Drobné obrázkotextové oblažení ze SRK.
Naše drobné výzkumnické projekty nestojí za zmínku. Ale i u nás se udála záchranářská akce, o které vám nyní povím.
Rozhodli jsme podniknout pilotovaný let k Duně a zpět. Nešlo o nic zajímavého. Zaorbitění u Duny, průzkum, zaorbitění u Ike, průzkum a návrat domů + nějaké gravitační praky, vcelku jednoduchá malá loď Badatel_1, za kniplem Jebediah.
Jenže vinou několika špatných rozhodnutí jsme přišli o potřebné palivo pro bezpečný návrat. Precizním plánováním jsme nasměřovali loď od Ike přímo na Kerbin (na tu vzdálenost se opravdu špatně trefuje). Spálilo se všechno palivo a doufali jsme v přímý let až do atmosféry Kerbinu (podle mapy to tak vypadalo).
Po dlouhé době cestování vesmírem se Badatel_1 dostal do gravitačního pole domovské planety. V tu chvíli se nám ukázala nemilosrdná pravda o jeho budoucí letové křivce: se značnou inklinací průlet v 5500 km nad povrchem. Což je zhruba v půli cesty na Mun.
Bez zásahu by proletěl nad našimi hlavami rychlostí 11,41 km/s a dál směřoval do víru sluneční soustavy, kde by se ho obtížně dohánělo. Zvláště s našími stále omezenými prostředky.
Loď nebyla vybavena žádným dokovacím portem a jiné tankovací zařízení nebyl čas vyvinout. V danou chvíli bylo možné jediné řešení, prostě pro něj poslat taxi. Pod tíhou času byl pouze upraven druhý exepmlář rakety Badatel pro účely taxislužby. Zbytečnosti nahradil modul s druhým sedadlem pro bezmocneho Jebediaha:
Jeho průlet okolo kerbinu byl přesně vypočítán na řád několika hodin, možná dní. Muselo se jednat rychle a na chyby nebyl čas. Situace nám poskytla pouze jednu příležitost.
Nejprve přišly na řadu simulace. Již zde jsme narazili na problém v simulačně-aplikační mapě. Pokud je totiž jedno ze setkánípotřebných těles v gravitačním působení a nemá proto svou stálou orbitu, nejde ve zmíněné mapě naplánovat rendezvous manévr. To znamená, že se při protknutí křivek obou těles nezobrazí tzv. intersection body. Na řadu přišla exaktní věda - matematika! (v podobě asi jednoho miliónu simulačních pokusů

). A že loď letěla v protisměru rotace planety byla už jen maličkost.
Po dlouhých výpočtech se šlo na věc. Bill rychle natankoval, koupil cíga a vydal se pro nezvyklé rito.
Bill musel udělat 3 oblety kerbinu v elipsách různých délek, aby se nakonec setkali ve správný čas.
Povedlo se! Ve vzdálenosti skvělých 85 km Bill naplánovaným zážehem upravil svou dráhu, podobnou té Jebediáhově. Pak spolehajíc pouze na kompas, tradičními rendezvous zážehy zaparkoval 93 m od druhého plavidla. Nato Jebediah vystoupil do volného prostoru a tuto vzdálenost hravě překonal vesmírným skokem.
Pak nezbývalo nic jineho než brzdný zážeh, zaorbitění a vybrání vhodného místa na přistání.

Zde radostný Jebediah nemajíc potuchy o stavu taxametru
Jsme rádi, že se náš dobrodruh vrátil v pořádku domů. Neobrželi jsme sice tolik vědeckých bodů jak jsme předpokládali (pouze za data odeslaná anténou), ale na to máme spoustu času v budoucnosti, v takové budoucnosti, kde bude vždy prioritnější život našich statečných kosmonautů před honbou za výdělkem.
kancléř Bobo Chrobo Kerman
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Teď mě ještě napadá, že až budu mít ukončen vývoj většiny součástek, můžu sestrojit podobného popeláře jako kdysi wopat a opuštěnou loď Badatel_1 bloudící vesmírem odtáhnou domů a vyinkasovat drobné body.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pajas: Opravdu výborné vyřešení situace. Velká poklona před použitím tankeru a krtka! Taky věříme ve štastný návrat vašeho Billa domů. A ta kolonie či středisko na laythe, nebo jak to nazvat,

sám bych tam chtěl bydlet!
Ludan: Opět pěkné počteníčko Zeleného práva a propracované mašiny.
Zábavě zdar, KSP zvláště