Stránka 8 z 40

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.1.2015 12:14
od petrsida
I přes všechny námitky a varianty s přeletem centrálního stupně z ASDS na LS-13 si stále myslím, že video může zobrazovat reálný letový profil, bez vynechání důležitých momentů. Cílem je doručit náklad dané hmotnosti na požadovaný orbit. Pokud to svou nosností nezvládne F9, je zvolen FH, jehož nosnost ale bude využita jen v menší míře. Z nějakého důvodu nebude možné náklad zkombinovat se sekundárním nákladem a nosná kapacita FH bude využita třeba jen na 40%.

pravdou je, že na to koukáme optikou raket na jedno použití (viz diskuse nad ztrátou nosnosti na kosmo.cz)

ale pokud bude první stupeň znovupoužitelný, tak je to co popisuješ mnohem logičtější

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.1.2015 13:33
od Amper
Presne, letadla taky nelitaj narvany vzdy na 100%.

Zasadni otazka bude kolik prace bude nutno udelat na stupni/motorech pred dalsim startem. Pokud se nebude opakovat scenar shutlu (a verim ze ve SpaceX maj tolik rozumu ze nebude) tak to ma smysl.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.1.2015 13:48
od Pospíšil
petrsida píše:pravdou je, že na to koukáme optikou raket na jedno použití (viz diskuse nad ztrátou nosnosti na kosmo.cz)
ale pokud bude první stupeň znovupoužitelný, tak je to co popisuješ mnohem logičtější
Už to zaznělo na NSF, u centrálního stupně FH jsou v podstatě 3 možnosti, co se s ním může po dokončení pracovního zážehu stát:
1) dopadne neřízeně na zem jako jednorázový - žádná znovupoužitelnost
2) přistane na ASDS někde po cestě v daném kurzu (teoreticky i někde na pevnině, pokud to bude v budoucnu umožněno)
3) RTLS - vrátí se zpět na místo startu

To, která varianta bude pro daný let zvolena, záleží na hmotnosti nákladu, inklinaci a výšce oběžné dráhy.
Simulační videjko nám ukázalo variantu 3. Jednak proto, že je to nejefektnější PR a taky bych čekal, že první náklady FH nebudou extrémně těžké a nebo vícenásobné a tuto variantu uvidíme už mezi prvními 3 starty FH.
Btw. informace insiderů mluví o tom, že SpX v poslední době nepracovala na cross-feedu, ale spíš na znovupoužitelnosti všech třech boosterů 1. stupně.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.1.2015 16:13
od AlesH
Pokud ovšem Falcon Heavy nebude mít crossfeed, tak to by pak snad měly všechny tři boostery dohořet skoro ve stejnou dobu. Nebo i tak bude prostřední booster trochu jiný, než ty postranní?

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.1.2015 16:18
od Amper
Podle mne to ma logiku. Kdyz se clovek podiva na to kolik hmoti v soucasnosti nejvic vynasene naklady tak by je mel v pohode dat normalni Heavy i bez crossfeedu. A pro komunikacni druzice atd.... je mnohem zajimavejsi levnejsi vyneseni resp. single vyneseni na presnejsi drahu nez pri dualu.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.1.2015 16:28
od Dugi
Centrální stupeň může mít při startu snížený tah. Nejsem si jistý, na jaké minimum může Merlin snížit svůj výkon, ale myslím, že to bylo něco kolem 50%. Po odhození pak může najet na plný výkon.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.1.2015 18:02
od Navi
Omluvám se za asi hloupý dotaz, ale co je to ten cross-feed?
Snažil jsem se hledat ve slovníčku tady na fóru a tam nic. A na netu jsem si s mou lámanou angličtinou moc neporadil.
Ze zdejší diskuze jsem si odvozoval, že to je návrat stupně na místo startu, ale teď mi to tak zase nepřipadá. Takže jsem v koncích :oops:

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.1.2015 18:08
od Dugi
Cross-feed je technologie, která raketě umožňuje převádět palivo z postranních bloků do bloku centrálního. V praxi to má fungovat tak, že nádrže v postranních blocích budou palivem živit nejen svých devět motorů, ale každá z nich bude dodávat palivo i do třech motorů v centrálním stupni. Tím pádem postranní bloky vyhoří dříve - dodávají palivo do více motorů. Po jejich oddělení bude všech devět motorů centrálního stupně napájet nádrž centrálního stupně. V ní ale zbude více paliva, protože v první fázi se ho tolik nespotřebovalo.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.1.2015 18:16
od geal
AlesH píše:Pokud ovšem Falcon Heavy nebude mít crossfeed, tak to by pak snad měly všechny tři boostery dohořet skoro ve stejnou dobu. Nebo i tak bude prostřední booster trochu jiný, než ty postranní?
Merlin 1D dokáže snížit tah na 70%. Žádný zázrak, ale aspoň něco. Nový Merlin by měl být o ~15% silnější, takže je slušná šance, že nový dolní limit bude 60% nového maxima nebo tak nějak. S tím už se asi dá pracovat i bez crossfeedu. Navíc mě ještě napadá, že se silnějšími motory by si dokonce mohli dovolit na centrálním stupni třeba jeden nebo dva motory krátce po startu vypnout, protože zvýšení tahu ostatních motorů to zastoupí - společně s odhořelým palivem i tak budou asi někde kolem dvou gé po odhození postranních stupňů. Minimálně centrální motor by to mohl udělat - stejně si svou práci odbude ještě později. Dalších 10% nebo 20% dolů! Třeba Angara si tohle dovolit nemůže, protože restartování RD-191 prý znamená výměnu nějakých kapslí v rozebraném motoru. :-)

Oni určitě něco vyčachrují... Ale jestli se jim podaří regulaci tahu zlepšit, ztratí asi crossfeed hodně příznivců, protože jeho přínos značně poklesne, zatímco složitost té spleti trubek a ventilů zůstane pořád stejná. Taky se bez něj nebudou muset stavět dva nebo tři různé typy jader jen co do trubek.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.1.2015 18:22
od Pospíšil
Dugi píše: Nejsem si jistý, na jaké minimum může Merlin snížit svůj výkon, ale myslím, že to bylo něco kolem 50%.
Pokud se nic nezměnilo, tak Merlin 1D je schopen pracovat v rozsahu 70 - 100% nominálního tahu 650 kN u hladiny moře (o čemž v roce 2013 Musk prohlásil, že je to stále jen 85% maximálního tahu a existuje potenciál pro jeho zvýšení)