Zelené právo uvádí článek
Okna vesmíru bez mříží s obrázkovou přílohou.
V minulém díle jsme psali o znovuzrození vesmírného výzkumu, na kterém měly v první řadě veliký podíl rakety Prvoljetka a Drugoljetka (na obrázcích dole).
Prvoljetka
Drugoljetka
Následoval je nemalý úspěch sond SputniK1, SputniK2 (vylepšené o solární panely) a SputniK3 (určené pro návrat zpět na Kerbin) na nosiči Treťoljetka.
SputniK1
SputniK2
SputniK3 při návratu
Pak již následovaly první pokusy o dobytí Munu.
Prvním krokem byl oblet Munu a návrat zpět s pomocí rakety Čtvrtoljetka. Bylo nutné zjistit náročnost na spotřebu paliva, a nosnost. Raketa nesla živou posádku. Vše se zdařilo.
Čtvrtoljetka v hangáru při předstartovních přípravách
Následovala další etapa. S pomocí nosiče Čtvrtoljetka byla na oběžnou dránu Munu vynesena sonda Luna1. Ta poté dosedla na povrch munu. Provedla všechna potřebná měření, část dat odeslala, část jich uchovala v kontejnerech na návratové části. Pak se vrátila zpět na Kerbin. Palivo vystačilo jen tak tak, ale při šikovném manévrování to bylo akorát.
Luna 1 před startem
Nyní jsme již věděli, že se dokážeme dostat nejen na Mun, ale i zpět. Nic už nemohlo zabránit tomu, aby jsme tam vyslali kerbonauta - koho jiného, než statečného Jurije Kermanova. Modul Luna2, stále ještě na zastarávajícím nosiči Čtvrtoljetka byl připraven ke startu. Let prvního kerbiňana na Mun začíná. Jurij ví, že stačí jediná chyba a celá mise bude ztracena. Odpočet se přiblížil k nule. Do hřmění motorů se ozývá rytmické bušení Jurijova srdce, které by mu v tu chvíli nejraději spadlo do kalhot, kdyby tomu nezabránilo přetížení několika K.

A po několika minutách již Jurij pluje ve volném prostoru na oběžné dráze Kerbinu. První fáze dokončena.
Následuje zážeh, který ho vymrští až k Munu, kde se o zbytek postará gravitace. Každá kapka paliva, každá molekula kyslíku, kterou spálí nenasytné motory, může být tím, co Jurije dělí od návratu domů. Kdyby mohly ve stavu beztíže stékat krůpěje potu po jeho čele, pak by tak dozajista učinily. Místo toho se jen bezmocně vznášejí v podobě malých slaných kuliček kdesi mezi Jurijovou hlavou a hledím přilby.
Na zrychlení k Munu bylo potřeba víc paliva, než všichni očekávali. Jurij musel odhodit přeletový stupeň a zážeh dokončit s motorem a palivem pro přistání. Ale pořád má malou rezervu. Pořád má ještě naději, že bude první, kdo si "šlápne" a vrátí se.
Po nekonečném čekání se dostává s modulem do působení gravitačního pole Munu. Ten si svou oběť začne s chutí masožravé rostliny přitahovat. Jurij celých padesát dva vteřin přemýšlí, jestli mají masožravé rostliny chuť. Pak dochází k závěru, že by měl raději připravit modul na brždění a přistání. Vzhledem k tomu, že jeho dráha byla zvolena tak, aby Mun neoblétal, nemá šanci řešit nějakou oběžnou dráhu. Prostě se řítí vstříc Munárnímu povrchu. Pozvolna začíná brzdit. Něco ho šimrá na zádech. Aha, to si pot uvědomil, že už může tvořit krůpěje a stékat... tentokrát si vybral jinou cestu.
Zhruba v pěti tisících metrech nad povrchem přichází varování z řídícího střediska. Množství paliva pro přistání je na kritické hranici. Návrat se nemusí zdařit, pokud bude pokračovat v sestupu. Jurij je ale jako v tranzu. Už je tak blízko a měl by to odpískat? Nikdy. I kdyby tu měl zhebnout, tak s tím krámem přistane. Vedení řídícího střediska má na celou věc jiný názor, ale jsou všichni jaksi příliš daleko na to, aby do toho mohli zasáhnout. Vladimir Kermaljikov - vedoucí směny - si zapálí další vonnou tyčinku a se slovy "Já mám jen jedny nervy" začíná procvičovat uklidňovací rituál. Z jeho kanceláře zní hluboké a mírumilovné OMMMMMMMMMMMMMM.
Mezitím Jurij přistál. Nic to nebylo. Vážně nic. Jen v palivových nádržích je toho opravdu málo. Vlastně zbývá palivo jen v návratovém modulu. Bude to opravdu stačit? To teď zjišťovat nehodlám - říká si Jurij. Hrne se rychle ven.
Je to nádhera. Šestinová gravitace dovoluje překrásné skoky... když se Jurij dosyta vydovádí, vzpomene na účel mise. Posbírá vzorky horniny, vztyčí vlajku, zaznamená všeljaké ty vědecké údaje podle manuálu, který mu vytiskla a zalaminovala ta pěkná sekretářka z bloku B, ta co má obzvláště po ránu tak krásný odstín zelené...
A pak již hurá do modulu.

Teď teprve opadá nadšení a nahrazuje ho znovu pocit nervozity a napětí. Z řídícího střediska přišly nové údaje o návratu. Nikdo doopravdy neví, jestli palivo skutečně vystačí. Jurij ještě pro jistotu přečerpá zbylé palivo pro RCS z přistávacích bloků do nádrží na návratovém modulu. Nemá cenu dlouze chodit kolem horké kaše. Zážeh. Náklon. A děj se vůle fyzikálních zákonů.
Po několika málo minutách dohořel poslední zbytek paliva. Loď je teď na cestě ke Kerbinu, ale zpomalení nebylo dostačující. Je na velmi excentrické oběžné dráze s Periapsis asi ve 150 - 200 km od Kerbinu. S tím ale Jurij počítal. Teď přijde na řadu záložní plán. Pro "dotažení" manévru použije RCS. Je stále velmi daleko od Kerbinu a tak stačí jen několik sekund pro změnu dráhy. Periapsis je teď ve 25 km. Kdyby Jurij znal Marseillaisu, tak by si jí zpíval. Místo toho si zpívá oblíbenou píseň od Kevy a Kaška "Jednu zelenou orchidej..."
Nedlouho poté již jeho modul vstupuje do atmosféry a bezpečně dosedá na hladinu oceánu.

První porevoluční pilotovaný let na Mun dopadl dobře. Na základě informací, které během něj získala agentura Koskosmos, byl vyvinut nový nosič Pětiljetka s modulem Luna3, díky kterému již není problém s palivem na přeletovém stupni. Od té doby naši kerbonauté navštívili Mun již pětkrát. Pokaždé na jiném místě a pokaždé se vrátili v pořádku.
Pětiljetka a Luna3
Příště si povíme něco více o nové vesmírné stanici a výzkumu povrchu samotného Kerbinu.
Loučí se Ludan Ludanovič Kermanov