Stránka 8 z 11

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Napsal: 27.1.2016 16:44
od tixtli
Pre tych, co prijimaju Slovensku jednotku. Ta dnes o 20:27 uvedie dramu Challenger. Zaujimavy je popis k filmu na stranke TV:
Príbeh vyšetrovania jednej z najväčších katastrof amerického vesmírneho programu - nehody raketoplánu Challenger, ktorý explodoval 73 sekúnd po štarte. Zo sedemčlennej posádky nikto neprežil. NASA spočiatku tvrdila, že neurobili žiadnu chybu. Nositeľ Nobelovej ceny Richard Feynman, napriek neveľkej podpore zo strany ostatných vyšetrovateľov, oboznámil svet so skutočnou príčinou nehody.

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Napsal: 27.1.2016 16:46
od ptpc
tixtli píše:Pre tych, co prijimaju Slovensku jednotku. Ta dnes o 20:27 uvedie dramu Challenger. Zaujimavy je popis k filmu na stranke TV:
Príbeh vyšetrovania jednej z najväčších katastrof amerického vesmírneho programu - nehody raketoplánu Challenger, ktorý explodoval 73 sekúnd po štarte. Zo sedemčlennej posádky nikto neprežil. NASA spočiatku tvrdila, že neurobili žiadnu chybu. Nositeľ Nobelovej ceny Richard Feynman, napriek neveľkej podpore zo strany ostatných vyšetrovateľov, oboznámil svet so skutočnou príčinou nehody.
Nevidel som to, tak je mi to ťažko hodnotiť. Ale ten popis k filmu má podľa mňa bulvárny nádych...

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Napsal: 27.1.2016 16:50
od tixtli
ptpc píše: Nevidel som to, tak je mi to ťažko hodnotiť. Ale ten popis k filmu má podľa mňa bulvárny nádych...
Ten Feynman mi tam tiez velmi nesedi a preto som ten komentar pripojil k svojmu postu. Kazdopadne si to pozriem a zhodnotim potom. Verim, ze popis bol napisany len z neznalosti a nie hluposti :-(.

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Napsal: 27.1.2016 17:19
od Jardax
petrsida píše:
Jardax píše:To neni tak uplne pravda, selhani motoru SSME znamenalo destrukci orbiteru, ale nikoliv aerodynamickou. Slo o spoje mezi orbiterem a ET, ktere nebyly dimenzovany (pred Challengerem) na tak asymetricky tah, tedy plnou vahu orbiteru pri tahu SRB. Po havarii bylo spoustu detailu prepracovano, a to vcetne zesileni techto spojek.
Jediny zasadni problem je v sekvenci, protoze by bylo nutne odhazovat sestavu ET pod plnym tahem SSME, aby byly sily alespon trochu vyrovnane. Coz nevim zda bylo alespon teoreticky mozne.

SRB maji riditelne trysky, takze obzvlast pri spojene sestave s ET by s nimi ridici pocitac dokazal pomerne efektivne manevrovat.
A co jiného je asymetrie tahu a odporových sil vedoucí k rozpadu, než aerodynamická destrukce spojů? Hlavní problém byl, že 1 motor by nedokázal překonat aerodynamický odpor orbiteru, respektive by pak horní spoje byly namáhané nad rámec

ta "váha" totiž má hlavní složku v odporové síle


jediný zásadní problém byl v sekvenci - to si nemyslím, jinak by tato možnost minimálně po havárii Challengeru byla rozpracována a řešena, což nebyla
To je samozrejme blbost, naopak aerodynamicky odpor orbiteru je oproti silam, pusobicim na zavesy ve smeru letu, minimalni. Na tech zavesech visi cely orbiter, a v okamziku kdy nema zadny vlastni tah, tak pri tech 2G nebo kolik ma ke konci horeni SRB, je to sakra mrtva vaha.
Takze ne ze ho znici aerodynamicke namahani, ale utrhne se z ET, to je primarni nasledek pripadneho vypadku SSME.
Pak je otazka jakym zpusobem, ciste teoreticky muze take balisticky pokracovat v letu.

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Napsal: 27.1.2016 18:39
od petrsida
Ty samý závěsy ale po odhození SRB nesou mnohem větší váhu ET

odpor nezanedbávej, rozhodně ne do 20 km výšky

a jinak si nerozumíme, já samozřejmě taky mluvím o utržení závěsů, ne o destrukci orbiteru (k té by došlo, kdyby šel do kotrmelců)

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Napsal: 29.1.2016 11:05
od marekS
Velmi pekný a dlhý článok o problémoch s tesnením na SRB aj na iných štartoch raketoplánov okrem Challengera.
Autor: Pavel Toufar :palec nahoru:
http://technet.idnes.cz/raketoplan-chal ... ntent=main


Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Napsal: 29.1.2016 15:10
od tixtli
marekS píše:Velmi pekný a dlhý článok o problémoch s tesnením na SRB aj na iných štartoch raketoplánov okrem Challengera.
Autor: Pavel Toufar :palec nahoru:
.....
Pekny clanok, no po jeho precitani mozem len pouzit slova klasika: To je hnus, velebnosti.

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Napsal: 29.1.2016 19:42
od Evžen111
tixtli píše:
marekS píše:Velmi pekný a dlhý článok o problémoch s tesnením na SRB aj na iných štartoch raketoplánov okrem Challengera.
Autor: Pavel Toufar :palec nahoru:
.....
Pekny clanok, no po jeho precitani mozem len pouzit slova klasika: To je hnus, velebnosti.
No já nevím, mne se nezdá že by to byla taková hrůza. Je pravda, že pro čtenáře knih tohoto autora zde není nic nového. Dokážu věřit tomu, že i v NASA se rozdhodovalo podle toho kdo je koho kamarád a kdo komu dohodí nějaký další kšeftít. Nezdá se mi, že by to bylo napsané kdoví jak tendenčně.

Nebo jsem to Tixtli nepochopil a jako hnus označuješ skutečnosti ve zmíněném článku popsané. S tím ovšem lze souhlasit.
E

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Napsal: 31.1.2016 10:13
od tixtli
Evžen111 píše: No já nevím, mne se nezdá že by to byla taková hrůza. Je pravda, že pro čtenáře knih tohoto autora zde není nic nového. Dokážu věřit tomu, že i v NASA se rozdhodovalo podle toho kdo je koho kamarád a kdo komu dohodí nějaký další kšeftít. Nezdá se mi, že by to bylo napsané kdoví jak tendenčně.

Nebo jsem to Tixtli nepochopil a jako hnus označuješ skutečnosti ve zmíněném článku popsané. S tím ovšem lze souhlasit.
E
Ano, mal som na mysli skutocnosti, ktore viedli k havarii raketoplanu a laxnost pristupu niektorych ludi k pilotovanym letom :-).

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Napsal: 13.4.2016 18:54
od SuperRAPIT
Koukal jsem se, že se tady řešilo RTLS, tak nevím, jestli to tady bylo, ale někdo, který děla ve hře Orbiter známe i méně známe mise, udělal video právě na to, zdá se, že jako důvod pro abort bylo nečekané vyřazení 1 ze 3 hlavních motoru na raketoplánu. Mimo jine mě opravte kdyžtak, ale zdá se mě, že oddělil motory na tuhé palivo dřív než po 2 minutách po startu (bloky po oddělení celkem dost drželi tempo s raketoplánem + hlavní nádrž byla viditelně "spálená").