Stránka 9 z 29

Re: New Glenn

Napsal: 6.3.2020 13:14
od packa
Perfektní vysvětlení , velice zajímavé děkuji .

Re: New Glenn

Napsal: 6.3.2020 13:55
od Pospíšil
Hm, taky se nechci pouštět do nějaké zbytečné rozepře o MKP/FEA elements, ... pravda naposledy jsem s MSC Nastran/Patran pracoval v roce 95 :lol: , nicméně pravdou je, že tehdy jsme všechny modely meshovali na trojúhelníky, nebo čtyřstěny. Nevzpomínám si, že by se někdo pouštěl do quad nebo hex elementů. A to jsme v té době měli na fakultě výkonnější železo (zapůjčeno pro univerzity) než v LETu Kunovice, nebo Aero Vodochody.

Trochu jsi mě laiku vyprovokoval ke googlení na toto téma a jedno pěkné srovnání jak a kdy využívat které FEA elementy je např tady: https://enterfea.com/what-are-the-types ... ed-in-fea/
Vyplývá z něj, že v dnešní době se oproti době mých studií před 25 lety spíš využívají kvádry a čtverce, raději než trojúhelníkové prvky. Tak nevím, už s tím hodně dlouho nepracuju, ale jaksi podvědomě důvěřuju spíš tomu článku...


Re: New Glenn

Napsal: 6.3.2020 14:43
od laik
Ano, zde jsem se mohl zmýlit. Což neznamená, že je nesmysl zbytek toho, co jsem napsal.

Jinak to prosím pěkně nejsou čtverce, ale obecný čtyřúhelníky. Anebo ještě přesněji obecný zborcený plochy ohraničený čtyřma úsečkama (když je zkroutíme). V případě parabolické funkce dokonce čtyřma obloukama. Ani kvádry. Představme si takový ty hranatý masrhmallow.
Obrázek
Obrázek
Když budeme chtít, můžeme se tu tahat za slovíčka do soudnýho dne. Což já osobně zapotřebí nemám. Někteří si v tom libují.

Nyní se podívejme na grid u SpaceX. Že by počítali metodami z osmdesátých let a nevsimli si, že tam trojúhelníky nepatří?

A teď ty auta - jsou snad pokrytý čtverečkama kvůli použité metodě?

Nebo křídla letadel? Taky nic.

Lopatky turbin z Plzně taky nevypadaj jako složený z kostek cukru. Přitom jsem na nich používal hexy, tedy obecný šestistěny (lidově kvádry).

Re: New Glenn

Napsal: 6.3.2020 14:59
od Samo
Laik, ja nikde nerozporujem teóriu, všetko čo hovoríš je pravda a preto škodovka nemá trojuholníčkové rebrovanie... :-D Som rád že vysvetľuneš prečo to tak nieje podľa teba ja si ten názor cením a nemám potrebu ho vyvracať. Je jednoducké povedať že niečo nejde a nič viac k tomu, ide mi o to si to obhájiť. No len tak so zvedavosti niekoho na FEA pohľadám u nás na strojníckej fakulte až sa tu nehovorí že som zaujatý nekritický internetový diskutér a čo ja viem čo ešte... K SpaceX, Dragon nieje prostý válec ktorý má odolávať len tlaku a obručovému namáhaniu tenkostennej tlakovej nádoby.

Re: New Glenn

Napsal: 6.3.2020 18:47
od Meybe
Díky Laiku, tohle jsou moc zajímavé informace. :palec nahoru:

Re: New Glenn

Napsal: 6.3.2020 19:02
od laik
Ještě si dovolím doplnit. Zde je nějaký starší obrázek. Těžko přesně datovat. Nicméně už podle rozlišení to může být patnáct dvacet let. Taky je to poněkud hrubé. To kvůli výpočetním výkonům té doby. Jsou to hezky mapované sítě. Hodně úmorné manuální práce.
Obrázek

A zde něco současného. Krásně zajemněné v detailech, potenciálních místech zpřísněného dozoru či velkých napěťových gradientů. Automatem vysypáno do nepravidelné sítě. Dnešní mašiny to upočítají. A těch analýz se dneska sype násobně více a nikdo nemá čas si hrát na mapy...

Obrázek

Re: New Glenn

Napsal: 28.4.2020 19:12
od todtv
Něco z počátku března. Video z výroby NG. Koukám, že některé části vyrábí frézováním plátu podobně jako ULA. Také se koukněte na výrobu vrchlíku s porovnání s tím jako nyní dělá SpaceX v BC, byť nyní ve stanech. Vidím rozdíl jako mezi sestrojením zdravotnického přístroje několik let trvající versus výroba motokáry v dílně s chrlením prototypů a dle testování v reálu neustálé změny a optimalizace. 2 rozdílné přístupy.
https://twitter.com/blueorigin/status/1 ... 1534678016

Re: New Glenn

Napsal: 28.4.2020 20:51
od Peter
Otazka je, ktery bude efektivnejsi...

Za mne je modelovani hezka hra, ale stejne musi byt podporeno praxi.
Empiricky pristup a rychla reakce na chyby je za mne progresivnejsi cesta.

A docela si myslim, ze je i levnejsi...

P.S. Ale manageri radi vidi diagramy a presentace...

Re: New Glenn

Napsal: 29.4.2020 22:45
od todtv
Tak co je nyní lepší vidíme v Praxi - BO je o 2 roky starší firma a proti SpaceX ještě nedosáhla orbitální dráhy, přesto, že má mohutné financování.
Ale roli zde hraje i vize - SpaceX pro vrchního jsou rakety, Starlink apod. prostředek pro posun dál. Pro JB je NG i jako částečně cíl finančně vesmírného "průmyslu". vidím zde tak vliv jiné motivace.
Trochu srovnání - během finále Super Bowlu byl JB v zábavě na stadiónu. Ve stejné době byl EM v McGregoru a s klíčem v ruce fotografoval a tweetoval info o 1. fullscale Raptoru a jeho přípravách na test.

Re: New Glenn

Napsal: 29.4.2020 23:10
od RoliD
BO je taková hračka na chlubení velmi bohatého pána. Nevidím tam žádnou dlouhodobou vizi. Prostě jen chce být u toho aby měl portfolio připravené na nějaké "co kdyby". I proto se zatím nelétá. Nepotřebuje to.
Bude fajn až NG poletí, ale zásadní význam posun pro kosmonautiku v tom nevidím. A to nekomentuju praktičnost tonáže a problematickou škálovatelnost řešení NG v porovnání s F9 / FH / SS.
To už mi pro kosmonautiku obecně jako daleko zajímavější než NG přijde raketa Electron.