Stránka 78 z 98

Re: Artemis 1 (EM-1)

Napsal: 29.8.2022 20:27
od Pospíšil
Vaclavik píše: 29.8.2022 19:50
Pospíšil píše: 29.8.2022 16:52 Problémový ventil na odpadním (bleed) potrubí paliva.
Jaký to “jednoduchý” motor.
Mirku motor to není vůbec jednoduchý. Ale vím kam narážíš. Nuže představ nám ve stejném funkčním detailu motor Raptror nebo Merlin.
Michale, dobře víš jak jsem to myslel ;) a stejně tak dobře víš, že schéma Raptoru 2 není nikde oficiálně k dispozici a pravděpodobně ani nikdy nebude (SpX IP a ITAR).
Oba motory (RS-25 a R2) od sebe dělí 50 let vývoje výpočetní techniky, materiálové a raketové vědy a požadované parametry, takže asi není moc fér je porovnávat a neměl jsem to ani v úmyslu.
RS-25 byl ve své době výborný motor, ale nic netrvá věčně a je potřeba pokročit dál.

Re: Artemis 1 (EM-1)

Napsal: 29.8.2022 20:34
od Tjov
Chápu správně že snaha o profouknutí odpadního potrubí motoru 3, zvýšeným tlakem ať už v nádrži a nebo uzavřením ventilů na zbývajících motorech - není o pochopení proč to nejde při nominálním tlaku, ale o snaze “přetlačit” ten problém ?

Re: Artemis 1 (EM-1)

Napsal: 29.8.2022 20:40
od Tjov
Vaclavik píše: 29.8.2022 19:47
Dunnk píše: 29.8.2022 19:27 Platí informace od Tomáše Přibyla, v jednom z pořadů Meteor, že garance na systém ukončení letu je jenom 20 dnů, a pak musí Artemis zpátky do haly?
Co je systém ukončení letu?
Flight Termination System - tazatel má na mysli jeho certifikaci, díky 25 dnům je možné provést i pokus číslo 2 teď v pátek.

“ NASA received an extension from Space Launch Delta 45 on Aug. 12 for the certification of the FTS to cover 25 days instead of 20. This means the FTS certification—required by the Eastern Range to be tested 15 days before launch—will now also cover the Sept. 5 window.

Without the extension the rocket would have needed to be rolled back to the Vertical Assembly Building (VAB) to recertify the FTS, ending the launch campaign.

Re: Artemis 1 (EM-1)

Napsal: 29.8.2022 21:02
od Pospíšil
Pokud by to někoho zajímalo, tak problém s "bleed" vedením ochlazovacího paliva v RS-25 u raketoplánů nenastával, protože tam měli na předstartovní ochlazování motorů na provozní teplotu v systému vložené cirkulační čerpadlo, které honilo palivo skrze motor dokola a zpět do nádrže. Pří úpravách motoru pro SLS bylo toto čerpadlo odstraněno a ochlazovací palivo má prostě vytékat po průchodu motorem ven. Že při srpnovém vlhkém floridském vzduchu může některý z desítek ventilů díky kryogenním látkám trochu přimrznout v nevhodné poloze, to by už asi mělo být všem v NASA po desítkách let zkušeností s tímto jevem jasné.

Re: Artemis 1 (EM-1)

Napsal: 29.8.2022 21:10
od Pospíšil
Předpověď na páteční startovní okno dává zatím pouze 40% go.
https://www.patrick.spaceforce.mil/Port ... o_bw%3d%3d

Re: Artemis 1 (EM-1)

Napsal: 29.8.2022 23:28
od petrsida
Pospíšil píše: 29.8.2022 21:02 Pokud by to někoho zajímalo, tak problém s "bleed" vedením ochlazovacího paliva v RS-25 u raketoplánů nenastával, protože tam měli na předstartovní ochlazování motorů na provozní teplotu v systému vložené cirkulační čerpadlo, které honilo palivo skrze motor dokola a zpět do nádrže. Pří úpravách motoru pro SLS bylo toto čerpadlo odstraněno a ochlazovací palivo má prostě vytékat po průchodu motorem ven. Že při srpnovém vlhkém floridském vzduchu může některý z desítek ventilů díky kryogenním látkám trochu přimrznout v nevhodné poloze, to by už asi mělo být všem v NASA po desítkách let zkušeností s tímto jevem jasné.
To jako fakt v 20ti miliardovém programu šetří na tomhle?

To už je jak od boeingu...

Re: Artemis 1 (EM-1)

Napsal: 30.8.2022 7:40
od Tjov
Pospíšil píše: 29.8.2022 21:02 Pokud by to někoho zajímalo, tak problém s "bleed" vedením ochlazovacího paliva v RS-25 u raketoplánů nenastával, protože tam měli na předstartovní ochlazování motorů na provozní teplotu v systému vložené cirkulační čerpadlo, které honilo palivo skrze motor dokola a zpět do nádrže. Pří úpravách motoru pro SLS bylo toto čerpadlo odstraněno a ochlazovací palivo má prostě vytékat po průchodu motorem ven. Že při srpnovém vlhkém floridském vzduchu může některý z desítek ventilů díky kryogenním látkám trochu přimrznout v nevhodné poloze, to by už asi mělo být všem v NASA po desítkách let zkušeností s tímto jevem jasné.
použili EM oblíbené "Best part is no part", akorát na blbém místě :mrgreen:

Re: Artemis 1 (EM-1)

Napsal: 30.8.2022 10:08
od Tjov
Dnes o půlnoci bude telekonference k dalším krokům v rámci startu Artemis-1 , takže určitě i k tomu zásadnímu, zda-li se bude pokus o start opakovat v tomto časovém rámci tj. 2.9. nebo 5.9.

link : https://www.nasa.gov/live

Re: Artemis 1 (EM-1)

Napsal: 30.8.2022 10:22
od JHošek
Datum 5.9. bylo určeno pro třetí pokus o start z důvodu, že mezi druhým tankováním (2.9.) a třetím tankováním musí být rozmezí 72 hodin na doplnění pozemních zásobníků pohonných hmot. Pro druhý pokus tedy vstupují v úvahu startovní okna 2.9., 3.9., 4.9. a 5.9. (pokud nepočítám poslední, 24minutové startovní okno 6.9. (7.9. SELČ).

Re: Artemis 1 (EM-1)

Napsal: 30.8.2022 12:36
od Tjov
Díky za upřesnění :palec nahoru:

Můj osobní tip je, že pokud to nebude 2.9. z důvodů počasí, tak to bude spíše posun směrem VAB než posun směrem k 5.9. - rád bych se mýlil :go:

Počítám že mechanickou opravu nejde dělat na rampě ? Pokud ta oprava nebude ve stylu zkusíme to ještě jednou naplnit na 100% abychom mohli zahájit ochlazení motorů a třeba to vyjde ?