Artemis 1 (EM-1)
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11587
- Reputace: 12066
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Artemis 1 (EM-1)
Michale, dobře víš jak jsem to myslel

Oba motory (RS-25 a R2) od sebe dělí 50 let vývoje výpočetní techniky, materiálové a raketové vědy a požadované parametry, takže asi není moc fér je porovnávat a neměl jsem to ani v úmyslu.
RS-25 byl ve své době výborný motor, ale nic netrvá věčně a je potřeba pokročit dál.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Artemis 1 (EM-1)
Chápu správně že snaha o profouknutí odpadního potrubí motoru 3, zvýšeným tlakem ať už v nádrži a nebo uzavřením ventilů na zbývajících motorech - není o pochopení proč to nejde při nominálním tlaku, ale o snaze “přetlačit” ten problém ?
Re: Artemis 1 (EM-1)
Flight Termination System - tazatel má na mysli jeho certifikaci, díky 25 dnům je možné provést i pokus číslo 2 teď v pátek.
“ NASA received an extension from Space Launch Delta 45 on Aug. 12 for the certification of the FTS to cover 25 days instead of 20. This means the FTS certification—required by the Eastern Range to be tested 15 days before launch—will now also cover the Sept. 5 window.
Without the extension the rocket would have needed to be rolled back to the Vertical Assembly Building (VAB) to recertify the FTS, ending the launch campaign.
”
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11587
- Reputace: 12066
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Artemis 1 (EM-1)
Pokud by to někoho zajímalo, tak problém s "bleed" vedením ochlazovacího paliva v RS-25 u raketoplánů nenastával, protože tam měli na předstartovní ochlazování motorů na provozní teplotu v systému vložené cirkulační čerpadlo, které honilo palivo skrze motor dokola a zpět do nádrže. Pří úpravách motoru pro SLS bylo toto čerpadlo odstraněno a ochlazovací palivo má prostě vytékat po průchodu motorem ven. Že při srpnovém vlhkém floridském vzduchu může některý z desítek ventilů díky kryogenním látkám trochu přimrznout v nevhodné poloze, to by už asi mělo být všem v NASA po desítkách let zkušeností s tímto jevem jasné.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11587
- Reputace: 12066
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Artemis 1 (EM-1)
Předpověď na páteční startovní okno dává zatím pouze 40% go.
https://www.patrick.spaceforce.mil/Port ... o_bw%3d%3d
https://www.patrick.spaceforce.mil/Port ... o_bw%3d%3d
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4033
- Reputace: 3143
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Artemis 1 (EM-1)
To jako fakt v 20ti miliardovém programu šetří na tomhle?Pospíšil píše: 29.8.2022 21:02 Pokud by to někoho zajímalo, tak problém s "bleed" vedením ochlazovacího paliva v RS-25 u raketoplánů nenastával, protože tam měli na předstartovní ochlazování motorů na provozní teplotu v systému vložené cirkulační čerpadlo, které honilo palivo skrze motor dokola a zpět do nádrže. Pří úpravách motoru pro SLS bylo toto čerpadlo odstraněno a ochlazovací palivo má prostě vytékat po průchodu motorem ven. Že při srpnovém vlhkém floridském vzduchu může některý z desítek ventilů díky kryogenním látkám trochu přimrznout v nevhodné poloze, to by už asi mělo být všem v NASA po desítkách let zkušeností s tímto jevem jasné.
To už je jak od boeingu...
Re: Artemis 1 (EM-1)
použili EM oblíbené "Best part is no part", akorát na blbém místěPospíšil píše: 29.8.2022 21:02 Pokud by to někoho zajímalo, tak problém s "bleed" vedením ochlazovacího paliva v RS-25 u raketoplánů nenastával, protože tam měli na předstartovní ochlazování motorů na provozní teplotu v systému vložené cirkulační čerpadlo, které honilo palivo skrze motor dokola a zpět do nádrže. Pří úpravách motoru pro SLS bylo toto čerpadlo odstraněno a ochlazovací palivo má prostě vytékat po průchodu motorem ven. Že při srpnovém vlhkém floridském vzduchu může některý z desítek ventilů díky kryogenním látkám trochu přimrznout v nevhodné poloze, to by už asi mělo být všem v NASA po desítkách let zkušeností s tímto jevem jasné.

Re: Artemis 1 (EM-1)
Dnes o půlnoci bude telekonference k dalším krokům v rámci startu Artemis-1 , takže určitě i k tomu zásadnímu, zda-li se bude pokus o start opakovat v tomto časovém rámci tj. 2.9. nebo 5.9.
link : https://www.nasa.gov/live
link : https://www.nasa.gov/live
Re: Artemis 1 (EM-1)
Datum 5.9. bylo určeno pro třetí pokus o start z důvodu, že mezi druhým tankováním (2.9.) a třetím tankováním musí být rozmezí 72 hodin na doplnění pozemních zásobníků pohonných hmot. Pro druhý pokus tedy vstupují v úvahu startovní okna 2.9., 3.9., 4.9. a 5.9. (pokud nepočítám poslední, 24minutové startovní okno 6.9. (7.9. SELČ).
Re: Artemis 1 (EM-1)
Díky za upřesnění
Můj osobní tip je, že pokud to nebude 2.9. z důvodů počasí, tak to bude spíše posun směrem VAB než posun směrem k 5.9. - rád bych se mýlil
Počítám že mechanickou opravu nejde dělat na rampě ? Pokud ta oprava nebude ve stylu zkusíme to ještě jednou naplnit na 100% abychom mohli zahájit ochlazení motorů a třeba to vyjde ?

Můj osobní tip je, že pokud to nebude 2.9. z důvodů počasí, tak to bude spíše posun směrem VAB než posun směrem k 5.9. - rád bych se mýlil

Počítám že mechanickou opravu nejde dělat na rampě ? Pokud ta oprava nebude ve stylu zkusíme to ještě jednou naplnit na 100% abychom mohli zahájit ochlazení motorů a třeba to vyjde ?