Stránka 86 z 88
Re: Všeobecně o společnosti
Napsal: 19.12.2024 20:49
od Tjov
SpaceX získalo kontrakt na dvě Crew mise na ISS od VAST
Btw: Boeing kde ?

( ohledně Starlineru je až neuvěřitelné ticho

)
Re: Všeobecně o společnosti
Napsal: 23.12.2024 11:59
od Tjov
Vánoční přání od SpaceX
Re: Všeobecně o společnosti
Napsal: 2.1.2025 15:17
od Pospíšil
Situace k 1.1.2025: za celý rok 2024 SpaceX provedla celkem 134 startů F9 & FH, v průměru 1 za 2,72 dne.
K dosažení orientačně stanoveného cíle 144 startů za rok (v průměru 12 měsíčně) jim chybělo 10 startů.
Problémy v létě způsobily dvě několikadenní přestávky, které už se v druhé půli roku nepodařilo dohnat.
Nejsilnější měsíc byl listopad s rekordními 16 starty.
Starty s družicemi Starlink představovaly drtivou většinu loňských startů SpaceX. Bylo jich celkem 89 vzletů na LEO.
I přes to všechno, počet 134 startů za rok, v režiji jediné komerční společnosti, to je dozajista unikátní výkon a zaslouží si klobouk dolů.
Po měsících:
10 - leden
09 - únor
12 - březen
12 - duben
13 - květen
11 - červen
06 - červenec
12 - srpen
09 - září
11 - říjen
16 - listopad
13 - prosinec
Vývoj počtu startů za posledních 15 let, včetně světle zvýrazněných znovupoužití prvních stupňů.

Re: Všeobecně o společnosti
Napsal: 3.1.2025 11:01
od petrsida
Ten poslední obrázek jasně ukazuje, proč je znovupoužití gamechanger
Re: Všeobecně o společnosti
Napsal: 3.1.2025 13:26
od todtv
Ano, vzpomeňme na evropské odborníky kolem ESA, Arianspace apod., který prorokovali, že v kosmonautice je znovupoužitelnost nesmysl nebo, že se nevyplatí a tím nasměrovali jistý směr nebo časové plány, ze kterých akorát nyní bolí trochu hlava.

Re: Všeobecně o společnosti
Napsal: 3.1.2025 13:28
od jakubv
první SS směr Mars v roce 2026, lidi v roce 2030...
Elon není troškař, jaká bude jeho konstanta tady?
Re: Všeobecně o společnosti
Napsal: 6.1.2025 9:32
od Navi
todtv píše: 3.1.2025 13:26
Ano, vzpomeňme na evropské odborníky kolem ESA, Arianspace apod., který prorokovali, že v kosmonautice je znovupoužitelnost nesmysl nebo, že se nevyplatí a tím nasměrovali jistý směr nebo časové plány, ze kterých akorát nyní bolí trochu hlava.
Já bych nebyl tak příkrý. Z jejich pohledu to vlastně stále smysl nemá. Nejsou totiž schopni zajistit náklad pro tolik startů. Elonovi by to asi taky nešlapalo tak dobře, kdyby nerozjel Starlink.
Re: Všeobecně o společnosti
Napsal: 6.1.2025 10:27
od Pospíšil
Navi píše: 6.1.2025 9:32
todtv píše: 3.1.2025 13:26
Ano, vzpomeňme na evropské odborníky kolem ESA, Arianspace apod., který prorokovali, že v kosmonautice je znovupoužitelnost nesmysl nebo, že se nevyplatí a tím nasměrovali jistý směr nebo časové plány, ze kterých akorát nyní bolí trochu hlava.
Já bych nebyl tak příkrý. Z jejich pohledu to vlastně stále smysl nemá. Nejsou totiž schopni zajistit náklad pro tolik startů. Elonovi by to asi taky nešlapalo tak dobře, kdyby nerozjel Starlink.
Ideílní je být sám sobě zákazníkem i dodavatelem.
Jen tak si nejlépe pohlídáš náklady, kvalitu i termíny, atd.
Toto pochopil už před ~100 lety Tomáš Baťa ve Zlíně a tak měl kromě primárního businessu výroby bot i vlastní koželužnu, gumárnu, strojírnu, cihelnu, stavební firmu, výrobu letadel, obchodní domy, školy, internáty, elektrárnu/teplárnu, atd. atd.
Mezi Muskem a Baťou vidím čím dál více paralel, společných myšlenek i činů...
Re: Všeobecně o společnosti
Napsal: 6.1.2025 17:55
od Thales
Navi píše: 6.1.2025 9:32
Nejsou totiž schopni zajistit náklad pro tolik startů.
je to jako sněhová koule. On by ten náklad třeba i byl kdyby to nestálo takový randál. Kdyby pak byl větší zájem tam něco posílat, tak by to třeba vedlo k rozvoji a optimalizaci u firem, které ty věci vyrábí, což by opět snížilo cenu a zvýšilo zájem.
Re: Všeobecně o společnosti
Napsal: 7.1.2025 8:54
od Navi
jj... souhlasím, ale je to běh na delší trať. SpaceX cenu hodně snížila, ale stejně současní zákazníci nejsou ani zdaleka schopni využít jejich možnosti kadence startů.
Další firma uvažující o znovupoužitelnosti (BO) má v plánu také býti sama sobě zákazníkem. Jiná cesta asi v tuto chvíli není.
A protože ESA ani Arianspace tohoto, z podstaty věci, schopni nejsou, platí to, že pro ně znovupoužitelnost nedává nyní smysl. Arianspace přežije v současné "drahé" verzi pro zachování možnosti Evropy vynášet vlastní náklad po "vlastní ose", ale s konkurenceschopností to nebude mít nic společného.