuny. Z toho minimálně 3,2 t bude palivo pro EDL. Přídavné palivové nádrže budou i uvnitř přetlakové kabiny.
Padáková soustava pro přistání tak hmotného tělesa na povrchu rudé planety by byla neúčinná / byla by to zbytečná mrtvá hmota několika stovek kg navíc, kterou je třeba urychlit a pak zase zpomalit / nedává smysl / nebude použita jen kvůli eventuální záchraně lodi při havárii startujícího nosiče.
Motorické přistání, nebo alespoň brzdění pádu kabiny při havárii nosiče by mohlo být SW ošetřeno. S tím se dá souhlasit. Je to jen SW, který nic neváží. Otázkou je, kolik by z takto do slané mořské vody dopadlé kabiny bylo ještě použitelného. Možná vědecké vybavení uvnitř. Možná.

Re: Red Dragon

Napsal: 11.5.2017 11:38
od petrsida
Máš pravdu, jenom bych doplnil, že po případném nouzovém přistání by vedle zachráněného nákladu (možná) přibyla i data o celém manévru, což by možná bylo to nejcennější

každopádně, doufejme, že takový scénář vůbec nenastane

Re: Red Dragon

Napsal: 12.5.2017 2:00
od jakubv
ad cesta RD k Marsu, hledal jsem, jak velké delta v je potřeba pro cestu tam a našel jsem dva pěkné vysvětlující grafy,
jeden je tady na tomto linku na wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/Delta-v_budget
a pak graf pro celý planetární systém
http://i.imgur.com/SqdzxzF.png

samozřejmě že záleží na použité dráze pro let Země - Mars, nejmenší bude potřeba pro Hohmann transfer orbit, ale ten není nejrychlejší...
https://en.wikipedia.org/wiki/Hohmann_transfer_orbit

Re: Red Dragon

Napsal: 30.6.2017 13:03
od Pospíšil
Nad RD se stahují mračna. Ještě to není zcela jisté, ale existují náznaky, že bude vývoj a letové testování motorického přistání D2 odloženo ve prospěch vývoje zmenšené verze ITC.
Zatím berte toto info bez záruky, situace se průběžně mění, bude třeba vyčkat oficiální aktualizace ITC projektu, kterou Elon nedávno avizoval na "tak brzo, že tomu nebudeme věřit". :)

Re: Red Dragon

Napsal: 30.6.2017 13:11
od Samo
Tak že by letel už prvý "mini ITS" namiesto RD?

Re: Red Dragon

Napsal: 30.6.2017 13:13
od Pospíšil
Samo píše:Tak že by letel už prvý "mini ITS" namiesto RD?
Je to jedna z možností.