Stránka 10 z 47
Re: Raptor
Napsal: 4.2.2019 9:02
od Pospíšil
Zelené zbarvení plamene sekundu po zážehu může být podle EM způsobeno buďto reakcí snímacího čipu v kameře, který takto zareagoval na přeexponovanou scénu, nebo jde o důsledek spálení maličké části měděného vnitřního pláště spalovací komory.
https://twitter.com/elonmusk/status/1092280273599979520
Zelená barva tedy není důsledek spálení zážehové směsi TEA-TEB, kterou Raptor nepoužívá. K zapálení pohonných látek ve spalovací komoře Raptoru slouží jiskrový zapalovač, něco jako větší zapalovací svíčka z automobilového motoru.
https://twitter.com/elonmusk/status/1092282107639021569
Re: Raptor
Napsal: 4.2.2019 9:44
od Lukas59
Je to proste nádhera, nemôžem si pomôcť ale ten rachot je ako symfónia od Beethovena

Re: Raptor
Napsal: 4.2.2019 18:28
od Amper
Pospíšil píše:
Zelená barva tedy není důsledek spálení zážehové směsi TEA-TEB, kterou Raptor nepoužívá. K zapálení pohonných látek ve spalovací komoře Raptoru slouží jiskrový zapalovač, něco jako větší zapalovací svíčka z automobilového motoru.
Takze neomezeny pocet restartu ?
Re: Raptor
Napsal: 4.2.2019 19:34
od Pospíšil
Amper píše:Pospíšil píše:
Zelená barva tedy není důsledek spálení zážehové směsi TEA-TEB, kterou Raptor nepoužívá. K zapálení pohonných látek ve spalovací komoře Raptoru slouží jiskrový zapalovač, něco jako větší zapalovací svíčka z automobilového motoru.
Takze neomezeny pocet restartu ?
To nevím, asi ta svíčka nebude mít nekonečnou životnost... a taky musíš mít šťávu v baterce, aby ti to házelo jiskru.

Re: Raptor
Napsal: 4.2.2019 20:03
od Pospíšil
SpX zveřejnila na instagramu pár zajímavých detailů k prvnímu zážehu.
"Completed a two-second test fire of the Starship Raptor engine that hit 170 bar and ~116 metric tons of force – the highest thrust ever from a SpaceX engine and Raptor was at ~60% power."
Při dvousekundovém zážehu bylo dosaženo tlaku 170 barů ve spalovací komoře a tahu cca 116 tun, přičemž Raptor pracoval na cca 60% výkonu. Byl to zatím nejvysší dosažený tah SpaceX motoru.
Re: Raptor
Napsal: 5.2.2019 10:20
od Amper
Pospíšil píše:
To nevím, asi ta svíčka nebude mít nekonečnou životnost... a taky musíš mít šťávu v baterce, aby ti to házelo jiskru.

takze "neomezeny"

Re: Raptor
Napsal: 5.2.2019 13:23
od Peter
Mno takova svicka spis bude muset pro restart vydrzet ten zar ve spalovaci komore.
Pokud nemaji nejakou tricky konstrukci, aby byla zivotnost co nejdelsi.
Propadne si na Mars nebo Mesic povezou nahradni svicky...

Re: Raptor
Napsal: 5.2.2019 14:34
od Pospíšil
Peter píše:Mno takova svicka spis bude muset pro restart vydrzet ten zar ve spalovaci komore.
Pokud nemaji nejakou tricky konstrukci, aby byla zivotnost co nejdelsi.
Ta zapalovací svíčka neústí/nečouhá přímo do hlavního prostoru spalovací komory, ale je uvnitř menšího dvojitého hořáku, do kterého jde separátní cestou palivová směs. Ty zapalovací svíčky jsou v Raptoru celkem 3, jedna pro hlavní spalovací komoru a v každém preburneru taky po 1 ks.
Re: Raptor
Napsal: 5.2.2019 15:52
od Peter
Diky za vysvetleni, takze vlastne nejsou az zas tak tepelne namahane.
Chapu to dobre, ze jenom pri vlastni zapaleni?
Re: Raptor
Napsal: 5.2.2019 16:09
od Pospíšil
Konkrétní konstrukční řešení z Raptoru samozřejmě nikde na webu nenajdeme, podléhá firemnímu utajení a také ITAR regulaci jako v podstatě vojenský materiál, nicméně dá se představit, že ona komůrka/hořák se svíčkou bude tepelně a tlakově namáhána zejména při zážehu. Pak se přísun paliva do tohoto hořáku uzavře a díky vnitřní aerodynamice ve spalovací komoře by v tom hořáku mohly být o něco nižší tlaky a teploty než přímo uvnitř hlavního spalovacího prostoru. Zážehů by ta svíčka mohla vydržet dejme tomu stovky až tisíce, na počet hodin chodu motoru si to ale netroufám odhadnout.
Rozhodně, pokud má mít SuperHeavy 31 Raptorů, uložených v těsné blízkosti, nebude nijak snadné tyto svíčky vyměňovat, takže bych čekal, že musí vydržet minimálně několik desítek letů SH bez výměny.