Poletová tiskovka JPL dnes od 20:00 CEST
Účastníci:
* Thomas Zurbuchen, associate administrator of NASA’s Science Mission Directorate
* Michael Watkins, JPL director
* MiMi Aung, Ingenuity Mars Helicopter project manager at JPL
* Bob Balaram, Ingenuity Mars Helicopter chief engineer at JPL
* Håvard Grip, Ingenuity Mars Helicopter chief pilot at JPL
* Justin Maki, Perseverance Mars rover imaging scientist and deputy principal investigator of Mastcam-Z instrument at JPL
- Steve Jurczyk: Velká gratulace projektovému týmu k úspěchu. Na vývoji Ingenuity se podílely 3 direktoráty a 4 střediska NASA.
- Technologicko-demonstrační mise Ingenuity byla na 100% splněna, vše ostatní dále (následující lety) už bude bonus navíc.
- Thomas Zurbuchen: Tým Ingenuity dokázal výjimečný úspěch - dokázali něco, co nejdřív vypadalo šíleně
- Znovu dnešní let Ingenuity srovnáván s letem Flyeru 1 bratří Wrightů, spojených kouskem plátna z křídla Flyeru 1
- Přehráno kompletní video z celého prvního letu Ingenuity - nádhera!
- 3 cíle demonstrační mise byly kompletně splněny: demo let na Zemi, demo let na Marsu, přijata technická data z demo letu na Marsu
- Ingenuity je zcela v pořádku, dokonce během letu odletěl prach na FV panelu, baterie jsou zcela OK, podvozek, rotor i elektronika v pořádku
- Plán byl vzlet do 3 m, 5 s visení, otočka o 96°, další visení ~20 s, klesíní a přistání. Splněno zcela
- Rekonstrukce letu na základě přijatých dat z letu - animace
- Vítr velmi lehce odnesl Ingenuity stranou, ale přistále jan několik cm od místa vzletu
- Snímky z navigační č-b kamery nezaznamenaly žádný zvířený prach při přistání
- Barevné snímky z Ingenuity budou staženy zítra
- Ingenuity byla přidělena volací značka IGY-1
- Zoomované snímky Ingy za letu ještě nebyly staženy, pouze několik po přistání
- Jaká byla rychlost větru za letu? Kdy bude let č.2? Přesná rychlost větru byla měřena za letu na roveru, ale ještě nejsou stažena, předpověď byla 2 - 6 m/s. Další let se zatím plánuje na tento čtvrtek.
- Jak by mohl vypadat let 4 a 5? Kdy by mohla být na Marsu druhá helikoptéra? Budou delší, rychlejší, nebezpečnější. Není jasné kdy bude projektována další helikoptéra pro Mars.
- Jaká je strategie ohledně úprav sw před dalšími lety? Jaká jsou časová omezení mise? SW se zatím nebude znovu měnit. Do konce testovacího okna zbývají 2 týdny.
- Existují praktické implikace úspěchu Ingy? Ano, pro mise na Titanu a možná Venuši se dají tyto zkušenosti použít.
- Jak bylo obtížné správně nastavit nasměrování kamer, aby to vypadalo takto dokonale? Ano, nebylo to úplně triviálně a stálo to hodně testování.
- Na některých dalších letech bude vyzkoušeno použití mikrofonu, jestli bude Ingy za letu slyšet
- Očekáváte, že by při některém letu mohla Ingy havarovat? Ano, tým se ke konci testů bude snažit dostat helikoptéru na, nebo za její limity, což může pravděpodobně skončit havárií
- Bude možné zvětšit tento koncept pro těžší zatížení? Ano, projektuje se heli v kategorii 30 - 40 kg s několika kg vědeckých přístrojů.
- Co bylo na této demo misi nejobtížnější? Dodržet max hmotnost 1,800 kg
- První následující aplikace vrtulového letounu bude těžký dron pro Titan. Na Marsu by to mohla být někdy helikoptéra studující nepřístupná místa, jako jsou příkré stěny kráterů, atd.
- Jaké limity jsou v plánu překročit při posledním letu (rychlost, vzdálenost, výška)? Zatím není rozhodnuto.
- Jaké jsou možné transfery technologie Ingy na Zemi? Minimálně inspirací pro řešení "šílených" nápadů.
- Jaká byla vertikální rychlost při stoupání a klesání? Vzlet: rovně vzhůru několik cm a pak zapojena navigace a horizontální řízení. Při klesání to bylo konstantní rychlostí až do kontaktu. Povel pro klesání byl až do záporné výšky - pod povrch a byl zastaven na základě informace z IMU, že došlo k přerušení klesání vlivem kontaktu s povrchem. (rychlosti neřekl)
- Druhý let bude do 5 metrů a vodorovná translace 2 m, pak návrat na místo vzletu. Třetí let bude podobně do 5 m výšky, 50 m vodorovně a návrat.
- Limity helikoptéry jsou hlavně vzdušná rychlost a navigace ve vyšších výškách, jelikož použitý laserový výškoměr nefunguje spolehlivě nad 10 m výšky
- Jak rychle bude tým schopen zpracovat data z 1. letu a vzít si z nich ponaučení pro další lety? Dat není zase tak moc. Například otáčky jsou stanoveny podle tlaku a hustoty atmosféry. Model byl potvrzen testovacím letem. Sestup byl konstantní rychlostí 1 m/s. Byla obava ze zvířeného prachu, ale to se nepotvrdilo. Před dotekem nebylo žádné zpomalení sestupu.
- Jakou byste dali radu mladým dívkám, které chtějí pracovat v kosmonautice? Najděte si něco, co vás baví a jděte vášnivě po tom.
- Proč se Ingy říká helikoptéra a ne dron? Zůstane rover stále na místě? Dron je spíš vnímán jako of the shelf zařízení, ale může se taky použít i dron. Pro tým je vhodnější helikoptéra. Percy zůstane po zbytek testů Ingy na aktuálním místě. Vzdálenost obou robotů je 69 - 70 m.
- Co první let přinesl neočekávaného? data jsou zatím stále přijímána, nicméně Ingy létá tak, jak bylo plánováno a testováno. Málo prachu je pozitivní překvapení. Telemetrie je přesně taková, jako data z testovací komory na Zemi
- Jak Ingy tým oslaví dnešní úspěch? Je to první den po 6-7 letech, kdy je důvod slavit.

Ano, dnes se bude slavit, party plán ale zatím není.
- Jaký význam má tento let pro aerodynamiky? Velmi velký význam pro validaci aerodynamického modelování, že je správné. I Dragonfly pro Titam může využít některé poznatky z mise Ingy
- Je možné, že 4. nebo 5. let by směřoval po budoucí trase Percy? Počítá se se vzdáleností 600 m, ale směr letu je Ingy týmu celkem jedno. Nemělo by to ale nijak ohrozit primární misi roveru.
- Jaký přesně byl důvod pro rotaci Ingy o 96°? Bylo to pro otočení Ingy směrem k roveru, ale při tomto letu nebyl pořízen žádný snímek, až při dalším letu. Kamera měla původně snímat nastojato, ale později byla otočena pro snímání naležato.
konec